1 015 751 läst · 4 623 svar
1016k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För er som undrar så är det korrekta sättet att lastsäkra en bunt virke, utan möjlighet till förstängning framåt, med 4 spännband. 2 st från varje sida av kärran i en loop runt bunten.
Om bunten vill glida framåt vid inbromsning så drar looparna från två håll och nyper hårdare ju mer du bromsar.
Från en Yrkeschaufför med 3 års gymnasieutbildning i Transportteknik och 26 års erfarenhet inom styckegodstransporter.
Utifrån den här tråden så vore det vettigt att man på B-utbildningen lägger en stund på lastsäkring istället för att tjata om tjänstevikter osv som ingen kommer ihåg efter provet ändå. Där skulle det räcka med att man lär sig var man hittar informationen.
Jag hävdar bestämt att undermålig lastsäkring är ett större trafikproblem än folks orutin på att framföra själva släpvagnen och att räkna på ekipagevikter.
Jag hävdar bestämt att undermålig lastsäkring är ett större trafikproblem än folks orutin på att framföra själva släpvagnen och att räkna på ekipagevikter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 922 inlägg
Nu är det inte jag på någon av bilderna, men jag skulle absolut kunna dyka upp med mina lastningar om bilder tas innan jag lastat klart. Det har hänt mer än en gång att jag lastar så att det ska vara lätt för personalen att ta betalt och sen åker jag ur hallen och ställer mig vid sågplatsen och sågar till det jag ska ha innan jag börjar lasta ordentligt.