1 015 481 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Igår såg jag bil med släp i riktning mot ÅVC. Släpet hade låga lemmar och lasten var några stora platta kartonger, typ emballage till platta möbler från IKEA. Lastsäkringen bestod i en sten storlek som en fotboll som låg ovanpå kartongerna. Hoppas de inte slänger stenen också av misstag så de blir av med sin föredömliga lastsäkring är den behövs nästa gång.
Jag börjar bli för svag för att lyfta husvagenen men det tar ju max 1 minut att sätta dit vågen. Det blir ju avvägning 50-75kg säger instruktionen på husvagnen och eftersom jag har en låg bil som vanligen har hyfsat med last så vill jag ha kutrycket så lågt som möjligt, bilen skrapar annars gärna i typ fartgupp, men det ger ju vingligare gång med för lågt så jag brukar väga in den på 62,5kg för hyfsad kompromiss. Saknar mina hydralcittror som jag körde i 20år. Då kunde man nog ha 250kg utan att märka nåt negativt.K kioskdavid skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 031 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 031 inlägg
Byggmax Höör
5.4m reglar och lite plank fastsatta med en bagagestrapp i nerkant och en i grinden.
Och varför köra med det hela som en lutande flaggstång? Varför inte lägga ner?
Och sen vilken snygg flagga... Haha
5.4m reglar och lite plank fastsatta med en bagagestrapp i nerkant och en i grinden.
Och varför köra med det hela som en lutande flaggstång? Varför inte lägga ner?
Och sen vilken snygg flagga... Haha
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Jag brukar göra sådär fast åt andra hållet och använda riktiga spännband och lite annorlunda travat... Höjden blir inte så farlig. Funkar helt okej så länge det är en mindre mängd som på bilden.P PappasHammare skrev:
Verkar lite konstigt att kompromissa med kultrycket. Det du gör är att du har så lågt tryck som möjligt men att du fortfarande kan köra i dina 80kph med bara lite vingel. Det betyder dock att när du gör något lite ovanligare, som att tvärbromsa med lite sväng, då är du rökt och hamnar i diket. Du borde nog också gå efter instruktionen på bilen, inte husvagnen, men de säger nog ungefär samma. Helt klart har du ju fel bil för det du vill dra och ärligt talat riskerar du ju andras hälsa när du kör omkring med vingel.V Ville_Vessla skrev:Jag börjar bli för svag för att lyfta husvagenen men det tar ju max 1 minut att sätta dit vågen. Det blir ju avvägning 50-75kg säger instruktionen på husvagnen och eftersom jag har en låg bil som vanligen har hyfsat med last så vill jag ha kutrycket så lågt som möjligt, bilen skrapar annars gärna i typ fartgupp, men det ger ju vingligare gång med för lågt så jag brukar väga in den på 62,5kg för hyfsad kompromiss. Saknar mina hydralcittror som jag körde i 20år. Då kunde man nog ha 250kg utan att märka nåt negativt.
Jag ligger ju mitt i spannet på husvagnens samt bilens rekommenderade kultryck, det funkar hur bra som helst till 85-90 om det inte är storm, ifall det är så sänker jag farten men vid 50kg är det lite lågt och vid 100kg är det för mycket även om den kan vara något stabilare. Bilen i sig får dra 1800kg så där har jag inget problem, men med B-kort endast 1520kg och vagnen ligger nog alltid under 1400kg. Vad borde jag göra anser du? Jag tycker det funkar bra som det är.MathiasS skrev:Verkar lite konstigt att kompromissa med kultrycket. Det du gör är att du har så lågt tryck som möjligt men att du fortfarande kan köra i dina 80kph med bara lite vingel. Det betyder dock att när du gör något lite ovanligare, som att tvärbromsa med lite sväng, då är du rökt och hamnar i diket. Du borde nog också gå efter instruktionen på bilen, inte husvagnen, men de säger nog ungefär samma. Helt klart har du ju fel bil för det du vill dra och ärligt talat riskerar du ju andras hälsa när du kör omkring med vingel.
Det spelar ju ingen roll vad som är rekommenderat om du med det kultrycket åker med vingel. Kanske menar vi olika sak - jag tänker på "vobbel" när du säger vingel, men du kanske menar "instabil" vilket jag kan förstå är något annat än vad jag tänker på. I min värld åker man inte med vobbel eller nära till vobbel, för då är man bara en nysning från haveri.V Ville_Vessla skrev:Jag ligger ju mitt i spannet på husvagnens samt bilens rekommenderade kultryck, det funkar hur bra som helst till 85-90 om det inte är storm, ifall det är så sänker jag farten men vid 50kg är det lite lågt och vid 100kg är det för mycket även om den kan vara något stabilare. Bilen i sig får dra 1800kg så där har jag inget problem, men med B-kort endast 1520kg och vagnen ligger nog alltid under 1400kg. Vad borde jag göra anser du? Jag tycker det funkar bra som det är.
Drog en båt stockholm-eskilstuna i förra veckan. Klippstabilt tack vare 3500kg trailer och rätt kultryck på min Allroad men vi passerades av en mottrafikant som hade någon sorts flytbrygga på ett entrepenadsläp, han körde med konstant vobbel i cirka 90kph. I nästa nedförsbacke höll det mycket riktigt på att gå åt helvete, bilarna runt om bromsade för att hålla undan. Oklart om han själv förstod vad han gjorde eller vad som höll på att hända.
Vi menar nog olika, enda gången jag upplevt vobbel på riktigt som ändå var helt ofarligt var när jag körde ca 95 ut på den rätt nya Sundsvallsbron på E4 och kastvindar plötsligt dök upp. För mycket kultryck gör att bakdelen på bilen åker upp och ner nästan läskigt mycket vilket inte är kul på jämtlandsvägarnas alla gupp och hål. Samtidigt är jag nog extremt försiktig och överdriver lite, men hellre det än tvärtom.
Den här historien dök upp som en facebookanons.
https://northrack.se/products/northrack-takracke
Kostar som ett takräcke men repar taket och kan rimligen inte fungera annat än som en nödlösning. Kolla filmen. Det är alltså ett spännband som går genom dörrhålen med vaddering på taket. Hoppas på att få se en live...
https://northrack.se/products/northrack-takracke
Kostar som ett takräcke men repar taket och kan rimligen inte fungera annat än som en nödlösning. Kolla filmen. Det är alltså ett spännband som går genom dörrhålen med vaddering på taket. Hoppas på att få se en live...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Man va fan, hur får sånt ens säljasT toolman77 skrev:
Skulle den åtminstone ha varit bredare så den närmar sig ytterkanten av taket så skulle det väl vara något sånär, sen remmar genom bilen , "jätte kul" om man krockar och skallen fastnar i en sån rem
Hade förstått om det vore i USA där allt sånt funkar men i Sverige ska/borde sånt där rackel vara förbjudet att sälja och använda.