1 015 152 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag har aldrig riktigt gillat den jämförelsen där man jämför en dynamisk kraft mot en statisk kraft även om den är till för att få folk att förstå varför man ska lastsäkra.Demmpa skrev:Vet inte om du känner till kampanjen ”Inga elefanter i baksätet, tack!” som kördes i börja & mitten av 80-talet? Sverige fick bälteslag i baksätet 1986.
Även lätta lösa saker i bilen kan göra stor skada, i värsta fall döda, vid en kraftig inbromsning.
[länk]
Edit:
[länk]
”Precis som människor och prylar så gör kraften i och med hastigheten i bilen föremålens vikt ökar vid en kollision mot ett fast föremål. I 50 km/h ökar den med 40 gånger och i 90 km/h med hela 128 gånger! Det betyder ett en schäfer vid en krock i 50 km/h uppnår en vikt motsvarande 1,2 ton och i 90 km/h nästan 4 ton. En liten chihuahuas vikt i 90 km/h motsvarar ett kvarts ton! En hund kan verkligen bli en elefant i baksätet.”
”Ett barn som väger 5 kg väger i krockögonblicket om bilen färdas i 50 km/h - cirka 200 kg.”
Edit2:
[länk]
”
Föremål - Normalvikt - 50 km/tim - 100 km/tim
Mobiltelefon - 100 gram - 4 kg - 16 kg
Bärbar DVD - 2 kg - 80 kg - 320 kg
Matkasse - 10 kg - 400 kg - 1’600 kg
Hund - 30 kg - 1’200 kg - 4’800 kg
Vuxen - 80 kg - 3’200 kg - 12’800 kg
”
Verkligen inte.HasseTeknik skrev:
Om hyllan ligger kloss mot sätet blir dem som en del av bilen vid påkörning bakifrån. ingenting som kommer farande i hög hastighet och slår i ryggstöden.
Inte får själva framstolarna en kraft motsvarande tex 1600 kg om de väger 10 kg? Eller valfri annan del av bilen som sitter fast.
Han menar att de inte har någon rörelsemån. Inte hade du satt fast den där hyllan i något om den varit lite kortare så att luckan gick att stänga? Sätter du fast matkassarna du ställer in i bagaget?MathiasS skrev:
Luckan ser ju lurig ut om man åker på något lågt, men någon risk vid just tvärnit för något annat än en kraschad axel pga hur passageraren sitter kan jag inte se här.
Precis, det viktiga är att hyllan ligger mot stolarna och inte rör sig. Jag vet inte någon som oroar sig för väskorna i ett stängt bagageutrymme. När jag tänker på det så måste min bil i så fall vara supersäker då den har en extra vägg bakom baksätet mot bagageutrymmetAnna_H skrev:
Handlar det verkligen om vikten, eller är det densiteten som får oss att göra så? Ett bilbatteri väger väl typiskt som en fullpackad resväska. Ett rejält båtbatteri gissar jag motsvarar två sådana väskor. Inte använder jag lastöglor för resväskan, men kanske för ett riktigt stort batteri...HasseTeknik skrev:
Och för att koppla till mitt tidigare inlägg om bokhyllan kloss mot stolsryggarna så oroar vi oss inte för det batteri som är en del av bilen och som sitter väl fast i karossen med bultar. Det ökar bilens vikt och därmed kraften vid inbromsning, i praktiken bromssträckan.
Problemet med lösa föremål är att bilen bromsar medan föremålet fortsätter i samma fart framåt om friktionen är låg (men bilen har initialt inte längre bromssträcka pga lasten) . Därefter träffar det stolsryggarna, förarens nacke eller framrutan. Och i det ögonblicket ökar bromssträckan. Eller så blir jag halshuggen och lasten flyger genom framrutan, bromssträckan bibehållen.
(Lite förenklat)
Nu skrev jag inte att bokhyllan blir tung som en elefant eller liknande.P Pin skrev:
Jag skrev att det är större bekymmer med bokhyllan vid inbromsning än att den skulle kunna åka ut ur bagagen.
Sedan skrev jag också att lösa saker KAN göra skada och i värsta fall döda.
Krockenergin är såklart densamma oavsett om föremålet är fastspänt eller inte, men har man ett föremål löst på baksättet, kommer föremålet slungas framåt när bilen bromsar med hjälp av deformationszon. När den når bilens fasta delar (vindrutan eller framsätet) kommer all energi fri på direkten. Sitter samma föremål fastspänt, då bromsar föremålet tillsammans med bilen och frigörs energin under en längre perioden. Så det gör att kraften blir mindre, men varar en längre tid.MathiasS skrev:
Det är klart att densiteten har påverkan. Stor kraft på liten yta brukar ge lokalt större skador, men det är också en fråga om hur konstruktionen är beskaffad.
Det kan vara det han menar men det betyder inte att det är mindre jobbigt att retardera föremålet.Anna_H skrev:
Vad har det med saken att göra? Jag har kommenterat ett inlägg om att en stol i en bil väger eller inte väger 1600kg vid en krock.Anna_H skrev: