T
R Rkarlsson skrev:
Vi talade ju för ett tag sen om "grusbilar" här i tråden.
Nu har det hänt i mitt närområde.
Larm om trafikolycka i Vittsjö – en person påkörd (nsk.se)
Låst artikel.
Men vad man kunde utläsa från lokala fb gruppen så hade lämmen bak fladdrat runt och svängt ut så en tjej blev träffad och slog en volt.
Föraren verkade inte märka ett skit och de har inte vad jag sett ännu hittat den skyldige.

Vet att där var nån i tråden som försvarade att grusbilar skulle få ha den svängbara lämmen i öppet läge.

Det måste då varit av varianten där "dörren" går att svänga runt, alltså inte en sån man fäller ner.
Artikeln är låst bakom en betalvägg så den går inte att läsa om man inte prenumererar.
 
T Testarn skrev:
Artikeln är låst bakom en betalvägg så den går inte att läsa om man inte prenumererar.
Nej jag skrev det. Därför förklarade jag vad som hade hänt. En vårdslös chaufför har inte låst sin "lucka" så den har gått ut och smällt till en fotgängare på trottoaren.
Troligen vittne som skrev i lokala fb gruppen.

Öppen lucka på lastbilssläp intill trottoar där en händelse beskrivs där en fotgängare blivit träffad.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej jag skrev det. Därför förklarade jag vad som hade hänt. En vårdslös chaufför har inte låst sin "lucka" så den har gått ut och smällt till en fotgängare på trottoaren.
Troligen vittne som skrev i lokala fb gruppen.

[bild]
I Falun åkte en buss med öppen bagagelucka och mejade ner en person på trottoaren. Farligt med de här luckorna på fordon.
 
K Kirre2 skrev:
I Falun åkte en buss med öppen bagagelucka och mejade ner en person på trottoaren. Farligt med de här luckorna på fordon.
Fy fan. Det måste ju tagit hårt med. En släkting var på bordershopen och på vägen hem mitt på e6an öppnade sig en lucka. Om det var fel på låset eller för dåligt stängt vet jag inte.

Men denna olyckan med lastbilen kunde man ju undvika till 100%. Brukar öppna och stänga trailrar och bara man tittar lite noga så låser det sig alla gånger.

Själv både dubbel och trippelkollar jag saker som kan ramla av eller kan skada.
 
H
Var en tragisk dödsolycka i Norge nyss.
Lastbil som körde en bulldozer.
Bred last.

fick möte med en lastbil som träffa bladet på dozaren.
Det slog loss spänningen så den vred sig.
Så nästa lastbil som kom bakom fick då bladet rakt i fronten och den chauffören dog tyvärr.

han som körde bulldozern gjorde nästan första dagen på jobb, handledaren satt med som passagerare för att lära upp i körning av bred transport.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...ebilsjafor-omkom-i-kollisjon-i-gudbrandsdalen
 
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte direkt ett skräckexempel (då jag misstänker att de har funderat bra länge på hur det ska byggas), men ändå värd att dela då det ser väldigt hemmasnickrat ut. Passerar detta ekipage på väg till jobbet och har även mött det ute i trafiken ett par gånger.
Pickup med långa reglar över taket för att transportera ett släp med lång last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför hyra dyr kranbil för sin långa last när man kan svänga in på Byggmax och köpa ett par reglar och bygga en specialare för lasten..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
e de flexrör de transporterar annars så behöver de nog köra raka vägen fram bara
 
Ledad längst fram & längst bak, de andra två är glidstöd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ledad längst fram & längst bak, de andra två är glidstöd.
Då måste de ju ändå ha en rätt rak väg hem. Skulle ju inte vara kul att vara cyklist och cykla på insidan av detta i en vägkorsning där de svänger höger. Hur långt får överhäng vara på sidorna av en last? Detta måste ju kunna överskrida de måtten med råge i vilket fall? Fast bara just vid svängar. Hur ser reglerna egentligen ut?
 
Precis, den är ledas på två av punkterna (mitten tror jag, sitter fram längst fram och längst bak). Man kan ju även fundera på hur de hanterar gupp och nivåskillnader.
Bild från tidigare tillfälle:
Svår lastad pickup med takbjälkar kopplad till en släpvagn i stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, på slät väg ser det ut att funka, men om vägen är ojämn då?
 
Å endast en punkt kan vara fäst i längdled när de svänger så ändras ju avståndet mellan fämsta och sista fästpunkten
 
R Rkarlsson skrev:
Stämmer det ?
Här så byggde de först rondeller, men alla de små har blivit fyrvägskorsningar. Samtliga på genomfartsvägar i byarna som har riksvägar genom sig.
Japp, det och att de hanterar större trafikflöde.

Säkerheten kommer dels av att alla rör sig åt samma håll, så man slipper farliga sidokollisioner, dels på att man bara behöver hålla koll på trafiken från ett håll.

Dock, ska man vara petig så är rondellen gräsplätten i mitten, och det du kör på är en cirkulationsplats.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T Troberg skrev:
Säkerheten kommer dels av att alla rör sig åt samma håll, så man slipper farliga sidokollisioner, dels på att man bara behöver hålla koll på trafiken från ett håll.
Blir rondellen för liten, typ 2m blir effekten i praktiken en vanlig korsning där vänsteregeln gäller. Lätt förvirrande och därmed trafikfarligt. Fanns en sådan på Lidingö för tio år sedan. Rondellen var av praktiska skäl låg så att snöröjning kom fram. Resultatet blev att man körde över den. Vet inte om den finns kvar.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.