[QUOTE="Workingclasshero, post: 4580636, member: 80691

Sen gjorde jag en mall för skruvarna så de kom likadant i all trall.

Lycka till.
/W[/QUOTE]Snörslår man tycker jag att det är lätt att få skruvarna på rätt plats.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Behöver inte fästas in om du snedstagar åt båda håll i alla ytterhörn och ev någonstans på mitten. Min tanke med att inte ha bärlina på huskroppen handlar om att jag inte riktigt vet var jag angör den i huset. Är lite oklar över var det går bjälkar och sånt. Är dock, som med allt annat beredd att tänka om. :)[/QUOTE]

• Handritad skiss som visar snedstagning i hörnen och mitten av en konstruktion utan bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
S Snipan Rita skrev:
Skall altangolvet vara i höjd med altandörren eller blir det ett trappsteg?
Hur är huset klätt? Träpanel eller puts? Grunden är den på plintar, murad, platta eller annat?
idag har vi ingen altandörr, men det är planerat, och då i samma nivå. Huset ser ut som så här:

• Rödmålat hus med vit dörr och fönster, utan altandörr, dukat bord framför på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
idag har vi ingen altandörr, men det är planerat, och då i samma nivå. Huset ser ut som så här:

N Norpan Byggare skrev:
[bild]
Hur många såna där kan man sluka innan det får negativ inverkan på byggandet ? :)

Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Hej jag har altan runt huset 100 m2 så det är både kort - som långsida mot fasad. Det spelar ingen roll. jag har ett avstånd mellan fasad och trall på 50 mm. Inga reglar är infästa i fasaden. Detta för snö, löv och dyligt inte skall ligga mot fasaden.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Jag hade lagt trallen åt andra hållet eftersom bärlinorna blir färre (i och för sig längre) i kombination med att du förmodligen inte behöver skarva de ovanpåliggande reglarna. Du får då också möjlighet att sätta en bärlina i huset om du är ok med det.

Ser ut som panelen är tillräcklig att fästa bärlinan i. Det finns säkert en spikregel också som du kan fästa i. Se efter var spikhuvuden är i panelen. Prova att skruva in några 100mm skruv för att se om du får fäste där. Om det funkar så har du tillräckligt för att montera en regel på 45x120 på 30 min. Klart för att mäta dig vinkelrätt ut från huskroppen och placera plintarna som skall grävas eller skruvas. Markduk kan vara bra att lägga för att slippa växtlighet mellan golvspringorna.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Men jag behöver komma upp lite från marken, därav stolparna.
Du kan antingen göra plintarna högre genom att göra dom längre eller att du tar upp högre plintarna. De behöver inte vara djupa för att fungera eftersom plintarna fördelar vikten på altanen samt att huset bör upp en del genom att spika eller skruva en regel på fasaden som på bilden

Så länge marken är fast och inte sladdrig går det

Ser bra ut!
Ett litet tips som jag själv önskar att jag varit mer noggrann med:
tänk på att ha ett svagt fall utåt så regnvatten rinner av.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
N Norpan Byggare skrev:
[bild]
Har för mig att det går bra att inte ha duk under eftersom det inte kommer direkt solljus in kommer det inte att växa något. Men jag kan ha fel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.