1 015 359 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
YKB vet jag om när det gäller yrkesmässig trafik men nu är jag en privatperson så lastbil kan jag köra obehindrat privat. Dock har jag för mig att det kom någon regel gällande hur man fick köra buss privat efter det att någon hade hyrt buss och kört skolbarn på klassresa i Norge och kolliderat i en tunnel. Har ett minne av att man får köra buss max 50 km från hemadress om passagerarantalet överstiger 8 personer utan att vara anställd på något bussbolag. Men detta är bara något som jag har hört/läst för lång tid sedan men inte hittat/återfunnit i något "regelverk".skoge skrev:
Den är lite halvdanR roli skrev:YKB vet jag om när det gäller yrkesmässig trafik men nu är jag en privatperson så lastbil kan jag köra obehindrat privat. Dock har jag för mig att det kom någon regel gällande hur man fick köra buss privat efter det att någon hade hyrt buss och kört skolbarn på klassresa i Norge och kolliderat i en tunnel. Har ett minne av att man får köra buss max 50 km från hemadress om passagerarantalet överstiger 8 personer utan att vara anställd på något bussbolag. Men detta är bara något som jag har hört/läst för lång tid sedan men inte hittat/återfunnit i något "regelverk".
Men om du ska ta vänner och släkten med bussen så tyder jag att du får göra det utan ykb.
YKB undantag – Kökort (trafikkort.se)
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Att köra lastbil privat är endast görligt utan YKB om du äger bilen själv och inte driver någon firma av något slag.R roli skrev:YKB vet jag om när det gäller yrkesmässig trafik men nu är jag en privatperson så lastbil kan jag köra obehindrat privat. Dock har jag för mig att det kom någon regel gällande hur man fick köra buss privat efter det att någon hade hyrt buss och kört skolbarn på klassresa i Norge och kolliderat i en tunnel. Har ett minne av att man får köra buss max 50 km från hemadress om passagerarantalet överstiger 8 personer utan att vara anställd på något bussbolag. Men detta är bara något som jag har hört/läst för lång tid sedan men inte hittat/återfunnit i något "regelverk".
Så om det är din veteranlastbil och du kör den olastad eller med dina prylar på flaket så är det ok.
All annan trafik är enligt trafikpolisen yrkesmässig. Även Flyttlasset som du kör åt kompisen är yrkesmässig i det här fallet då du kör på uppdrag av någon annan.
Bevisbördan ligger hos dig som förare och det är väldigt svårt att bevisa att man inte får betalt.
Nu känner jag att det är lite mycket expertis i den här tråden... Yrkesmässig trafik är det först när du säljer och tar betalt för transporten. Du kan ha firma som borrar brunnar och lastbilen transporterar utrustningen för att borra brunnarna. Det är inte yrkesmässig trafik och kräver inte YKB.Cheesen skrev:Att köra lastbil privat är endast görligt utan YKB om du äger bilen själv och inte driver någon firma av något slag.
Så om det är din veteranlastbil och du kör den olastad eller med dina prylar på flaket så är det ok.
All annan trafik är enligt trafikpolisen yrkesmässig. Även Flyttlasset som du kör åt kompisen är yrkesmässig i det här fallet då du kör på uppdrag av någon annan.
Ja det är typ enda undantaget. Men då kör du inte som privatperson längre.RoTe skrev:
Se där, då kanske det inte är någon större idé att förnya körkortet nästa gång det går ut eftersom jag inte äger någon veteranlastbil.Cheesen skrev:Att köra lastbil privat är endast görligt utan YKB om du äger bilen själv och inte driver någon firma av något slag.
Nej det är just det. Trafikpolisen anser att all trafik med tunga fordon är yrkesmässiga och när du blir stoppad så är det svårt att bevisa att det inte är yrkesmässig trafik.R roli skrev:
När jag kom till den insikten så sa jag bort alla tunga behörigheter.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 587 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 587 inlägg
För en gång skull är väl lagen ganska tydlig?
"Undantag
4 § Denna lag ska inte tillämpas på förare av fordon
...
10. som inte används för en kommersiell gods- eller persontransport,"
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...20071157-om-yrkesforarkompetens_sfs-2007-1157
"Undantag
4 § Denna lag ska inte tillämpas på förare av fordon
...
10. som inte används för en kommersiell gods- eller persontransport,"
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...20071157-om-yrkesforarkompetens_sfs-2007-1157
Lagen kan säga att det är ok men Trafikpolisen säger nej. och du får dessutom en bot för felaktig användning av rattarna på färdskrivaren.Hus tomte skrev:
Ja, det är det elfte undantaget i lagen:RoTe skrev:
"11. som används för att transportera material eller maskiner eller annan utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,"