S Sten Forsman skrev:
Hej jag har altan runt huset 100 m2 så det är både kort - som långsida mot fasad. Det spelar ingen roll. jag har ett avstånd mellan fasad och trall på 50 mm. Inga reglar är infästa i fasaden. Detta för snö, löv och dyligt inte skall ligga mot fasaden.
bra argument!
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
Måste man bygga trädäck? Har aldrig byggt trädäck, och kommer inte att göra det. Har haft två villor sedan 1980. Kolla instagram, #larsjohantraslovstradgård så kan ni kolla bilder och få tips på andra alternativ.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Till TS byggnadstyp passar marksten mycket bra också / Stilpolisen
 
  • Gilla
Blomla och 1 till
  • Laddar…
M marcelito skrev:
Du kan antingen göra plintarna högre genom att göra dom längre eller att du tar upp högre plintarna. De behöver inte vara djupa för att fungera eftersom plintarna fördelar vikten på altanen samt att huset bör upp en del genom att spika eller skruva en regel på fasaden som på bilden
Vill helst inte gjuta själv utan köra med köpt plint. De bör dessutom komma ner lite i jorden pga tjälen i södra norrland.
 
  • Gilla
Micael S
  • Laddar…
J Jaguarsvenne skrev:
Måste man bygga trädäck? Har aldrig byggt trädäck, och kommer inte att göra det. Har haft två villor sedan 1980. Kolla instagram, #larsjohantraslovstradgård så kan ni kolla bilder och få tips på andra alternativ.
nej, inte enligt lag. Men det är praktiskt och kommer att fylla en funktion för oss.
 
  • Gilla
_Anders_ och 2 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Ah, så jag borde planera det åt det andra hållet? Jag tänkte att det vore skönt att slippa skarva de bärande undre lagret. Hm... Nu fick jag lite att tänka på.
Sitter du inne och kikar ut kommer du kanske att behöva se "igenom" trallen och ner under. Men jag skulle göra som du, trall tvärs huset så du slipper skarva. Men tänk på standardlängderna för trall väljer bredd. Om frisen ska vara två trall bred (2x120 + mellanrum) så blir de 4000 - 2x (2x120 + mellanrum) = cirka 3500. Då kommer du få kapa av 200 mm på båda ändarna av 3900 mm trall. Det är i och för sig inte dåligt efter trall ofta är sprucken längst ut. Tänk även på att sista skruven i trallen inta ska vara så nära även. JAg skulle säga minst 100 mm. Detta måste du tänka på när du placerar ut åsarna.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
tack! Finns det någon anledning till att du hade lagt trallen åt andra riktningen?
En anledning eller smak är att intrycket på längden är att altanen ser längre ut och tvärtom, virket ut från fasaden blir ett kortare intryck av altanens längd. Själv hade jag lagt virket längs med fasaden.
 
J Jaguarsvenne skrev:
Måste man bygga trädäck? Har aldrig byggt trädäck, och kommer inte att göra det. Har haft två villor sedan 1980. Kolla instagram, #larsjohantraslovstradgård så kan ni kolla bilder och få tips på andra alternativ.
vart finns tipsen menar du?
Ska man strunta helt i bygget och ställa ut blomkrukor istället på gräset?
Förklara gärna, för jag hittade inte en enda bild med någon inspiration till uteplatsbygge
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
[QUOTE="Workingclasshero, post: 4580636, member: 80691

Sen gjorde jag en mall för skruvarna så de kom likadant i all trall.

Lycka till.
/W
Snörslår man tycker jag att det är lätt att få skruvarna på rätt plats.[/QUOTE]

Har du en bild på mallen? Funderat själv på nån mall till fasaden.

Lägger du ut hela golvet och slår? Jag mätte in 6 brädor, skruvade den sista och slog men tycker inte att det blev 100 bra, sista brädans skruv hamnade alltid fel :D
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
Kanske uttjatat tips, men jag missade det på mitt första bygge: Förborra alltid för skruvar i änden av virket (skarvar, eller mot frisen) annars lär du garanterat på sprickor även om du använder rätt typ av skruv. :)
 
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Vill helst inte gjuta själv utan köra med köpt plint. De bör dessutom komma ner lite i jorden pga tjälen i södra norrland.
Har du hittat långa prefabplintar? Jag bor också i södra Norrland och tycker det är svårt att hitta tillräckligt rejäla plintar.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Skruva gärna mot huset. Du behöver nån typ av infästning/stabilisering som kommer motverka horisontell kraft i konstruktionen.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Har du hittat långa prefabplintar? Jag bor också i södra Norrland och tycker det är svårt att hitta tillräckligt rejäla plintar.
Tyvärr inte. Finns väl 70 cm på marknaden, så jag får lov att isolera.
 
nino nino skrev:
Snörslår man tycker jag att det är lätt att få skruvarna på rätt plats.
Har du en bild på mallen? Funderat själv på nån mall till fasaden.

Lägger du ut hela golvet och slår? Jag mätte in 6 brädor, skruvade den sista och slog men tycker inte att det blev 100 bra, sista brädans skruv hamnade alltid fel :D[/QUOTE]
Sitter sjuk så du blir utan bild, men i princip grenslade mallen golvregeln och så sköt jag den mot trallen och märkte på med penna.
Sen mätte jag in trallen från först lagda trallen hela tiden.
Hyffsat omständigt sätt, men då det ändå är det minsta jobbet i hela altanbygget att lägga trallen är det värt att få det fint. Min son som är byggare sa"Det här var den snyggaste tralläggning han någonsin sett", lite kul att höra.
Snörslå är väl inget bra då jag tycker färgen aldrig försvinner......sen gjorde mallen att det blev samma avstånd hela tiden.

Det är lite intressant med att vara nogrann tycker jag, jag lade en till altan hemma senare på sommaren runt poolen där jag inte mätte något alls utan bara körde på, det ser svinbra ut, men den första altanen förstår man inte hur exakt det är skruvat då det inte finns några avvikelser att jämföra med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Har du en bild på mallen? Funderat själv på nån mall till fasaden.

Lägger du ut hela golvet och slår? Jag mätte in 6 brädor, skruvade den sista och slog men tycker inte att det blev 100 bra, sista brädans skruv hamnade alltid fel :D
Sitter sjuk så du blir utan bild, men i princip grenslade mallen golvregeln och så sköt jag den mot trallen och märkte på med penna.
Sen mätte jag in trallen från först lagda trallen hela tiden.
Hyffsat omständigt sätt, men då det ändå är det minsta jobbet i hela altanbygget att lägga trallen är det värt att få det fint. Min son som är byggare sa"Det här var den snyggaste tralläggning han någonsin sett", lite kul att höra.
Snörslå är väl inget bra då jag tycker färgen aldrig försvinner......sen gjorde mallen att det blev samma avstånd hela tiden.

Det är lite intressant med att vara nogrann tycker jag, jag lade en till altan hemma senare på sommaren runt poolen där jag inte mätte något alls utan bara körde på, det ser svinbra ut, men den första altanen förstår man inte hur exakt det är skruvat då det inte finns några avvikelser att jämföra med.[/QUOTE]

jag har sett en smart grej nån gjorde, vilket var att fylla snörslån med vatten, vattnet torkar men man hinner skruva innan.
 
  • Gilla
Nordin_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.