Roblil72 Roblil72 skrev:
tror att man blandar ihop kortlingar och diagonalsträvor. Strävorna behöver inte vara särskilt kraftiga. 22x95 funkar fint. Sätter man åt båda håll så blir ramverket helt stumt.

Rekommenderar heller aldrig mindre dimension på trallbrädor än 28x120. 22x95 känns klent på en större altan
Jag är inte helt med på hur man sätter strävorna. Vilka punkter binder de ihop?

28*120 är det jag tänkt lägga.
 
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag är inte helt med på hur man sätter strävorna. Vilka punkter binder de ihop?

28*120 är det jag tänkt lägga.

Sätt dem från toppen på alla hörstolpar till botten på en annan stolpe. (Gärna den mittersta) Har du flera stolpar i rad så är det bra om strävan passerar flera stycken.
Skruva strävan i alla stolpar den passerar så blir det stabilt.
Gör detta på altanens alla sidor så blir det bäst. Det är dock viktigast där stolparna är som högst.
 
  • Altan under konstruktion med diagonala stöttor fästa vid hörnstolpar för stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Skönt med en tråd där man tipsar och inte hånar varandra :)
 
  • Gilla
Blitzman och 3 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Skönt med en tråd där man tipsar och inte hånar varandra :)
Instämmer helt. Bara konstruktivt kunskapsutbyte. Jag blir inspirerad, och har lärt mig enormt mycket och reviderat min ursprungliga plan ett antal gånger. Det finns hopp för mänskligheten (och för min altan).
 
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Nu har jag vänt på hela smeten. Jag tror detta blir bättre.
En sak jag gillar att göra är att göra överhänget (förbi den yttre raden av stolpar) större. Det gör att stolparna inte blir så framträdande i konstruktionen.

På gaveln har du redan skapat dig ett sådant överhäng genom att montera stolparna längre in på bärlinorna. På yttre långsidan kan du bara flytta in hela raden en bit...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En sak jag gillar att göra är att göra överhänget (förbi den yttre raden av stolpar) större. Det gör att stolparna inte blir så framträdande i konstruktionen.

På gaveln har du redan skapat dig ett sådant överhäng genom att montera stolparna längre in på bärlinorna. På yttre långsidan kan du bara flytta in hela raden en bit...
Jag har inte ritat in det, men på den längsgående sidan är min tanke att sätta en trappa ner till marken som går längs hela längden. Har inte funderat klart hur det ska byggas bara! :)
 
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag har inte ritat in det, men på den längsgående sidan är min tanke att sätta en trappa ner till marken som går längs hela längden. Har inte funderat klart hur det ska byggas bara! :)
Annars kan man bygga en lite bredare ”öltrappa”, dvs en låglutande trappa ca 2,5-3 m bred där två eller flera kan sitta med en öl, snacka och njuta av utsikten .
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Nu har jag vänt på hela smeten. Jag tror detta blir bättre.
Skarva bärlinan på plintarna så är de ingen fara :)
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Glöm inte att räkna med avstånd mellan trallen i ritningar.
Annars blir det trångt på slutet.

När jag byggde körde jag med ca 3mm mellan.
Men det är för lite, iallafall i Skåne där trallen blir riktigt genomvåt och sväller ihop nästan helt på vintern, så inget rinner undan...

Vårt nya hus, där snickare bytts all trall, är det gjort samma misstag har jag märkt nu på vintern....

Så bestämm dig för lämpligt avstånd mellan trallen för norrländskt klimat, och ha med det i ritning från början
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag har inte ritat in det, men på den längsgående sidan är min tanke att sätta en trappa ner till marken som går längs hela längden. Har inte funderat klart hur det ska byggas bara! :)
Ok! Då är det förstås ingen poäng att göra så på långsidan.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Glöm inte att räkna med avstånd mellan trallen i ritningar.
Annars blir det trångt på slutet.

När jag byggde körde jag med ca 3mm mellan.
Men det är för lite, iallafall i Skåne där trallen blir riktigt genomvåt och sväller ihop nästan helt på vintern, så inget rinner undan...

Vårt nya hus, där snickare bytts all trall, är det gjort samma misstag har jag märkt nu på vintern....

Så bestämm dig för lämpligt avstånd mellan trallen för norrländskt klimat, och ha med det i ritning från början
Finns väl ett mått man ska förhålla sig till från tillverkaren av trallen, 126mm för 120 trall.
Jag gick ner till 125 för att det var enklare att räkna :D
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns väl ett mått man ska förhålla sig till från tillverkaren av trallen, 126mm för 120 trall.
Jag gick ner till 125 för att det var enklare att räkna :D
Det skall likväl in i ritningar/beräkningar, annars står man där på slutet med en halv bräda utanför
 
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Det skall likväl in i ritningar/beräkningar, annars står man där på slutet med en halv bräda utanför
Eller så börjar man utifrån, så det blir brädan mot väggen man klyver. Den blir inte så framträdande.
 
  • Gilla
Nordin_ och 1 till
  • Laddar…
Eller så gör man som jag gjorde, släpper ut golvreglarna, lägger trall tills det är 4 brädor kvar, då renkapar man golvreglarna. Då slipper man mäta
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
vart finns tipsen menar du?
Ska man strunta helt i bygget och ställa ut blomkrukor istället på gräset?
Förklara gärna, för jag hittade inte en enda bild med någon inspiration till uteplatsbygge
Han skriver om många olika saker med trädgård. Det är väl så att man ska läsa texten också. Hur kul är det med några blomkrukor på ett trädäck då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.