T toolman77 skrev:
Den här historien dök upp som en facebookanons.

[länk]

Kostar som ett takräcke men repar taket och kan rimligen inte fungera annat än som en nödlösning. Kolla filmen. Det är alltså ett spännband som går genom dörrhålen med vaddering på taket. Hoppas på att få se en live...

[bild]
What???!!! Det där kan väl ändå inte vara lagligt?

Kollade sidan lite. Det som ska hindra att lasten glider är tydligen gummi mot taket. Jag tvivlar.

Också kul att han på filmen spänner bältet och lämnar en stor ögla precis framför förarsätet.

Ytterligare en sak som är "rolig" är att om du klickar på recensioner och sedan nästa sida så får du 404- not found.

Jag blev så upprörd att jag skickade in en anmälan till Konsumentverket.

• Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
G
V Ville_Vessla skrev:
Besiktigade husvagnen idag vilket gick bra, men överlastreglerna är ju helt absurda. Har en totalvikt på 1340, och en tjänstevikt på 1220. Alltså 120 kg last tillåts. Skulle den vägas in på 1400 så är det 50% överlast och körkortet ryker. Ska försöka att höja totalvikten.
Så är det nog inte längre. https://www.fritidscenter.se/nya-regler-for-overlast-1-januari-2021
60kg överlast blir nog snarare typ 5% enligt nya reglerna. Å andra sidan har ju gränserna flyttas.

Långt ifrån värsta, o ingen katastrof.
Men en lagom kraftig inbromsning hade varit intressant att se.
Några bräder på högra sidan av bunken såg ut att inte ha kontakt med spännbanden. De rörde sig när släpet skumpade till.

Bil som drar släp lastat med bräder där några bräder inte sitter fast ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R roli skrev:
Vad har ni för bilar som inte får dra ett 1300 släp?
En 3.9 tons Chevrolet Suburban. Får dra max 750 kr med den (och det krävs att man haft B-körkort sedan 90-talet).

Helt idiotiska regler om de tvinga folk att köpa en mindre lämpad bil för att dra lasten.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Ja, alla regler är inte kompatibla med varandra. Oftast blir något lidande, som i ditt fall. Men med E-kort så borde väl den bilen bli en bättre dragbil än nu....

T Troberg skrev:
En 3.9 tons Chevrolet Suburban. Får dra max 750 kr med den (och det krävs att man haft B-körkort sedan 90-talet).

Helt idiotiska regler om de tvinga folk att köpa en mindre lämpad bil för att dra lasten.
Jag tror de flesta borde vara glada för att man får dra släp överhuvudtaget utan att ha tagit ett B96 eller E-kort. Åtminstone när man besöker återvinningscentralen en lördagförmiddag...

Man tvingas ju faktiskt inte köpa en annan bil för att dra lasten, det är bara att ta körkort för den kombination man har!

• Gilla
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

Får man ens köra den med B-kort?

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Om man tagit körkortet före 1996

T Troberg skrev:

Tycker regeln är bra. Jag vill inte möta tomtar som kör tunga saker, oavsett om vikten ligger i bilen eller på släpet.

• Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker regeln är bra. Jag vill inte möta tomtar som kör tunga saker, oavsett om vikten ligger i bilen eller på släpet.
Tomtar finns d gott om där ute i trafiken;)

useless useless skrev:
Fast då måste den väl vara registrerad som personbil klass2? Och då krävs det ett permanent inrättat bostadsutrymme.
Eller kan (kunde) man registrera andra fordon tyngre än 3,5 ton som personbil?

[länk]
Nej, det fanns en klass för tunga personbilar (tror fortfarande den finns, det är ganska många personbilar över 3,5 ton). Dock krävs samma körkort som för personbil klass 2, dvs B-behörighet sedan någon gång i mitten av 90-talet.

MathiasS MathiasS skrev:
Hellre det än någon som drar ett tungt släp efter en lättare bil. Det är bilen som ger stabiliteten i ekipaget. Jag har jobbat med folk som behövt byta till en lättare bil för att kunna köra med en tung husvagn, och trafiksäkerhetsmässigt så är det vansinne.

T Troberg skrev:
Nej, det fanns en klass för tunga personbilar (tror fortfarande den finns, det är ganska många personbilar över 3,5 ton). Dock krävs samma körkort som för personbil klass 2, dvs B-behörighet sedan någon gång i mitten av 90-talet.

Hellre det än någon som drar ett tungt släp efter en lättare bil. Det är bilen som ger stabiliteten i ekipaget. Jag har jobbat med folk som behövt byta till en lättare bil för att kunna köra med en tung husvagn, och trafiksäkerhetsmässigt så är det vansinne.
Det kommer alltid finnas oönskade effekter oavsett vilket regelverk vi har. Jag tycker nuvarande regler renderar små problem och är dessutom enkla att förstå (faktiskt). Har man stor bil får man ta ett BE, konstigare än så är det inte.

• Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.