Mikael_L
Mats-S Mats-S skrev:
Tror nog att korgen måste svaja ordentligt också för uppfylla kravet som "flagga" :oops:
Jag måste kanske ta det en gång till.
Det finns inga speciella krav på hur lasten ska vara markerad vid färd dagtid i bra ljus.
Den enda som är skrivet är att lasten ska vara "tydligt utmärkt". Så det finns inga krav på att det ska vara flagga, vissa färger, att det ska "svaja" eller något sådant. Utan endast "Tydligt utmärkt" !!
Trafikförordning (1998:1276), 3kap 82-83§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Vid färd i mörker och andra förhållanden med dålig sikt så tillkommer krav på vitt ljus vit reflex framåt och rött ljus, röd reflex bakåt.

Det som inte riktigt framgår av paragraferna i trafikförordningen är om en last som i sig är väl synlig ej behöver märkas ut, utom i fallet att lasten sticker ut max 1 meter framför fordonet, då har lagstiftaren framhållit att extra märkning inte krävs ifall att lasten i sig är tydlig. Det skulle ju kunna tolkas som att det är enda situationen som man inte behöver märka ut last som i sig är tydligt.
Jag har inte orkat leta efter några rättsfall eller förarbeten, så jag vet inte var man står juridiskt i denna fråga, man kan göra det enkelt för sig och alltid märka ut utskjutande last, så behöver man inte vara med i att skapa ev prejudikat.



Det är en vanlig och spridd missuppfattning att lasten måste markeras med röd/gul flagga, men så är det inte. Jag har t.om fått läxa upp ett par poliser som stoppat mig om detta. Det tog mycket tydligt på deras prestige när de till sist insåg att de hade fel, jag var rädd att de då skulle ställa till med flygande besiktning och plocka isär min bil i tusen delar bara som hämnd, men de drog bara iväg - skitsura.
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
Skräckexempel var förra veckan mellan Gävle och Sandviken när bil och släp (två bilar framför mig) tappar 2 stora fåtöljer. Som tur var lägger sig fåtöljerna vid mittlinjen och tillhörande kuddar i väggrenen. Jag slinker förbi i 100+...

Det var nära ögat.

Som tur var låg soffan kvar på släpet...
 
J juanxxx skrev:
Som tur var låg soffan kvar på släpet...
Den som skulle hålla i fåtöljerna kanske låg i soffan?
 
  • Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Bjussar på en till från sommarens äventyr. Behövde flytta en ölkyl. Ingen del av färden skedde på allmänväg och inga kylskåp skadades under transporten

Golfbil med en stor ölkyl fastspänd på sidan framför en röd lada och grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Tycker mest, att det ser ut som en vanlig kyl. ;):D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Tycker mest, att det ser ut som en vanlig kyl. ;):D
Alla kylar är byggda som ölkylar från början, sen pregar folk in en massa annat trams i dem men det är väl inte ölens eller kylens fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Heden71 och 24 till
  • Laddar…
Det viktigaste måste väl ändå vara att inga öl kom till skada för det hade varit alkoholmissbruk.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Skräckexempel! Hur ska man komma åt drickan under färd. Bedrövligt!
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid färd i mörker och andra förhållanden med dålig sikt så tillkommer krav på vitt ljus vit reflex framåt och rött ljus, röd reflex bakåt.
Gäller det även för bilar från Sydkorea, Japan och Frankrike (samt de från Gbg som det står XC på)?
De bilarna verkar ju inte ha krav på belysning oavsett hur mörkt det är eller hur dålig sikten är, så varför på lasten? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Mattias_Edeslatt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gäller det även för bilar från Sydkorea, Japan och Frankrike (samt de från Gbg som det står XC på)?
De bilarna verkar ju inte ha krav på belysning oavsett hur mörkt det är eller hur dålig sikten är, så varför på lasten? ;)
De bilarna uppfyller nog de krav som ställs. Är nog snarare personen bakom ratten som tror sig veta hur bilens funktioner fungerar eller snarare inte fungerar. Bara för att den har "automatisk" belysning så betyder det ju inte att det fungerar som de skall i alla lägen.... Vilket föraren skall veta, så att denna kan framföra sitt fordon säkert och enligt de regler som gäller.
 
Fairlane
R roli skrev:
De bilarna uppfyller nog de krav som ställs. Är nog snarare personen bakom ratten som tror sig veta hur bilens funktioner fungerar eller snarare inte fungerar. Bara för att den har "automatisk" belysning så betyder det ju inte att det fungerar som de skall i alla lägen.... Vilket föraren skall veta, så att denna kan framföra sitt fordon säkert och enligt de regler som gäller.
Därav smileyn...
Ärligt talat tror jag att de allra flesta inte har en blekaste. Jag misstänker att ytterst få löser handboken och ännu mindre verifierar. Jag känner mig ensam i att läsa bilens handbok från pärm till pärm. ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner mig ensam i att läsa bilens handbok från pärm till pärm. ;)
Det skall du inte behöva vara, jag gör likadant. Hur skall man annars få reda på vad som "finns/händer/fungerar" mm mm när man köper en nyare bil. :thinking:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gäller det även för bilar från Sydkorea, Japan och Frankrike (samt de från Gbg som det står XC på)?
De bilarna verkar ju inte ha krav på belysning oavsett hur mörkt det är eller hur dålig sikten är, så varför på lasten? ;)
Det är skitsnack. Det är bara störda personer som inte kan snurra på spaken. Min Hyundai är multikänslig och slänger igång bakljusen bara jag kör relativt skogtätt även en ljus dag.

Men det har varit en dumfan i en Renault clio jag kommit bakom flera dagar i rad, han undrar nog om jag är efterbliven då jag blinkar och har mig varenda dag :D

Tips till alla som har Hyundai, spaken skall stå på AUTO.
:D
 
  • Haha
Fario
  • Laddar…
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Men det har varit en dumfan i en Renault clio jag kommit bakom flera dagar i rad, han undrar nog om jag är efterbliven då jag blinkar och har mig varenda dag :D
Jag hade en sådan som hyrbil några dagar förra sommaren. Det fanns i praktiken två alternativ, nedsläckt bak och varselljus fram eller belysning bak i kombination med dimljus och halvljus fram, dvs bilen fick inte framföras lagligt i Sverige i mörker.
Men nu är vi långt från trådens ämne så jag hoppas på roliga (eller mindre roliga) bilder.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Uppenbarligen inte från Sverige:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.