1 014 791 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Tjänstevikten är fordonets vikt plus förare och alla vätskor. Dvs full tank, olja, spolarvätskaHuvudbrytaren skrev:
() mm.
Så som den står på släpet så är det den faktiska vikten som gäller, vilken är mindre än 1650 med säkerhet. (Nåja, nästan. Bonden kan ju ha fyllt bly i ramen eller något sådant.)
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
OK, föraren sitter uppenbarligen inte på maskinen men oljor och diesel vet vi inget om. Var traktorn registreringsbesiktigad med hytt? ca100kg..
Det är klart oklart.Huvudbrytaren skrev:
Jag googlade lite o hittade flera sidor med vikten 2760lb. (1251kg.)
Men oavsett så är vikten mindre än 1650 som den står.
(F.n! Jag gled ot igen. Sorry.)
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Googlade?K knipo skrev:
transportstyrelsen.se använde jag för att avgöra vikten, likaså dragbilens kapacitet.
Tror säkert att om polisen kontrollerar lastade släp och deras dragbilar börjar de också med att kolla maxlaster, dragvikter och tjänstevikter via Bilregistret för att göra en rimlighetsbedömning innan man släpar ut vågen.
1650-75=1575.Huvudbrytaren skrev:Googlade?
transportstyrelsen.se använde jag för att avgöra vikten, likaså dragbilens kapacitet.
Tror säkert att om polisen kontrollerar lastade släp och deras dragbilar börjar de också med att kolla maxlaster, dragvikter och tjänstevikter via Bilregistret för att göra en rimlighetsbedömning innan man släpar ut vågen.
Dock så är den nog illa ställd på flaket.
Dock så är många 940 slut i dämparna så många hänger ju redan innan. Jag hade aldrig kört den med nosen rakt upp många km på större vägar =) Däremot om man kunnat lasta den ordentligt. Det är ju inte så megatungt ändå.
Tjänstevikt, vikten (massan) hos ett körklart fordon inklusive 75 kg för förarens vikt, full tank drivmedel, kylvätska, spolarvätska och olja. För motorcyklar och mopeder räknas inte förarens vikt in i tjänstevikten. Jämför totalvikt.
- Bil, traktor och motorredskap: "Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren."[1]
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg