1 014 812 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Något som är väldigt tydligt i den här tråden, förutom att många uppenbarligen fått sitt körkort i ett cornflakespaket, är hur dåligt last-aspekten ofta prioriteras.
Moderna bilar är uppenbarligen inte gjorda med last som någon prioritet. Förutom små och fåniga bagageutrymmen så går det knappt att lasta långa saker och inte att köra med öppen baklucka. En bil hade nog lätt kunnat byggas så att man kunnat få ett flera meters lastutrymme med nedfälld passagerarstol och delat baksäte. Med fästöglor. Och bakluckan borde kunna låsas i något öppet läge så att man kan ha långa saker som sticker ut och öglor för att fästa ett skydd. Även hundägare kan vilja lämna bakluckan delvis öppen med låst bil.
På bygghandlarna brukar lånesläpen vara små och kassa. Var är släpet man kan köra hem en pall virke med? Eller som kan lastas med truck? En högbyggd vagn med tipp och 5 meter lastyta hade varit något. Eller bara ett slaktat husvagnschassi.
Moderna bilar är uppenbarligen inte gjorda med last som någon prioritet. Förutom små och fåniga bagageutrymmen så går det knappt att lasta långa saker och inte att köra med öppen baklucka. En bil hade nog lätt kunnat byggas så att man kunnat få ett flera meters lastutrymme med nedfälld passagerarstol och delat baksäte. Med fästöglor. Och bakluckan borde kunna låsas i något öppet läge så att man kan ha långa saker som sticker ut och öglor för att fästa ett skydd. Även hundägare kan vilja lämna bakluckan delvis öppen med låst bil.
På bygghandlarna brukar lånesläpen vara små och kassa. Var är släpet man kan köra hem en pall virke med? Eller som kan lastas med truck? En högbyggd vagn med tipp och 5 meter lastyta hade varit något. Eller bara ett slaktat husvagnschassi.
Fast där är ju elbaklucka bra, eftersom den stannar i det läget man "låser" den i. Förr var man ju tvungen att surra ner luckan vilket man idag inte behöver.
Angående släpen så kan jag hålla med, ofta är det små fissläp.. Problemet är la att man i 99.9\100 fall inte får dra ett större släp, likt ett tippsläp på vanligt B-kort... Men de borde finnas iaf 1 släp för den som får och vill...
Ang lasta långt så vet jag att skoda, bla superben har som tillval att man kan få fällbart passagerarsätet.. Det i kombination med ett redan stort bagage känns ju då som en vinnande kombination? Släng dit elbaklucka dessutom så är man ju i hamn?
Angående släpen så kan jag hålla med, ofta är det små fissläp.. Problemet är la att man i 99.9\100 fall inte får dra ett större släp, likt ett tippsläp på vanligt B-kort... Men de borde finnas iaf 1 släp för den som får och vill...
Ang lasta långt så vet jag att skoda, bla superben har som tillval att man kan få fällbart passagerarsätet.. Det i kombination med ett redan stort bagage känns ju då som en vinnande kombination? Släng dit elbaklucka dessutom så är man ju i hamn?
Kanske inte, men har svårt att tro att de skulle ta speciellt mkt stryk av att utsättas för det någon enstaka gånguseless skrev:
Har man för vana att köra med såpass långa saker så man jämnt och ständigt behöver köra med öppen lucka, så bör man nog överväga sitt bilval alternativt skaffa ett släp
Det borde man. Men tänk vad mycket bättre bilen skulle vara om man enkelt kunde fylla 2/3 av alla släpbehov med bilen.J Jarlsgård skrev:
Säg att man behöver 40 st 5 meters trallbrädor. Kör till brägårn efter jobbet. Fäll passagerarstolen och breda delen av baksätet. Från passagerarstolens baksida viker man upp skyddsskivorna som skyddar instrumentpanel, dörr och förare och skapar en 75 cm bred lastyta där med öglor. In med brädorna, spänn fast både fram och bak. Bakluckan låses i lagom öppet läge med stag som kan fällas ut ur bakluckan. Det flexibla skyddstyget sätts fast på baklucka och öppning och dras åt med spännband. Brädorna sticker ut kanske 1,5-2 meter bakom bilen. Varningslampan med spiralkabel dras ut från skuffen och spänns fast på virkesbalen. Bara att köra hem.
Eller tänk om takräcket kunde ta 300 kg maxlast vid max 50 km/h? Jag skulle tro att 100 kg maxlast mest handlar om manöver- och bromsförmåga.
Redigerat:
På ”vårt” lokala byggvaruhus har dom två lånesläp där alla fyra lämmarna går att fälla inviduellt, på ena är det hörnstolpar som går att lyfta bort, det andra äldre släpet håller lämmarna varandra.pelpet skrev:
Har flera gånger fått saker lastade på lånesläpen med truck.
Dom har även spännband för utlåning (ihop med släpen).
Tyvärr finns det kunder som inte är rädda om släpen.
Jag har förvisso inte provat MY 21 på bilar ännu. Men provade en Astra 20. Den hade fällbart säte, krokar i bagaget och luckan går att sälla hur som.pelpet skrev:Något som är väldigt tydligt i den här tråden, förutom att många uppenbarligen fått sitt körkort i ett cornflakespaket, är hur dåligt last-aspekten ofta prioriteras.
Moderna bilar är uppenbarligen inte gjorda med last som någon prioritet. Förutom små och fåniga bagageutrymmen så går det knappt att lasta långa saker och inte att köra med öppen baklucka. En bil hade nog lätt kunnat byggas så att man kunnat få ett flera meters lastutrymme med nedfälld passagerarstol och delat baksäte. Med fästöglor. Och bakluckan borde kunna låsas i något öppet läge så att man kan ha långa saker som sticker ut och öglor för att fästa ett skydd. Även hundägare kan vilja lämna bakluckan delvis öppen med låst bil.
På bygghandlarna brukar lånesläpen vara små och kassa. Var är släpet man kan köra hem en pall virke med? Eller som kan lastas med truck? En högbyggd vagn med tipp och 5 meter lastyta hade varit något. Eller bara ett slaktat husvagnschassi.
Så vilka bilar har inte luckor du kan ha öppna?
Min är en i40 den ser ut så här.
Finns krokar och skenor. Elektriska luckan stannar där jag stoppar den.
Tycker också att bilmärken saluför att du an öppna luckan halvt bara eller där du vill ha den när du trycker på knappen.
Lånesläp brukar väl inte en seriös byggfirma låna så därför bryr sig väl inte bygghandeln om att ha svindyra släp stående som folk med cornflakespaketen ska köra och förstöra. För släpen är verkligen förstörda och ofta inte lagliga tyvärr. Därför förbannar jag mig över när lånesläpet jag brukar ha är upptaget =)
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 428 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 428 inlägg
Eller hur! Något som jag länge har tänkt på är varför inga (vanliga person)bilar säljs med bagageutrymmet klätt med durkplåt? Jag vill knappast ha filtklätt någonsin. De där mattorna som följer med skyddar väl litegrann men mest botten och knappt det. När jag tar upp den här frågan irl så blir jag skrattad åt och folk påpekar att det är nog bara jag i hela världen som skulle vilja ha det här och att det finns ingen som helt efterfrågan på detta som tillvalspaket och därför finns det inte...pelpet skrev:
Min bästa laståsna var faktiskt en Merca A-Klass där jag kryssat i extra lastfunktioner vid beställningen. Ett enkelt handgrepp och så var valfria stolar helt urplockade (eller ihop- och uppfällda mot framsätet). Med bara förarstolen kvar sväljer även en så liten bil orimligt mycket. Med lite moddande som tyskarna nog inte skulle gilla går det dessutom att använda de tomma stolsfästena till spännremmar när stolarna är borta. En sån bil, fast lite större, skulle täcka de flesta av mina lastbehov.
Jag saknar min gamla v70 från 2000 med gamla karossen och takbågar varje dag nu när jag bytt till en Kia ceed sw PHEV.
Lastutrymmen och funktioner för detta blir inte bättre med åren, speciellt inte med påfundet bruten baklucka..
Lastutrymmen och funktioner för detta blir inte bättre med åren, speciellt inte med påfundet bruten baklucka..
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Min Dacia Logan (gamla modellen) — ojojoj vilken lastkärra alltså. Den fällde jag sätena på och sen gick det att lyfta in fulla lastpallarmed gaffeltruck. Ett par handgrepp och vips hade man sju fullstora säten istället, perfekt att köra ungar i när äldste sonen spelade fotboll t ex. Plus attden hade dragkrok och rails för takräcket.
Saknar den ibland men allt har sin tid.
Saknar den ibland men allt har sin tid.
Jag letade ny bil för ett tag sen och gick runt i bilhallar och tittade på bagageutrymmen. Och nästan alla var löjligt små och inflexibla. Och jag såg ingen med skenor. För mig ser det verkligen ut som bilarna är gjorda för att ha några kabinväskor där bak och inte så mycket annat.R Rkarlsson skrev:Jag har förvisso inte provat MY 21 på bilar ännu. Men provade en Astra 20. Den hade fällbart säte, krokar i bagaget och luckan går att sälla hur som.
Så vilka bilar har inte luckor du kan ha öppna?
Min är en i40 den ser ut så här.
Finns krokar och skenor. Elektriska luckan stannar där jag stoppar den.
Tycker också att bilmärken saluför att du an öppna luckan halvt bara eller där du vill ha den när du trycker på knappen.
Lånesläp brukar väl inte en seriös byggfirma låna så därför bryr sig väl inte bygghandeln om att ha svindyra släp stående som folk med cornflakespaketen ska köra och förstöra. För släpen är verkligen förstörda och ofta inte lagliga tyvärr. Därför förbannar jag mig över när lånesläpet jag brukar ha är upptaget =)
[bild]
De flesta bilar har inte ordentliga rails heller, utan några fåniga fästpunkter för ett specialdesignat räcke. Dödsfånigt. Jag vill kunna ha takräcket där jag vill.
Det första man får göra är ju att lägga in en gummimatta där bak så man inte skitar ned filten. Helt värdelöst. Durkplåt kanske blir lite skramligt men vore utmärkt. Gärna med ett dräneringshål också. Och med durkplåt på baksidan av stolarna så att man mer eller mindre får ett inre flak om man fäller baksätet.Fulkemisten skrev:Eller hur! Något som jag länge har tänkt på är varför inga (vanliga person)bilar säljs med bagageutrymmet klätt med durkplåt? Jag vill knappast ha filtklätt någonsin. De där mattorna som följer med skyddar väl litegrann men mest botten och knappt det. När jag tar upp den här frågan irl så blir jag skrattad åt och folk påpekar att det är nog bara jag i hela världen som skulle vilja ha det här och att det finns ingen som helt efterfrågan på detta som tillvalspaket och därför finns det inte...
Alternativ till durkplåt skulle kunna vara en ordentlig gummimatta som täcker hela bagageutrymmet, inklusive sidorna, när baksätet är nedfällt helt eller delvis. Och som kan tas ur och tvättas.
Du ska ju inte titta på mellanklassen Men jo många är ganska små speciellt suvar.pelpet skrev:Jag letade ny bil för ett tag sen och gick runt i bilhallar och tittade på bagageutrymmen. Och nästan alla var löjligt små och inflexibla. Och jag såg ingen med skenor. För mig ser det verkligen ut som bilarna är gjorda för att ha några kabinväskor där bak och inte så mycket annat.
De flesta bilar har inte ordentliga rails heller, utan några fåniga fästpunkter för ett specialdesignat räcke. Dödsfånigt. Jag vill kunna ha takräcket där jag vill.
Jag har sådant infällt takräcke med designade bågar. Men jag kan välja att sätta de på typ 4 platser. Det bör duga för de flesta =)
Men jag håller med dig. Jag gillar storkombi, för jag själv är ganska stor och jag sitter inte jättebra i mellankombis.
Toyota, hyundai, renault mm har tagit bort alla stora. Fattar inte varför egentligen. Alternativen blir ju bara de orimligt dyra bilarna kvar som volvo och vag, även peugeot är orimligt dyra för 508 idag.