Personligen så känner jag igen mig på en del bilder, en del skakar man bara på huvudet åt... Men det har fått mig att tänka ett varv till innan jag lastar

• Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
För att vända på det.
Tack vare sådana varmpannor som ni som inte bryr er om att surra ordentligt så höll jag på att köra in i ett kylskåp med mc en tidig morgon på riksväg.

Kan förstå de som vill att man inte ska få köra släp alls utan att ha släpkort eller BE. Jag är mer mot att hålla med de när sådana som ni kommer och förlöjligar trafiksäkerhet.

Det tar någon minut av sitt liv att göra det ordentligt, ett vettigt spännband kostar under hundringen. Och bilen har många fack att lägga de i ;)
Löser släpkort problemet? Man ser ju galningar i trafiken i personbil utan släp varje dag och de har antagligen b-körkort.

MathiasS MathiasS skrev:
på vilken av bilderna är det du som kör?
Min tanke också.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
G
S sinuslinus skrev:
Löser släpkort problemet? Man ser ju galningar i trafiken i personbil utan släp varje dag och de har antagligen b-körkort.

Min tanke också.
Om det inte var körkort för personbil, hur tror du då att det skulle ha sett ut ?
Även om folk kanske inte skulle lära sig så mycket eller kanske bli bättre på att lasta sina släp så skulle det bli ett moment till innan dom får köra med släp, det skulle inte vara alla som tagit ett vanligt B kort som skulle få köra med släp.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Nej det tror jag inte tyvärr. Se bara på lastbilschaufförer som ska ha både bil och släp och ha gått xx antal timmar ykb och alla möjliga tusentals kurser, det finns många otroligt korkade svenska förare där som inte säkrar något eller ens kan hantera bil och släp.
Pinsamt för en svensk chaffis var att en polack fick hoppa in och backa bak hans ekipage på en arbetsplats jag var på. (inte sagt att utländska chaffisar kan vara kass med)

Så tyvärr kommer man ju inte åt de här folket.

• Gilla
Jogge71
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej det tror jag inte tyvärr. Se bara på lastbilschaufförer som ska ha både bil och släp och ha gått xx antal timmar ykb och alla möjliga tusentals kurser, det finns många otroligt korkade svenska förare där som inte säkrar något eller ens kan hantera bil och släp.
Pinsamt för en svensk chaffis var att en polack fick hoppa in och backa bak hans ekipage på en arbetsplats jag var på. (inte sagt att utländska chaffisar kan vara kass med)

Så tyvärr kommer man ju inte åt de här folket.
För att citera någon ovan... Hur hade det sett ut om dessa INTE BEHÖVDE ta någon körkort alls? Det finns alltid virrpannor och dönickar och om de åtminstone tvingas genomgå utbildningen kanske kanske något lite fastnar.

• Gilla
DalKype och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
För att citera någon ovan... Hur hade det sett ut om dessa INTE BEHÖVDE ta någon körkort alls? Det finns alltid virrpannor och dönickar och om de åtminstone tvingas genomgå utbildningen kanske kanske något lite fastnar.
Lastbil? Ja själva körkortet är ju inte raketforskning, ykb är väl mest för att dra in pengarna.

Bil, riktigt enkel teori.
Taxi, löjligt enkel.
Mc samma som bil.

När man sen fått papperslappen så var ingen utbildning värt ett skit ser vi ju på vägarna.

G
R Rkarlsson skrev:
Lastbil? Ja själva körkortet är ju inte raketforskning, ykb är väl mest för att dra in pengarna.

Bil, riktigt enkel teori.
Taxi, löjligt enkel.
Mc samma som bil.

När man sen fått papperslappen så var ingen utbildning värt ett skit ser vi ju på vägarna.
Javisst är det värt nåt, även om det finns idioter efter vägarna i alla fordonsslag både med och utan släp, men fortfarande så hade det varit betydligt fler idioter ute på vägarna om det inte varit krav på körkort.

• Gilla
Chubba och 1 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Javisst är det värt nåt, även om det finns idioter efter vägarna i alla fordonsslag både med och utan släp, men fortfarande så hade det varit betydligt fler idioter ute på vägarna om det inte varit krav på körkort.
Dock är det synd att det inte ingår en lektion i lastsurrning =) En dag tar den infon att lära ut. Inga problem att ha det i B körkort. Kostar inte mycket mer.

R roli skrev:
Alla dessa bilar får väl dra ett 1300-släp om man inte lastar det fullt. Det är ju numera släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) som räknas och inte som tidigare släpets totalvikt.
Källa på detta??

P
imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Källa på detta??
Om du tar och läser ett par inlägg nedan det du citerade så hittar du att det inte är helt sant.

G GammelMan99 skrev:
Man va fan, hur får sånt ens säljas :surprised::thinking:
Skulle den åtminstone ha varit bredare så den närmar sig ytterkanten av taket så skulle det väl vara något sånär, sen remmar genom bilen :rofl:, "jätte kul" om man krockar och skallen fastnar i en sån rem :rolleyes:
Hade förstått om det vore i USA där allt sånt funkar men i Sverige ska/borde sånt där rackel vara förbjudet att sälja och använda.
R Rkarlsson skrev:
Dock är det synd att det inte ingår en lektion i lastsurrning =) En dag tar den infon att lära ut. Inga problem att ha det i B körkort. Kostar inte mycket mer.
Tanken är god, men det är precis som med allt annat man lär sig så glöms det bort med tiden. För de som kör med släp ofta och har fått lära sig lastning/ sunt förnuft blir det oftast bra. Sällanlastaren som gick en kurs för 15 år sedan kommer förmodligen inte ihåg så mycket den dagen de väl ska lasta något otympligt.

imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Källa på detta??
Läs #2423, så ser du :oops:

N nombz skrev:
Så är det nog inte längre. [länk]
60kg överlast blir nog snarare typ 5% enligt nya reglerna. Å andra sidan har ju gränserna flyttas.
Ja detta stämmer, även dom som kollar känner till det.. Pratade med en granne för bekräftelse och han svarade direkt , ja 1 Januari 2021 blev det så. Han är trafikpolis.

Såg en ny variant på Hornbach i helgen men hann tyvärr inte fota och som tur var svängde ekipaget åt andra hållet.

Han hade ett snyggt ihopsurrat paket långa reglar som stack ut skåpet på en bil av typ VW Caddy. Men för att de inte skulle hänga ner i backen hade han satt en meter regel som stöd på dragkroken som hela paketet balanserade på så de stack uppåt istället....

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Såg en ny variant på Hornbach i helgen men hann tyvärr inte fota och som tur var svängde ekipaget åt andra hållet.

Han hade ett snyggt ihopsurrat paket långa reglar som stack ut skåpet på en bil av typ VW Caddy. Men för att de inte skulle hänga ner i backen hade han satt en meter regel som stöd på dragkroken som hela paketet balanserade på så de stack uppåt istället....
Han hade behövt den här! Finns otroligt mycket roligt till US dragkroksfästen.

hitch-truck-bed-extender.jpg

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.