G
K Kirre2 skrev:
Vad menar du med "host, host"? Jag tog DE och fick automatiskt BE. Men de extra frågorna jag skrev på D-kortet handlade inte om lastsäkring vad jag kan komma ihåg. Var några år sen.
Om man tar CE så får man alltid BE, antar att det är samma med DE.

G GammelMan99 skrev:
Ja, naturligtvis. Så därför är det ingen garanti att man har superkoll på lastsäkring bara för att man har BE.

Redigerat:
G GammelMan99 skrev:
Om nu saker inte ändrat sig så får du BE C DE om du kör upp för DE.

Fotografen Fotografen skrev:
Om nu saker inte ändrat sig så får du BE C DE om du kör upp för DE.
Då fick man det. Nu får man inte C, vilket är vettigt.

K Kirre2 skrev:
Då fick man det. Nu får man inte C, vilket är vettigt.
å andra sidan ska YKB buss vara till 80-90% samma som för lastbil,med lastsäkring

engs
H Hallerudsbo skrev:
Troligt en som kör firma bil och skiter i bilen då firman betalar
Det är inte konstigt att de hos oss har börjat med att den anställde får pynta ur egen ficka för skador som övergår ett visst belopp på tjänstebilen när den återlämnas. Dock fritt fram att åtgärda alla skador innan, (på leasingfirmans / försäkringens / företagets bekostnad). Men de som behandlar bilen sådär lär väl inte vara typen som fixar med sådant heller.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Ser ut som en typ 10 år gammal Audi?
Så jag misstänker att det inte är en tjänstebil.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
å andra sidan ska YKB buss vara till 80-90% samma som för lastbil,med lastsäkring
Men det förutsätter att man jobbar som yrkeschaufför. Kortet har man kvar även efter man bytt yrke. Fanns inte ens YKB på min tid.

Lastsäkring får man väl lära sig om man tar E, C eller CE det hör som till

nino nino skrev:
Lastsäkring får man väl lära sig om man tar E, C eller CE det hör som till
Jag tog DE 1982. Var det nåt om lastsäkring då har jag totalt glömt bort det i så fall.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
H
Tog c för 10 år sedan.
Då var det lastsäkring med för att ta det

Kunskap om lastsäkring är som all annan kunskap, använder man det inte faller det i glömska. Här dessutom med regler som kan ha förändrats sedan man lärde sig en gång i tiden.

Jag tog C för 12 år sedan, nog fick vi lära oss lite om regler för lastsäkring, men jag vill minnas att det inte var så speciellt ingående diskussioner kring detta. Och förstås inte heller några praktiska moment.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vid uppkörning så kan man få frågor om lastsäkring, även på teoriprovet så var det väl nån fråga om det

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Tog c för 10 år sedan.
Då var det lastsäkring med för att ta det
Fast nu tog ju jag D och för 40 år sedan. Då tror jag inte att det handlade nåt om lastsäkring, det hade vi nog tyckt var jättekonstigt.
Jag fick även C på köpet, men det stod inte på körkortet, så det påstod vissa av mina kollegor att det inte gällde.
Reglerna gjordes om nån gång på 80-talet(?), det var då du kunde få alla behörigheter på kortet om du intygade att du kört lastbil med släp under en övergångsperiod.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.