1 015 481 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Det är inte konstigt att de hos oss har börjat med att den anställde får pynta ur egen ficka för skador som övergår ett visst belopp på tjänstebilen när den återlämnas. Dock fritt fram att åtgärda alla skador innan, (på leasingfirmans / försäkringens / företagets bekostnad). Men de som behandlar bilen sådär lär väl inte vara typen som fixar med sådant heller.H Hallerudsbo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Ser ut som en typ 10 år gammal Audi?
Så jag misstänker att det inte är en tjänstebil.
Så jag misstänker att det inte är en tjänstebil.
Kunskap om lastsäkring är som all annan kunskap, använder man det inte faller det i glömska. Här dessutom med regler som kan ha förändrats sedan man lärde sig en gång i tiden.
Jag tog C för 12 år sedan, nog fick vi lära oss lite om regler för lastsäkring, men jag vill minnas att det inte var så speciellt ingående diskussioner kring detta. Och förstås inte heller några praktiska moment.
Jag tog C för 12 år sedan, nog fick vi lära oss lite om regler för lastsäkring, men jag vill minnas att det inte var så speciellt ingående diskussioner kring detta. Och förstås inte heller några praktiska moment.
Det är bland annat brister på praktiska övningar kring detta som den kommunala vuxenutbildningen i Sundsvall kritiseras för av Transportstyrelsen.tveksamt skrev:
Diverse "radioklipp":
https://sverigesradio.se/artikel/elever-kritiserar-komvux-i-sundsvall-utbildningen-en-skandal
Fast nu tog ju jag D och för 40 år sedan. Då tror jag inte att det handlade nåt om lastsäkring, det hade vi nog tyckt var jättekonstigt.H Hallerudsbo skrev:
Jag fick även C på köpet, men det stod inte på körkortet, så det påstod vissa av mina kollegor att det inte gällde.
Reglerna gjordes om nån gång på 80-talet(?), det var då du kunde få alla behörigheter på kortet om du intygade att du kört lastbil med släp under en övergångsperiod.