1 015 370 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
En bild säger mer än tusen ord. Det är väl ungefär maxlast här. Minns inte vikterna på bilen längre.B Bjober skrev:Du är inte ensam om att missa det.
Jag försökte länge köpa begagnad stor släpvagn men i princip alla var "sönderbesiktade" med obrukbart låga lastvikter. Så det blev ett nytt 2600kg släp.
Våra bilar får dra 1600, 2000 och 2400kg.
Med BE körkort lastar jag då 1000, 1400 och 1800kg lagligt på släpet med de 3 bilarna.
Givetvis, men tillverkarna av dessa släp brukar inte bygga överdelen i pappier mache bara för det - även resten av släpet brukar byggas för att hålla. Och som sagt, WT verkar ju ha ändrat konstruktion så att det ser ut som det brukar nu.Cheesen skrev:
Är det inte släpets totalvikt som avgör om man får dra det med en viss bil?
Har alltid trott att det är oväsentligt hur mycket last du har (givetvis ej överlasst) på släpet. Totalvikt får ej överskrida vad bilen får dra.
Har alltid trott att det är oväsentligt hur mycket last du har (givetvis ej överlasst) på släpet. Totalvikt får ej överskrida vad bilen får dra.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 587 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 587 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 587 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 587 inlägg
vi me BE får dra släpets tjänsteviktHuddingebo skrev:
bilden ovan visar ett bra exempel liten bil stort släp liten last men fullt lagligt
Finns säkert nån som kan förklara bättre än korkade mej
Inte helt säkert.Fairlane skrev:
En del CE chaufförer jag lastar säkrar inget alls. Sista veckan har varit lite så.
En med trailer som bara bad mig putt på det där bak. Inget framför i 15 meter. Han drog ut på vägen direkt efter jag lastat.
Kom även en styckebil, allt stod mitt på flaket och en del hade ramlat. Liksom bra jobbat eller något.
Det är bättre regler för oss som har BE.Huddingebo skrev:
Med B-kort får inte sammanlagda totalvikten överskrida 3500, oavsett last.
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
I.o.m. att du gissade att det kunde vara ett sånt släp så antog jag att du inte kollade regnumret för isåfall så hade du vetat att det var ett sånt släp, det är stor skillnad mellan att gissa och att vetaFairlane skrev:
Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Jag tänkte väl mer att det kan vara olika årsmodeller så det kan skilja lite. Men jag klippte ju in en bild på mått och vikt, så hyfsat klart trodde jag det var, men det spelar ju inte någon roll.G GammelMan99 skrev: