MathiasS MathiasS skrev:
Det kan vara det han menar men det betyder inte att det är mindre jobbigt att retardera föremålet.




Vad har det med saken att göra? Jag har kommenterat ett inlägg om att en stol i en bil väger eller inte väger 1600kg vid en krock.
Det beror på vad du menar med "jobbigt". Nu har jag och flera andra gett några exempel.
Massan (fordon + last) ökar med last i bagageutrymmet, och det påverkar kraften vid retardation. Jag håller med dig.
Det är dock inte så jobbigt om lasten sitter fast och inte kan röra sig alls, då ökar bromssträckan marginellt när massan av bokhyllan adderas till volvons massa (drygt en procent ökning?).
Däremot "jobbigt" om friktionen mellan hylla och Volvo är minimal och volvon hinner stanna medan hyllan kommer farande i 50 km/h och ska retardera på minimal sträcka in i ryggstöden.

Fysikaliskt är det väl iofs samma krafter.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Jag har försökt säga att föremål som sitter fast också blir tyngre när de retarderas, varken mer eller mindre.

Situationen ni pratar om och ger exempel kring analyseras bäst via en betraktelse av rörelsemängd och energi, som bevaras. Det är grundskolefysik och det finns tusen räkneexempel på nätet om man vill ge sig in i det och tappat bort skolboken.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Det var mycket prat om krafter och förankring etc, jag tror det bottnar i missförstånd.

Tänk två föremål, a och b, med samma massa m. Båda föremålen färdas i en bil med hastighet v0. Föremål a ligger löst på hatthyllan medan föremål b ligger i trunken, dikt an mot bakre passagerarstolar.

Båda föremålen har energi
e0 = m*v0^2
Och rörelsemängd
p0 = m*v0

Under stoppet påverkar föremål b baksätet med kraften Fb:
Fb = m*a_b, där a_b är accelerationen på föremål b, dvs hastighetsförändringen över tid, så förenklat
Fb =m*(v0-vs)/tb där vs är sluthastigheten (0) och tb är tiden det tog från att stoppet började tills bilen var stilla igen.
Det är kraften F som man slarvigt betecknar som vikt, detta eftersom vikten av ett föremål är massan gånger gravitationsaccelerationen, Vikt = m*g, där g = 9.82 m/s^2. Om accelerationen är större än g är den upplevda vikten högre än än den normala vikten, "g-kraft".

Om vi istället tittar på föremål a (som låg löst på hatthyllan) så är den i stoppögonblicket opåverkad och fortsätter framåt med hastighet v0. Föremål a färdas genom bilen tills det träffar förarstolens huvudstöd och har då samma rörelsemängd p0 och energi e0 som när stoppet inleddes. Den kommer nu påverka huvudstödet med kraften Fa =m*(v0-vs)/ta.

Den enda skillnaden mellan a och b blir således var de påverkar med sin kraft, och under hur långt tid detta sker (vilket ger storleken på kraften).

Säg att stoppet skedde på grund av krock med en betongsugga. Bilen har en krockzon i fronten och krockzonen deformeras 50 cm, om bilen färdades i 50km/h kommer då stoppet ske på 0.00001h dvs 0.035s (förenkling eftersom accelerationen inte är linjär) . Om massan m var 1kg blir då kraften Fb = 385.8025N eller 39kg.

Vad blir kraften Fa? Blir den större för att a kommer flygandes genom bilen? Nej, men huvudstödet på förarstolen kan inte röra sig 0.5m innan det bryts, kanske snarare 10 cm. Då stannar a på 0.0072s och kraften som utverkas på nackstödet blir 196kg.

Dvs det har inget att göra med dynamisk kraft eller liknande. Det har endast att göra med om kommer till ett mer eller mindre plötsligt stopp än bilen, samt på vilket ställe de utverkar kraft (trunken är byggt för detta, det är inte nackstödet).
 
  • Gilla
oas och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har försökt säga att föremål som sitter fast också blir tyngre när de retarderas, varken mer eller mindre.

Situationen ni pratar om och ger exempel kring analyseras bäst via en betraktelse av rörelse mängd och energi, som bevaras. Det är grundskolefysik och det finns tusen räkneexempel på nätet om man vill ge sig in i det och tappat bort skolboken.
Ok överens, men några kilo mer i en Volvo är nästan försumbart.
 
P Pin skrev:
Ok överens, men några kilo mer i en Volvo är nästan försumbart.
Ja.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har försökt säga att föremål som sitter fast också blir tyngre när de retarderas, varken mer eller mindre.

Situationen ni pratar om och ger exempel kring analyseras bäst via en betraktelse av rörelsemängd och energi, som bevaras. Det är grundskolefysik och det finns tusen räkneexempel på nätet om man vill ge sig in i det och tappat bort skolboken.
Nja, säg att man kör in i en bergvägg och kollapsar hela bilen deformationszoner. Saker som sitter fast har då hela den sträckan på sig att accelerera till stillastående. Jämför med en pjäxa som kommer farande bakifrån och ska accelerera ner till stillastående mot den nu stationära passagerarens bakhuvud. Om den har en kortare sträcka att göra det blir den resulterande kraften motsvarande mycket högre.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu skrev jag inte att bokhyllan blir tung som en elefant eller liknande.

Jag skrev att det är större bekymmer med bokhyllan vid inbromsning än att den skulle kunna åka ut ur bagagen.

Sedan skrev jag också att lösa saker KAN göra skada och i värsta fall döda.
Men vilka är dessa större bekymmer i det aktuella fallet?
 
F fiskbuggaren skrev:
Nja, säg att man kör in i en bergvägg och kollapsar hela bilen deformationszoner. Saker som sitter fast har då hela den sträckan på sig att accelerera till stillastående. Jämför med en pjäxa som kommer farande bakifrån och ska accelerera ner till stillastående mot den nu stationära passagerarens bakhuvud. Om den har en kortare sträcka att göra det blir den resulterande kraften motsvarande mycket högre.
Jag har försökt att förtydliga ett antal gånger vad jag har uttalat mig om men ni envisas med att ge exempel på helt andra saker än det jag har gjort ett inlägg om. Ni får jättegärna diskutera dessa saker, men inte med mig och jag behöver inte övertygas om något eller få någon situation förklarad för mig. Börja med att förstå skillnaden mellan kraft, tyngd, rörelseenergi, lägesenergi och effekt så blir era diskussioner med varandra mycket mer givande.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har försökt att förtydliga ett antal gånger vad jag har uttalat mig om men ni envisas med att ge exempel på helt andra saker än det jag har gjort ett inlägg om..
Jag tror att jag misstolkade ditt ”varken mer eller mindre” (och på något sätt lyckades jag helt missa hapazards inlägg).
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag tycker det är för mycket snack och för lite bilder så här kommer en dagsfärsk från utfarten på Byggmax

Vy från bil ut mot en parkering vid Byggmax under en gråmulen dag med våt asfalt och en pallvändare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mats-S och 15 till
  • Laddar…
Både flagga bak å matta fram, ser ju föredömligt ut :cool:
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
för lite bilder
Ska bjuda på en bild när jag kör hem 4 fullsize armeringsnät senare i veckan. Kommer inte bli vackert.
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Både flagga bak å matta fram, ser ju föredömligt ut :cool:
Mattan är nog egentligen till för att skydda backspegeln men funkar ganska bra som markering också:thinking:
 
A
P Poxeman skrev:
Jag tycker det är för mycket snack
Hur menar du nu? låt oss prata om saken:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska bjuda på en bild när jag kör hem 4 fullsize armeringsnät senare i veckan. Kommer inte bli vackert.
F5 F5 F5 F5....
 
  • Gilla
  • Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.