skoge skoge skrev:
YKB krävs för att köra yrkesmässig trafik.
Det kan gå att hyra buss om man ska på utflykt med släkten...
YKB vet jag om när det gäller yrkesmässig trafik men nu är jag en privatperson så lastbil kan jag köra obehindrat privat. Dock har jag för mig att det kom någon regel gällande hur man fick köra buss privat efter det att någon hade hyrt buss och kört skolbarn på klassresa i Norge och kolliderat i en tunnel. Har ett minne av att man får köra buss max 50 km från hemadress om passagerarantalet överstiger 8 personer utan att vara anställd på något bussbolag. Men detta är bara något som jag har hört/läst för lång tid sedan men inte hittat/återfunnit i något "regelverk".

R roli skrev:
YKB vet jag om när det gäller yrkesmässig trafik men nu är jag en privatperson så lastbil kan jag köra obehindrat privat. Dock har jag för mig att det kom någon regel gällande hur man fick köra buss privat efter det att någon hade hyrt buss och kört skolbarn på klassresa i Norge och kolliderat i en tunnel. Har ett minne av att man får köra buss max 50 km från hemadress om passagerarantalet överstiger 8 personer utan att vara anställd på något bussbolag. Men detta är bara något som jag har hört/läst för lång tid sedan men inte hittat/återfunnit i något "regelverk".
Den är lite halvdan
Men om du ska ta vänner och släkten med bussen så tyder jag att du får göra det utan ykb.
YKB undantag – Kökort (trafikkort.se)
Text på webbsida som beskriver undantag för YKB vid icke-kommersiell persontransport eller gods för privat bruk.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
R roli skrev:
Nej, det som krävs är ett läkarintyg vart femte år efter det att man fyllt 40. Krävs dock någon typ av anställning för att få köra buss med mer än 8 passagerare.
krävs ett visst antal körtimmar med buss eller lastbil per år för att få köra fler än 8 passagerare i en buss.

Cheesen
R roli skrev:
Att köra lastbil privat är endast görligt utan YKB om du äger bilen själv och inte driver någon firma av något slag.

Så om det är din veteranlastbil och du kör den olastad eller med dina prylar på flaket så är det ok.
All annan trafik är enligt trafikpolisen yrkesmässig. Även Flyttlasset som du kör åt kompisen är yrkesmässig i det här fallet då du kör på uppdrag av någon annan.

Bevisbördan ligger hos dig som förare och det är väldigt svårt att bevisa att man inte får betalt.

RoTe
Cheesen Cheesen skrev:
Att köra lastbil privat är endast görligt utan YKB om du äger bilen själv och inte driver någon firma av något slag.

Så om det är din veteranlastbil och du kör den olastad eller med dina prylar på flaket så är det ok.
All annan trafik är enligt trafikpolisen yrkesmässig. Även Flyttlasset som du kör åt kompisen är yrkesmässig i det här fallet då du kör på uppdrag av någon annan.
Nu känner jag att det är lite mycket expertis i den här tråden... Yrkesmässig trafik är det först när du säljer och tar betalt för transporten. Du kan ha firma som borrar brunnar och lastbilen transporterar utrustningen för att borra brunnarna. Det är inte yrkesmässig trafik och kräver inte YKB.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
RoTe RoTe skrev:
Nu känner jag att det är lite mycket expertis i den här tråden... Yrkesmässig trafik är det först när du säljer och tar betalt för transporten. Du kan ha firma som borrar brunnar och lastbilen transporterar utrustningen för att borra brunnarna. Det är inte yrkesmässig trafik och kräver inte YKB.
Ja det är typ enda undantaget. Men då kör du inte som privatperson längre.

Cheesen Cheesen skrev:

Se där, då kanske det inte är någon större idé att förnya körkortet nästa gång det går ut eftersom jag inte äger någon veteranlastbil.

Cheesen
R roli skrev:
Se där, då kanske det inte är någon större idé att förnya körkortet nästa gång det går ut eftersom jag inte äger någon veteranlastbil.
Nej det är just det. Trafikpolisen anser att all trafik med tunga fordon är yrkesmässiga och när du blir stoppad så är det svårt att bevisa att det inte är yrkesmässig trafik.

När jag kom till den insikten så sa jag bort alla tunga behörigheter.

Hus tomte
Cheesen Cheesen skrev:
så om jag lånar polarns lastväxlare och tar färdskrivaren på OUT å hämtar en annan polares 5.5ton grävmaskin kör den hem till han för att ja e snäll
Är alltså inte ok :thinking:

Cheesen
Hus tomte Hus tomte skrev:
så om jag lånar polarns lastväxlare och tar färdskrivaren på OUT å hämtar en annan polares 5.5ton grävmaskin kör den hem till han för att ja e snäll
Är alltså inte ok :thinking:
Lagen kan säga att det är ok men Trafikpolisen säger nej. och du får dessutom en bot för felaktig användning av rattarna på färdskrivaren.

H Helmersson skrev:
krävs ett visst antal körtimmar med buss eller lastbil per år för att få köra fler än 8 passagerare i en buss.
Källa på det?

Kan vara så att min google-fu är begränsad idag, men jag hittar inget om det.

/Andreas

RoTe RoTe skrev:
Ja, det är det elfte undantaget i lagen:
"11. som används för att transportera material eller maskiner eller annan utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,"

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Hus tomte
Cheesen Cheesen skrev:
Nej. och du får en bot för felakrig användning av rattarna på färdskrivaren.
Även om ja kör me mitt förarkort :surprised:

RoTe
Cheesen Cheesen skrev:
Men sluta sprid felaktigheter då? Det spelar ingen roll om man är privatperson, enskild firma, anställd av ett AB. Är transporten inte yrkesmässig kräver den inte YKB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.