1 015 696 läst · 4 623 svar
1016k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det som ändrats för B-kort är regeln om att bilens tjänstevikt måste vara högre än släpets totalvikt.R roli skrev:
Jag tror att den regeln nästan automatiskt gjorde så att man behövde (nästan) aldrig fundera på bruttovikten. Efter att den försvann så uppkommer en del fall när man måste hålla koll på bruttovikten för att bilen har en maximal dragvikt som understiger maximal totalvikt på ett släp man får hänga på.
Det har dryftast förut, jag tycker att det är väldigt logiskt!Handyman 1 skrev:
Det handlar inte om hur stort släp man får ha till olika stora bilar, det handlar om hur stora ekipaget får lov att vara. För B-kort är det 3,5 ton.
Det är faktiskt väldigt enkelt att ta B96-behörighet så försvinner problemet för "normalstora" bilar och släp. Jag tycker det är rätt att man måste visa lite kunskap för att framföra tyngre ekipage.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 354 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 354 inlägg
Du har en poäng där, men jag håller inte helt med. Jag tycker att det är lite som att säga att någon som har B-körkort alltid följer alla trafikregler, aldrig kör för fort, t.ex.S sinuslinus skrev:
Jag har f.ö. BE, taget före 2013, så jag behöver inte kunna någon matematik för att köra med släp - det är bara att kolla så att släpets vikt inte överstiger vad bilen får dra, något som iofs inte alltid är så "bara".
Man kan ju som sagt fått det "på köpet" också. Vet inte om det fortfarande fungerar likadant, men det antar jag.B Blazermannen skrev:Du har en poäng där, men jag håller inte helt med. Jag tycker att det är lite som att säga att någon som har B-körkort alltid följer alla trafikregler, aldrig kör för fort, t.ex.
Jag har f.ö. BE, taget före 2013, så jag behöver inte kunna någon matematik för att köra med släp - det är bara att kolla så att släpets vikt inte överstiger vad bilen får dra, något som iofs inte alltid är så "bara".
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 354 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 354 inlägg
Partille misstänker jag. Möttes en gång av ett BM släp som kryssade sig ner för backen. Utan bil. Bilägaren hade lagt handsken uppe på kulan. Dessutom inte krokat på bromswiren. Funkade Ju bra på plan mark
T tgr_se skrev:Behöver man inte jord kan man alltid ha nytta av ett par trädgårdsplattor.
Vår lokala byggmax ligger ca 2m lägre än vägen utanför vilket ger en ganska kort brant backe upp där man dessutom behöver stå still och vänta på en lucka i trafiken för att komma ut. En gång såg jag en hantverkare som lastat plyfa bak i sin skåpbil med en gummistropp för att hålla dörrarna. I princip alla skivor kasa ut bakom när han startade i backen. Denna helgen var det en suv som hade tur. Det var bra nära att han tappade 20 paket golv i samma backe då luckan bara satt med gummistropp.
Jag håller alltid bra avstånd till bilar som skall upp där.
Det ser väl ut att vara lastat med en truck. Någon har helt enkelt lyft upp trallarna på ställningsdelarna.
Vad är det egentligen som är så dåligt? Jag ser tre spännband över toppen. Det viktiga är väl att han inte glömmer bort det och försöker ta en kurva i 90 km/h...
Vad är det egentligen som är så dåligt? Jag ser tre spännband över toppen. Det viktiga är väl att han inte glömmer bort det och försöker ta en kurva i 90 km/h...
Syns inte det? Lasten har ju redan börjat röra på sig. Gångplanen som ligger överst lutar åt sidan. Några gupp eller liknande till på vägen så ändrar spirorna i den under högen läge vilket medför att de tre spännbanden över toppen tappar sin spänning. Vilket resultat detta sedan ger vill man inte gissa....K Kallebo skrev: