Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Vad är definitionen på tjänstevikt för en traktor som innebär att den kan tappa 400kg för att den står på ett släp?
Tjänstevikten är fordonets vikt plus förare och alla vätskor. Dvs full tank, olja, spolarvätska
(;)) mm.
Så som den står på släpet så är det den faktiska vikten som gäller, vilken är mindre än 1650 med säkerhet. (Nåja, nästan. Bonden kan ju ha fyllt bly i ramen eller något sådant.)

OK, föraren sitter uppenbarligen inte på maskinen men oljor och diesel vet vi inget om. Var traktorn registreringsbesiktigad med hytt? ca100kg..

OK, föraren sitter uppenbarligen inte på maskinen men oljor och diesel vet vi inget om. Var traktorn registreringsbesiktigad med hytt? ca100kg..
Det är klart oklart.
Jag googlade lite o hittade flera sidor med vikten 2760lb. (1251kg.)
Men oavsett så är vikten mindre än 1650 som den står.

(F.n! Jag gled ot igen. Sorry.:oops:)

G
Är det inte lite högt kultryck också? Var mest det jag reageraede på när jag såg ekipaget.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
RoTe
G GargamelSE skrev:
Är det inte lite högt kultryck också? Var mest det jag reageraede på när jag såg ekipaget.
Extremt då en traktor har stor vikt fram för att kunna bära tunga redskap bak.

K knipo skrev:
Det är klart oklart.
Jag googlade lite o hittade flera sidor med vikten 2760lb. (1251kg.)
Men oavsett så är vikten mindre än 1650 som den står.

(F.n! Jag gled ot igen. Sorry.:oops:)
Googlade?
transportstyrelsen.se använde jag för att avgöra vikten, likaså dragbilens kapacitet.
Tror säkert att om polisen kontrollerar lastade släp och deras dragbilar börjar de också med att kolla maxlaster, dragvikter och tjänstevikter via Bilregistret för att göra en rimlighetsbedömning innan man släpar ut vågen.

Googlade?
transportstyrelsen.se använde jag för att avgöra vikten, likaså dragbilens kapacitet.
Tror säkert att om polisen kontrollerar lastade släp och deras dragbilar börjar de också med att kolla maxlaster, dragvikter och tjänstevikter via Bilregistret för att göra en rimlighetsbedömning innan man släpar ut vågen.
1650-75=1575.
Dock så är den nog illa ställd på flaket.
Dock så är många 940 slut i dämparna så många hänger ju redan innan. Jag hade aldrig kört den med nosen rakt upp många km på större vägar =) Däremot om man kunnat lasta den ordentligt. Det är ju inte så megatungt ändå.

Tjänstevikt, vikten (massan) hos ett körklart fordon inklusive 75 kg för förarens vikt, full tank drivmedel, kylvätska, spolarvätska och olja. För motorcyklar och mopeder räknas inte förarens vikt in i tjänstevikten. Jämför totalvikt.

• Bil, traktor och motorredskap: "Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren."[1]

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Fick nys om några kasserade telefonstolpar som fått vika sig modernare lösningar.
Som sann återvinnare så var det bara att ta hand om de uttjänta stolparna.

• Kasserade telefonstolpar ligger på en släpvagn vid en skogsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
S
BerraBo BerraBo skrev:
Fick nys om några kasserade telefonstolpar som fått vika sig modernare lösningar.
Återigen, detta är ingen skryttråd. ;)

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Återigen, detta är ingen skryttråd. ;)
Tack för recensionen.
Hade förväntat mej en del förmanande kommentarer.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Tack för recensionen.
Hade förväntat mej en del förmanande kommentarer.
Rätt vågat att köra uppochner;)

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Rätt vågat att köra uppochner;)
En del av lösningen vid den här typen av transporter. Gäller att minimera bromssträckan.

BerraBo BerraBo skrev:
Bor du i Australien? :p

• Gilla
calibramicke
  • Laddar…
Med LGF-skylt är allt tillåtet. Ingen fara.

O oas skrev:
Med LGF-skylt är allt tillåtet. Ingen fara.
Tänk så fel man kan ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.