S
MathiasS MathiasS skrev:
...men totalvikt för bil och släp får vara 3500kg på B-kort, vagnen får lastas till 1100kg ink vagnens egen vikt.

Menar du att bilen har en totalvikt som överstiger 2200kg? Om inte är det ok.

• Tabell med mått och vikter inklusive längd, bredd, höjd och totalvikt för fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R roli skrev:
Tänkte mest på vad det var för bil i kombination med B-kort. Vår bil får dra 1800 kg om man har E annars blir det 1440 kg med B-kort om jag inte minns fel, och bilen är en Skoda Superb.
Jag får rätta mig själv. Ovanstående uppgifter var visst till vår "gamla" Superb, minnet var inte riktigt med. Nuvarande får dra 2000 kg med E och 1316 kg med B-kort. Nu har det inte så stor betydelse för mig då jag har E men kan påverka frugan om hon vill köra något som jag har kopplat på...

S sinuslinus skrev:
Bmw:n är väl dessutom olovlig körning för Byggmax kärror är 1300 kg och föraren lär inte ha e-kort.
Varför förutsätter du att föraren inte har e-kort?

S
K Kirre2 skrev:
För då borde veta att använda mer än ett spännband.

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
BMW-förare har väl knappt körkort över huvud taget...

• Haha
  • Gilla
TreeView och 9 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Vad har ni för bilar som inte får dra ett 1300 släp?
Passat GTE 2017 - 50kg över
VW Touran - 90kg över
SAAB ng9-3 - ~200kg under.

13th Marine 13th Marine skrev:
Passat GTE 2017 - 50kg över
VW Touran - 90kg över
SAAB ng9-3 - ~200kg under.
Alla dessa bilar får väl dra ett 1300-släp om man inte lastar det fullt. Det är ju numera släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) som räknas och inte som tidigare släpets totalvikt.

• Gilla
marcusjj
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
För då borde veta att använda mer än ett spännband.
Det finns de som har e- kort utan att ha skrivit en enda fråga om spännband. Jag själv till exempel.

R roli skrev:
Det är ju numera släpets bruttovikt (tjänstevikt+last) som räknas och inte som tidigare släpets totalvikt.

I så fall har Transportsyrelsen fel...

Illustration av en grön bil med släpvagn med ett grönt kryss och en röd lastbil med släpvagn med ett rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
S
K Kirre2 skrev:
Det finns de som har e- kort utan att ha skrivit en enda fråga om spännband. Jag själv till exempel.
Var det du på Byggmax i Bmw:n imorse? :p

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Är nog jag som blandat korten :oops:... Brukar inte tänka i de banorna då jag har E och då är det alltid bruttovikten som räknas. Men fick för mig att de hade ändrat för B också.

Är det inte ganska vanligt med att ta utökad B-kort så att man kommer upp i 4250kg totalvikt?
Jag vet iaf om några med tyngre bilar som har tagit den endagskursen för att få dra sin husvagn och tungt släp.

harry73
borde kanske göra det. Bilens totalvikt ligger på över 3 ton, så annars får jag inte använda dragkroken till annat än cykelhållaren

• Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
I så fall har Transportsyrelsen fel...

[bild]
Upp till 3500 kg så det är bara applicerbart på mindre bilar.

harry73 harry73 skrev:
borde kanske göra det. Bilens totalvikt ligger på över 3 ton, så annars får jag inte använda dragkroken till annat än cykelhållaren
Ett 750kg-släp får du alltid häkta på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.