1 015 472 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Visst kan man få det, jag fick i uppgift att kontrollera lastsäkringen på bilen jag körde upp med. Men det var å andra sidan heller inget komplicerat fall.nino skrev:
Den var ju lastsäkrad redan, 2x2 pallar med EBC-tankar eller liknande ståendes mot framstammen vill jag minnas.
Tror förfarandet var ungefär såhär:
Provledare: "Du kan väl kontrollera lastsäkringen också."
Jag öppnar upp baktill och kliver upp på flaket och börjar i huvudet räkna spännband och kika på var de sitter.
Provledare: "Det ser ju bra ut det där, nu åker vi."
Tror han kollade mer om jag blev nervös över frågan och inte verkade ha en susning om vad jag skulle göra än vad jag faktiskt gjorde.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Dagens tävlande i "det är så tungt så det rör sig inte".
Ett par betongklumpar på flaket utan minsta surrning. ca. 1 meter bak dessutom så inte ens förstängda framåt. MEN å andra sidan brukar företaget köra grus och makadam och vad är detta annat än lite större fraktioner bara?
Föraren körde dock vääääldigt mjukt och långsamt (tydligen även medveten om sin dåliga lastning) och levererade grejorna hela till bygget utanför jobb så det gick bra, den här gången.
Ett par betongklumpar på flaket utan minsta surrning. ca. 1 meter bak dessutom så inte ens förstängda framåt. MEN å andra sidan brukar företaget köra grus och makadam och vad är detta annat än lite större fraktioner bara?
Föraren körde dock vääääldigt mjukt och långsamt (tydligen även medveten om sin dåliga lastning) och levererade grejorna hela till bygget utanför jobb så det gick bra, den här gången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi köpte vår Hakiställning sa säljaren typ - varför bryr ni er om att surra, den rör sig inte. Jag har kört runt ställningen på släp i tio år utan ett enda spännband..
Spände allt mycket noggrant när jag var ung, nu när man passerat halvvägs i livet har jag mer och mer börjat att tänka i banorna att det nog inte rör sig..
Får dock erkänna att jag spände brädor på taket med endast ett spännband för ett tag sedan och det vred sig i första kurvan... så två spännband är väl ett minimum dock
Spände allt mycket noggrant när jag var ung, nu när man passerat halvvägs i livet har jag mer och mer börjat att tänka i banorna att det nog inte rör sig..
Får dock erkänna att jag spände brädor på taket med endast ett spännband för ett tag sedan och det vred sig i första kurvan... så två spännband är väl ett minimum dock
Kan väl ställa en fråga om hu ni andra surrar reglar/plank eller liknande material för att låsa det framåt för t.ex. en panikbroms?
Har själv en biltransport med en liten framstam i tjock stål som jag försöker använda så gott det går.
Har själv en biltransport med en liten framstam i tjock stål som jag försöker använda så gott det går.
Med spännband runt brädorna. Tanken är att spännbanden blir en ögla som dras åt hårdare ju mer lasten vill åka framåt.MalZon skrev:
Besiktigade husvagnen idag vilket gick bra, men överlastreglerna är ju helt absurda. Har en totalvikt på 1340, och en tjänstevikt på 1220. Alltså 120 kg last tillåts. Skulle den vägas in på 1400 så är det 50% överlast och körkortet ryker. Ska försöka att höja totalvikten.
Iprincip alltid lägger jag brädorna på underslag och sedan surrar jag med en "falsk" loopsurrning, dvs över högen under och sedan över till andra sidan. Med lite kralligare spännband så sitter det som bergetMalZon skrev: