1 015 341 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Hittade precis att det fanns en 7 års "frist" efter det att lagen kom till. Precis som du kompletterade ditt inlägg med så gick den ut 2016. Tittar man i backspegeln så har man inte varit tillräckligt påläst/informerad så de senaste körkortsförlängningarna har i stort varit att slänga pengarna i sjön, dvs den långa "bokstavskombinationen" på körkortet gäller inte till speciellt mycket om man inte har en YKB som också måste förnyas vart 5:e år...Cheesen skrev:
Ok så ett fordon registrerat för yrkesmässig trafik utför per automatik alltid yrkesmässig trafik, även om det körs tomt t.ex?Cheesen skrev:
Ja det är just det som är grejen. Tidigare så var man ju tvungen att ha det där trafiktillståndet och då fanns det bilar med och utan tillstånd. Numera så är alla bilar klassade för yrkestrafik och det är användningsområdet som stipulerar. Men då har även kravet på föraren att visa användningsområde höjts. (Enligt trafikpolisen som stoppade mig senast då jag frågade om det där papperet som man inte behövde längre.)RoTe skrev:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Yrkestrafiktillstand/Cheesen skrev:Ja det är just det som är grejen. Tidigare så var man ju tvungen att ha det där trafiktillståndet och då fanns det bilar med och utan tillstånd. Numera så är alla bilar klassade för yrkestrafik och det är användningsområdet som stipulerar. Men då har även kravet på föraren att visa användningsområde höjts. (Enligt trafikpolisen som stoppade mig senast då jag frågade om det där papperet som man inte behövde längre.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Ja det där var verkligen en idiotfråga.V Ville_Vessla skrev:Ja teorin kan vara lite lurig, tydligen fallerade en på sambons jobb nyligen med en fråga varav en som det blev fel på var "Vem är troligast att strunta i högerregeln" typ 18-25 åringar, 25-40 åringar, 40-65 eller 65+. Rätt svar var tydligen 65+ vilket jag nog hade gissat på men vad har jag för glädje av att veta nåt sånt, ska man sitta och försöka bedöma förarens ålder när man kommer till en korsning och ta beslut efter detta. Det händer ju men oftast beroende på att denne kört lite udda innan och man uppmärksammat det. Samma som med bromsträcka för tåg där alternativen förr kunde vara 4 alternativ i spannet 400-600m. Att veta om det är 100m, 500m eller 1000m är väl rimligt , men 550 eller 600m har väl ingen betydelse.
Jag hade nog iofs haft rätt på den men den är ändå idiotisk.
För många år sen fick jag bromsa kraftigt för en äldre man som sket i högerregeln. Han stannade några hundra meter längre fram så jag stannade och frågade om han kände till högerregeln och det gjorde han. "Högerregeln innebär att den som kommer från höger ska lämna företräde"...
Nej alla är inte klassade för yrkestrafik, det väljer ägaren själv.Cheesen skrev:Ja det är just det som är grejen. Tidigare så var man ju tvungen att ha det där trafiktillståndet och då fanns det bilar med och utan tillstånd. Numera så är alla bilar klassade för yrkestrafik och det är användningsområdet som stipulerar. Men då har även kravet på föraren att visa användningsområde höjts. (Enligt trafikpolisen som stoppade mig senast då jag frågade om det där papperet som man inte behövde längre.)
Kasta in lite EUR-pallar i en hästtrailer så de inte kunde röra sig (inga spännband) Satte en kompis bakom ratten som fick körda till Tullinge. Första Tjejen från Trafikverket sa var: Jag såg att du inte körde själv, bra för annars hade du kuggat!C cpalm skrev:
Liten manöver på deras yta, en backning i Y form ist. för gamla 90gradaren eller nått sånt var det (11år sedan)
Sen en tur ute i trafiken där det var 30-40-30-40-50-40 om vartannat hela tiden. Tröttnade på de och körde ett genomsnitt och hon tyckte jag körde så lugnt och fint. Tror fan det då jag inte kolla skyltarna och körde 30-40km/h hela tiden
En vändning i trafiken med backning i t-kors / infart som jag inte var nöjd med och tom. sa att den där backning vart ju skitdålig varpå hon sa att du har plats att vända så ok för mig :O (var ju inte många grader fel, men tillräckligt för att störa mig).
Lastade av pallarna efteråt och vägde en igen och insåg att jag kört upp med överlass
Nope. Har man haft körkort oavbrutet sedan 1996 (tror det var det, kan vara något år off) så finns det en undantagsregel som låter en köra tung personbil, dvs över 3500 kg. Det krävs dock att den är reggad som personbil, och många bilar över 3500 kg är inte det och måste reggas om.MathiasS skrev:
Lagboken är full av såna där roliga undantag.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/
Besserwisser
· östergötland
· 2 098 inlägg
Personbil klass 2T Troberg skrev:Nope. Har man haft körkort oavbrutet sedan 1996 (tror det var det, kan vara något år off) så finns det en undantagsregel som låter en köra tung personbil, dvs över 3500 kg. Det krävs dock att den är reggad som personbil, och många bilar över 3500 kg är inte det och måste reggas om.
Lagboken är full av såna där roliga undantag.
[länk]
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:plåtrickard skrev:
- fast monterade sittplatser,
- fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
- fast monterad utrustning för matlagning och lagring och bord.
Kan va meckigt att fixa i en F150...
/Andreas
Reglerna ändrades i början av 2000-talet. Innan det kunde man registrera vilken bil som helst som personbil oavsett vikt så länge den uppfyllde definitionen:
"En bil som är inrättad huvudsakligen för befordran av personer, dock högst föraren och åtta passagerare."
Sen införde man PB klass II som måste ha "ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme".
Här finns den gamla definitionen:
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/01/010559.PDF
"En bil som är inrättad huvudsakligen för befordran av personer, dock högst föraren och åtta passagerare."
Sen införde man PB klass II som måste ha "ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme".
Här finns den gamla definitionen:
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/01/010559.PDF
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 098 inlägg
Troligen...E eal skrev:Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
- fast monterade sittplatser,
- fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
- fast monterad utrustning för matlagning och lagring och bord.
Kan va meckigt att fixa i en F150...
/Andreas
Men det är vad jag vet det ända man får köra som väger över 3,5 på b före 96