B Bjober skrev:
Du är inte ensam om att missa det.
Jag försökte länge köpa begagnad stor släpvagn men i princip alla var "sönderbesiktade" med obrukbart låga lastvikter. Så det blev ett nytt 2600kg släp.
Våra bilar får dra 1600, 2000 och 2400kg.
Med BE körkort lastar jag då 1000, 1400 och 1800kg lagligt på släpet med de 3 bilarna.
En bild säger mer än tusen ord. Det är väl ungefär maxlast här. Minns inte vikterna på bilen längre.

• Gilla
  • Haha
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Hus tomte
F fiskbuggaren skrev:
Med riktigt körkort får du dra riktiga släp även efter små bilar så länge du inte lastar dem för mycket.
Ja har ”riktigt” körkort

Cheesen Cheesen skrev:
Det är axlarna, bromsar och dragbommen som avgör släpets kapacitet. inte lämmar och stolpar då man inte ska lasta på dom
Givetvis, men tillverkarna av dessa släp brukar inte bygga överdelen i pappier mache bara för det - även resten av släpet brukar byggas för att hålla. Och som sagt, WT verkar ju ha ändrat konstruktion så att det ser ut som det brukar nu.

Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja har ”riktigt” körkort
Då bordet du veta att en v70 kan dra ett släp med totalvikt på tex 3500kg om tjänstevikten är 700kg och lastvikten är fyra trälister.....

:)

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Är det inte släpets totalvikt som avgör om man får dra det med en viss bil?

Har alltid trott att det är oväsentligt hur mycket last du har (givetvis ej överlasst) på släpet. Totalvikt får ej överskrida vad bilen får dra.

Huddingebo Huddingebo skrev:

Har alltid trott att det är oväsentligt hur mycket last du har (givetvis ej överlasst) på släpet. Totalvikt får ej överskrida vad bilen får dra.
Tror inte bil + släp får gå över 3,5 ton heller

Hus tomte
MathiasS MathiasS skrev:
Då bordet du veta att en v70 kan dra ett släp med totalvikt på tex 3500kg om tjänstevikten är 700kg och lastvikten är fyra trälister.....

:)
ärligt så hade ja glömt d (åldern) Hahahahaha

tänkte bara på totalvikten

Hus tomte

vi me BE får dra släpets tjänstevikt
bilden ovan visar ett bra exempel liten bil stort släp liten last men fullt lagligt

Finns säkert nån som kan förklara bättre än korkade mej

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Åkte de iväg så där, eller var det bara så det såg ut på brädgården?
Det där är ett rätt rejält släp, 2700 kg, så BE krävs vilket väl borde betyda att man fattar att spänna fast?

Så där kan det se ut på mitt släp också inne på brädgården, men efter betalning surrar jag.
Inte helt säkert.
En del CE chaufförer jag lastar säkrar inget alls. Sista veckan har varit lite så.
En med trailer som bara bad mig putt på det där bak. Inget framför i 15 meter. Han drog ut på vägen direkt efter jag lastat.
Kom även en styckebil, allt stod mitt på flaket och en del hade ramlat. Liksom bra jobbat eller något.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…

Det är bättre regler för oss som har BE.
Med B-kort får inte sammanlagda totalvikten överskrida 3500, oavsett last.

• Gilla
MalZon och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Tror inte bil + släp får gå över 3,5 ton heller
Man kan ju gå en endagskurs och enkelt uppgradera till B-96 eller vad det nu hette...
Då får man dra totalvikt av 4250kg

Man kan ju gå en endagskurs och enkelt uppgradera till B-96 eller vad det nu hette...
Då får man dra totalvikt av 4250kg
Ja kanske det...fattas motorcykel på lappen nu

Hus tomte
skoge skoge skrev:
Ja kanske det...fattas motorcykel på lappen nu
Då vet ja att jag skulle sitta ute i skogen eller i räcket me likbilen på gatan ;)

G
Fairlane Fairlane skrev:
Hur tror du jag gjorde min gissning?
I.o.m. att du gissade att det kunde vara ett sånt släp så antog jag att du inte kollade regnumret för isåfall så hade du vetat att det var ett sånt släp, det är stor skillnad mellan att gissa och att veta (y)
Fairlane Fairlane skrev:
Hur tror du jag gjorde min gissning?

Fairlane
G GammelMan99 skrev:
I.o.m. att du gissade att det kunde vara ett sånt släp så antog jag att du inte kollade regnumret för isåfall så hade du vetat att det var ett sånt släp, det är stor skillnad mellan att gissa och att veta (y)
Jag tänkte väl mer att det kan vara olika årsmodeller så det kan skilja lite. Men jag klippte ju in en bild på mått och vikt, så hyfsat klart trodde jag det var, men det spelar ju inte någon roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.