56 412 läst · 145 svar
56k läst
145 svar
Skissat på en altan. Är det godkänt? :)
Jag är inte helt med på hur man sätter strävorna. Vilka punkter binder de ihop?Roblil72 skrev:
28*120 är det jag tänkt lägga.
Morsansgrabb skrev:
Sätt dem från toppen på alla hörstolpar till botten på en annan stolpe. (Gärna den mittersta) Har du flera stolpar i rad så är det bra om strävan passerar flera stycken.
Skruva strävan i alla stolpar den passerar så blir det stabilt.
Gör detta på altanens alla sidor så blir det bäst. Det är dock viktigast där stolparna är som högst.
Redigerat:
En sak jag gillar att göra är att göra överhänget (förbi den yttre raden av stolpar) större. Det gör att stolparna inte blir så framträdande i konstruktionen.Morsansgrabb skrev:
På gaveln har du redan skapat dig ett sådant överhäng genom att montera stolparna längre in på bärlinorna. På yttre långsidan kan du bara flytta in hela raden en bit...
Jag har inte ritat in det, men på den längsgående sidan är min tanke att sätta en trappa ner till marken som går längs hela längden. Har inte funderat klart hur det ska byggas bara!MathiasS skrev:En sak jag gillar att göra är att göra överhänget (förbi den yttre raden av stolpar) större. Det gör att stolparna inte blir så framträdande i konstruktionen.
På gaveln har du redan skapat dig ett sådant överhäng genom att montera stolparna längre in på bärlinorna. På yttre långsidan kan du bara flytta in hela raden en bit...
Annars kan man bygga en lite bredare ”öltrappa”, dvs en låglutande trappa ca 2,5-3 m bred där två eller flera kan sitta med en öl, snacka och njuta av utsikten .Morsansgrabb skrev:
Glöm inte att räkna med avstånd mellan trallen i ritningar.
Annars blir det trångt på slutet.
När jag byggde körde jag med ca 3mm mellan.
Men det är för lite, iallafall i Skåne där trallen blir riktigt genomvåt och sväller ihop nästan helt på vintern, så inget rinner undan...
Vårt nya hus, där snickare bytts all trall, är det gjort samma misstag har jag märkt nu på vintern....
Så bestämm dig för lämpligt avstånd mellan trallen för norrländskt klimat, och ha med det i ritning från början
Men det är för lite, iallafall i Skåne där trallen blir riktigt genomvåt och sväller ihop nästan helt på vintern, så inget rinner undan...
Vårt nya hus, där snickare bytts all trall, är det gjort samma misstag har jag märkt nu på vintern....
Så bestämm dig för lämpligt avstånd mellan trallen för norrländskt klimat, och ha med det i ritning från början
Finns väl ett mått man ska förhålla sig till från tillverkaren av trallen, 126mm för 120 trall.P P-son83 skrev:Glöm inte att räkna med avstånd mellan trallen i ritningar.
Jag gick ner till 125 för att det var enklare att räkna
Han skriver om många olika saker med trädgård. Det är väl så att man ska läsa texten också. Hur kul är det med några blomkrukor på ett trädäck då?X Xaktly skrev: