Demmpa Demmpa skrev:
Vet inte om du känner till kampanjen ”Inga elefanter i baksätet, tack!” som kördes i börja & mitten av 80-talet? Sverige fick bälteslag i baksätet 1986.

Även lätta lösa saker i bilen kan göra stor skada, i värsta fall döda, vid en kraftig inbromsning.

[länk]

Edit:
[länk]
”Precis som människor och prylar så gör kraften i och med hastigheten i bilen föremålens vikt ökar vid en kollision mot ett fast föremål. I 50 km/h ökar den med 40 gånger och i 90 km/h med hela 128 gånger! Det betyder ett en schäfer vid en krock i 50 km/h uppnår en vikt motsvarande 1,2 ton och i 90 km/h nästan 4 ton. En liten chihuahuas vikt i 90 km/h motsvarar ett kvarts ton! En hund kan verkligen bli en elefant i baksätet.”



”Ett barn som väger 5 kg väger i krockögonblicket om bilen färdas i 50 km/h - cirka 200 kg.”

Edit2:
[länk]

Föremål - Normalvikt - 50 km/tim - 100 km/tim
Mobiltelefon - 100 gram - 4 kg - 16 kg
Bärbar DVD - 2 kg - 80 kg - 320 kg
Matkasse - 10 kg - 400 kg - 1’600 kg
Hund - 30 kg - 1’200 kg - 4’800 kg
Vuxen - 80 kg - 3’200 kg - 12’800 kg
Jag har aldrig riktigt gillat den jämförelsen där man jämför en dynamisk kraft mot en statisk kraft även om den är till för att få folk att förstå varför man ska lastsäkra.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men en bokhylla som ligger tryckt mot sätet kan inte få nån fart framåt.
Det blir ju samma kraft oavsett. Förhoppningsvis håller dock stolens ryggstöd och dess infästningar, men även de har ju sina gränser för påkänningar innan de brister.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det blir ju samma kraft oavsett. Förhoppningsvis håller dock stolens ryggstöd och dess infästningar, men även de har ju sina gränser för påkänningar innan de brister.
Verkligen inte.
Om hyllan ligger kloss mot sätet blir dem som en del av bilen vid påkörning bakifrån. ingenting som kommer farande i hög hastighet och slår i ryggstöden.
Inte får själva framstolarna en kraft motsvarande tex 1600 kg om de väger 10 kg? Eller valfri annan del av bilen som sitter fast.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte får själva framstolarna en kraft motsvarande tex 1600 kg om de väger 10 kg? Eller valfri annan del av bilen som sitter fast.
Du menar att Newtons andra lag inte gäller föremål som är infästa med skruvförband?
 
  • Gilla
  • Haha
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att Newtons andra lag inte gäller föremål som är infästa med skruvförband?
Han menar att de inte har någon rörelsemån. Inte hade du satt fast den där hyllan i något om den varit lite kortare så att luckan gick att stänga? Sätter du fast matkassarna du ställer in i bagaget?

Luckan ser ju lurig ut om man åker på något lågt, men någon risk vid just tvärnit för något annat än en kraschad axel pga hur passageraren sitter kan jag inte se här.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Påkörning bakifrån vore inte heller bra i det läget:thinking:
Det är sällan bra...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att Newtons andra lag inte gäller föremål som är infästa med skruvförband?
Liknelsen med elefanter är dålig, se inlägg #1828. Skillnad på statisk och dynamisk. Samma med friktion. Starta från stillastående i en hal uppförsbacke eller köra upp i jämn hastighet tex.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Han menar att de inte har någon rörelsemån. Inte hade du satt fast den där hyllan i något om den varit lite kortare så att luckan gick att stänga? Sätter du fast matkassarna du ställer in i bagaget?
Precis, det viktiga är att hyllan ligger mot stolarna och inte rör sig. Jag vet inte någon som oroar sig för väskorna i ett stängt bagageutrymme. När jag tänker på det så måste min bil i så fall vara supersäker då den har en extra vägg bakom baksätet mot bagageutrymmet
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Sätter du fast matkassarna du ställer in i bagaget?
Allt handlar ju om vikten. Om jag fraktar ett stort båtbatteri, så använder jag naturligtvis bilens lastöglor för att lastsäkra dem.
 
En billy bokhylla väger knappast mer än två stora kassar lastade med mjölk.
Bilden är tagen på en 50 väg, så har väldigt svårt att se att det är något problem.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Allt handlar ju om vikten. Om jag fraktar ett stort båtbatteri, så använder jag naturligtvis bilens lastöglor för att lastsäkra dem.
Handlar det verkligen om vikten, eller är det densiteten som får oss att göra så? Ett bilbatteri väger väl typiskt som en fullpackad resväska. Ett rejält båtbatteri gissar jag motsvarar två sådana väskor. Inte använder jag lastöglor för resväskan, men kanske för ett riktigt stort batteri...

Och för att koppla till mitt tidigare inlägg om bokhyllan kloss mot stolsryggarna så oroar vi oss inte för det batteri som är en del av bilen och som sitter väl fast i karossen med bultar. Det ökar bilens vikt och därmed kraften vid inbromsning, i praktiken bromssträckan.

Problemet med lösa föremål är att bilen bromsar medan föremålet fortsätter i samma fart framåt om friktionen är låg (men bilen har initialt inte längre bromssträcka pga lasten) . Därefter träffar det stolsryggarna, förarens nacke eller framrutan. Och i det ögonblicket ökar bromssträckan. Eller så blir jag halshuggen och lasten flyger genom framrutan, bromssträckan bibehållen.
(Lite förenklat)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Liknelsen med elefanter är dålig, se inlägg #1828. Skillnad på statisk och dynamisk. Samma med friktion. Starta från stillastående i en hal uppförsbacke eller köra upp i jämn hastighet tex.
Nu skrev jag inte att bokhyllan blir tung som en elefant eller liknande.

Jag skrev att det är större bekymmer med bokhyllan vid inbromsning än att den skulle kunna åka ut ur bagagen.

Sedan skrev jag också att lösa saker KAN göra skada och i värsta fall döda.
 
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att Newtons andra lag inte gäller föremål som är infästa med skruvförband?
Krockenergin är såklart densamma oavsett om föremålet är fastspänt eller inte, men har man ett föremål löst på baksättet, kommer föremålet slungas framåt när bilen bromsar med hjälp av deformationszon. När den når bilens fasta delar (vindrutan eller framsätet) kommer all energi fri på direkten. Sitter samma föremål fastspänt, då bromsar föremålet tillsammans med bilen och frigörs energin under en längre perioden. Så det gör att kraften blir mindre, men varar en längre tid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är klart att densiteten har påverkan. Stor kraft på liten yta brukar ge lokalt större skador, men det är också en fråga om hur konstruktionen är beskaffad.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Han menar att de inte har någon rörelsemån.
Det kan vara det han menar men det betyder inte att det är mindre jobbigt att retardera föremålet.


Anna_H Anna_H skrev:
Inte hade du satt fast den där hyllan i något om den varit lite kortare så att luckan gick att stänga? Sätter du fast matkassarna du ställer in i bagaget?
Vad har det med saken att göra? Jag har kommenterat ett inlägg om att en stol i en bil väger eller inte väger 1600kg vid en krock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.