56 501 läst · 145 svar
57k läst
145 svar
Skissat på en altan. Är det godkänt? :)
Behöver inte fästas in om du snedstagar åt båda håll i alla ytterhörn och ev någonstans på mitten. Min tanke med att inte ha bärlina på huskroppen handlar om att jag inte riktigt vet var jag angör den i huset. Är lite oklar över var det går bjälkar och sånt. Är dock, som med allt annat beredd att tänka om. [/QUOTE]
idag har vi ingen altandörr, men det är planerat, och då i samma nivå. Huset ser ut som så här:S Snipan Rita skrev:
Hej jag har altan runt huset 100 m2 så det är både kort - som långsida mot fasad. Det spelar ingen roll. jag har ett avstånd mellan fasad och trall på 50 mm. Inga reglar är infästa i fasaden. Detta för snö, löv och dyligt inte skall ligga mot fasaden.Morsansgrabb skrev:Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.
Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Jag hade lagt trallen åt andra hållet eftersom bärlinorna blir färre (i och för sig längre) i kombination med att du förmodligen inte behöver skarva de ovanpåliggande reglarna. Du får då också möjlighet att sätta en bärlina i huset om du är ok med det.
Ser ut som panelen är tillräcklig att fästa bärlinan i. Det finns säkert en spikregel också som du kan fästa i. Se efter var spikhuvuden är i panelen. Prova att skruva in några 100mm skruv för att se om du får fäste där. Om det funkar så har du tillräckligt för att montera en regel på 45x120 på 30 min. Klart för att mäta dig vinkelrätt ut från huskroppen och placera plintarna som skall grävas eller skruvas. Markduk kan vara bra att lägga för att slippa växtlighet mellan golvspringorna.Morsansgrabb skrev:
Sen om du ska skarva de längsgående bärlinorna rekommenderar jag att du gör som vi gjorde.Morsansgrabb skrev:
Se min tråd från några år sedan
Scrolla ner till bilderna 2014-05-29
https://www.byggahus.se/forum/threads/aentligen-altanbygge-efter-15-ar.236567/
Du kan antingen göra plintarna högre genom att göra dom längre eller att du tar upp högre plintarna. De behöver inte vara djupa för att fungera eftersom plintarna fördelar vikten på altanen samt att huset bör upp en del genom att spika eller skruva en regel på fasaden som på bildenMorsansgrabb skrev: