Det där var ju faktiskt riktigt smart.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Illustration av lastsäkring med spännband på en bunt virke på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som undrar så är det korrekta sättet att lastsäkra en bunt virke, utan möjlighet till förstängning framåt, med 4 spännband. 2 st från varje sida av kärran i en loop runt bunten.
Om bunten vill glida framåt vid inbromsning så drar looparna från två håll och nyper hårdare ju mer du bromsar.
Från en Yrkeschaufför med 3 års gymnasieutbildning i Transportteknik och 26 års erfarenhet inom styckegodstransporter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Frågan är hur man surrar så där ner 3/4 av bunten sticker ut utanför bagageluckan eller snett upp ovanför lastgallret på vagnen?

• Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är hur man surrar så där ner 3/4 av bunten sticker ut utanför bagageluckan eller snett upp ovanför lastgallret på vagnen?
Då är det iallafall förstängt framåt

Det där är ett korrekt sätt att surra, inte det enda dock.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det där är ett korrekt sätt att surra, inte det enda dock.
Man hindrar 10 ton virke att röra sig framåt när man inte kan ställa det mot framstammen pga för högt framaxeltryck.

Utifrån den här tråden så vore det vettigt att man på B-utbildningen lägger en stund på lastsäkring istället för att tjata om tjänstevikter osv som ingen kommer ihåg efter provet ändå. Där skulle det räcka med att man lär sig var man hittar informationen.

Jag hävdar bestämt att undermålig lastsäkring är ett större trafikproblem än folks orutin på att framföra själva släpvagnen och att räkna på ekipagevikter.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Han hade behövt den här! Finns otroligt mycket roligt till US dragkroksfästen.

[bild]
Gäller att tänka på överhänget bara!

P Peter_Ker skrev:
Man hindrar 10 ton virke att röra sig framåt när man inte kan ställa det mot framstammen pga för högt framaxeltryck.
10t är väl så pass tungt att man inte behöver spänna fast det?

• Haha
  • Gilla
johel572 och 13 till
  • Laddar…
G
nino nino skrev:
10t är väl så pass tungt att man inte behöver spänna fast det?
Helt korrekt,det är sedan gammalt ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nissens
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Dahl Sisjön alldeles precis.

[bild]
Underbart med en transparent varningsflagga längst ut på rören.. :crysmile::crysmile:

Dagens vända till Byggmax.

SUV med öppen baklucka fullastad med träplankor på en Byggmax-parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
GammelMan99
  • Laddar…
A
Måste säga att personligen känns det inte ok att gå omkring och fotografera folk bakom ryggen på det sättet:thinking:

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Måste säga att personligen känns det inte ok att gå omkring och fotografera folk bakom ryggen på det sättet:thinking:
Sorry, pudlar på den...:oops:

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nu är det inte jag på någon av bilderna, men jag skulle absolut kunna dyka upp med mina lastningar om bilder tas innan jag lastat klart. Det har hänt mer än en gång att jag lastar så att det ska vara lätt för personalen att ta betalt och sen åker jag ur hallen och ställer mig vid sågplatsen och sågar till det jag ska ha innan jag börjar lasta ordentligt.

• Gilla
David-O och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.