1 015 370 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Kompisen var också dumsnål och tog B96 fast jag var på han flera ggr. att han skulle ta BE på en gång.Huddingebo skrev:
Ny bil och beställde nytt släpp som passa in fint på 4.250kg.
Dags för ny bil och han köpte likadan igen men nya bilen vägde 20kg mer eller nått som jag inte minns exakt nu, men har fått föra av han flera ggr. efter det att han skulle lyssnat på mig för han tog BE efter det bilbytet.
Medlem
· Halland
· 4 108 inlägg
Man kan ju få B96 snabbare vilket kan spela in.Tokslut skrev:Kompisen var också dumsnål och tog B96 fast jag var på han flera ggr. att han skulle ta BE på en gång.
Ny bil och beställde nytt släpp som passa in fint på 4.250kg.
Dags för ny bil och han köpte likadan igen men nya bilen vägde 20kg mer eller nått som jag inte minns exakt nu, men har fått föra av han flera ggr. efter det att han skulle lyssnat på mig för han tog BE efter det bilbytet.
Sedan ett exempel:
Min Renault Espace har en maxvikt av 2471kg och får då dra 1029kg på B. Funkar fint för vanliga hyrsläp på macken.
Bilen i sig får dra 2000kg vilket kräver BE.
Men med B96 får jag dra 1779 kg vilket ligger rätt nära vad bilen får dra. Jag missar några få husvagnar i 6.5-metersklassen.
Men köper jag en gammal Passat TDI - 09 eller så klarar jag 2000kg och jag har inte behov av mer.
Och jag slipper slita med teorin. Så jag tycker B96 fyller sin funktion om man bara är medveten om begränsningarna.
Ja teorin kan vara lite lurig, tydligen fallerade en på sambons jobb nyligen med en fråga varav en som det blev fel på var "Vem är troligast att strunta i högerregeln" typ 18-25 åringar, 25-40 åringar, 40-65 eller 65+. Rätt svar var tydligen 65+ vilket jag nog hade gissat på men vad har jag för glädje av att veta nåt sånt, ska man sitta och försöka bedöma förarens ålder när man kommer till en korsning och ta beslut efter detta. Det händer ju men oftast beroende på att denne kört lite udda innan och man uppmärksammat det. Samma som med bromsträcka för tåg där alternativen förr kunde vara 4 alternativ i spannet 400-600m. Att veta om det är 100m, 500m eller 1000m är väl rimligt , men 550 eller 600m har väl ingen betydelse.A Anders_Nilsson skrev:
När man frågar någon är ju svaret oftast att teorin är skitlätt oavsett behörighet. Jag skrev A-teori i höstas och kan säga att även om jag var påläst, "intresserad" och har en rätt hög grundnivå på trafikkunskaperna redan innan jag började plugga så är det ändå frågor som är svåra pga att de är luddiga. Det kan just handla om prioriteringar i olika situationer som inte alls är självklara.V Ville_Vessla skrev:
Skillnaden i trafikbeteende mellan unga och äldre lägger man ganska mycket vikt på i teorin, så jag kan förstå att sådana frågor kommer - det finns andra saker där svaren är mycket mer subjektiva.
När jag körde upp för BE i Tullinge för ett gäng år sedan (2008) då var det ingen skillnad på en vanlig uppkörnining för B och en för BE, förutom att man hade släp bakpå och gjorde några extra manöverprov. Det betyder att många har en hel del saker att finslipa utöver att köra med släp vid en sådan uppkörning....kanske har BE uppkörningen blivit lättare sedan dess, men det tror jag faktiskt inte.
Det är väldigt liten skillnad på utbildningen till BE jämfört med B.
Teoriprovet är exakt detsamma förutom 7-8 frågor som har med last eller släp att göra. Körskolornas onlinefrågor är väldigt lika trafikverket. En del till och med identiska både vad gäller frågorna, bilderna och svarsalternativen. Så när jag tog BE nötte jag körskolans onlineprov tills jag enkelt fick alla rätt, sen var det riktiga provet enkelt.
Jag har barn som var i körkortsåldern, så jag kunde inte kosta på mig förödmjukelsen att misslyckas på provet...
Körningen tyckte jag var enklare än B, men det kanske bara kändes så för att man var en nervös yngling när man tog B-kortet... Iallafall var det bara några minuter i trafiken förutom manöverprov och lite muntliga säkerhetsfrågor.
Teoriprovet är exakt detsamma förutom 7-8 frågor som har med last eller släp att göra. Körskolornas onlinefrågor är väldigt lika trafikverket. En del till och med identiska både vad gäller frågorna, bilderna och svarsalternativen. Så när jag tog BE nötte jag körskolans onlineprov tills jag enkelt fick alla rätt, sen var det riktiga provet enkelt.
Jag har barn som var i körkortsåldern, så jag kunde inte kosta på mig förödmjukelsen att misslyckas på provet...
Körningen tyckte jag var enklare än B, men det kanske bara kändes så för att man var en nervös yngling när man tog B-kortet... Iallafall var det bara några minuter i trafiken förutom manöverprov och lite muntliga säkerhetsfrågor.
Tog be i maj 2021 och den var som en vanlig b-uppkörning i upplägget , med tillägg för de specifika släpmomenten då naturligtvis. Största utmaningen för mig var alla miljöaspekter som tillkommit sedan jag tog b.
Jag tog en lektion med bilskolan , mest för att fräscha upp, få lite tips samt känna på bilen och släp. Hyrde bilskolans bil och släp till uppkörningen , då stod det lastat och klart där uppkörningen börjar.
När jag funderade på att fixa BE på körkortet ihop med farsan för många år sedan, behövde det för att kunna köra en trailerburen båt. Så kom vi fram till att det som "gav mest" för lektionspengarna (körde via körskola) var att köra upp för buss. Då fick jag BE,C och D. Sagt och gjort fixade dessa tillägg -86. Numera står det en rejält lång rad med bokstäver på kortet AM/B/BE/C1/C/D1/D1E/D/DE trots att jag "bara" har kört upp för B och D.
Samma här. Största fördelen med körskolan är att en godkänd fordonskombination finns på plats när man ska köra upp.dof skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 309 inlägg
Najs.R roli skrev:När jag funderade på att fixa BE på körkortet ihop med farsan för många år sedan, behövde det för att kunna köra en trailerburen båt. Så kom vi fram till att det som "gav mest" för lektionspengarna (körde via körskola) var att köra upp för buss. Då fick jag BE,C och D. Sagt och gjort fixade dessa tillägg -86. Numera står det en rejält lång rad med bokstäver på kortet AM/B/BE/C1/C/D1/D1E/D/DE trots att jag "bara" har kört upp för B och D.
Finns det krav att du kör en del för att få behålla alla bokstäverna?
En lektion på bilskolan för att få lite generella tips och körde upp via bilskolan för att ha ett ekipage att åka i.C cpalm skrev:
Gjorde samma sak på MC, fast jag körde upp på egen hoj då - en lektion hos den bilskola som är närmast Trafikverkets kontor gör att man får många tips om "fällor" du leds in i under uppkörningen.