Vit färg funkar tycker jag
 
nikasp
T Tompafix skrev:
Jag har en 10m bred altan där brädorna ligger längs fasaden. Har då delat in det i tre sektioner, som delas av med en fris.
Du skulle kunna köra en fria i mitten och på så sätt få ca 3.5m bredd på sektionerna. Då blir det också skarvfritt.
Tycker också det är snyggast när det ligger längs huset.
Det blir också INTE ett helsike när man ska måla om man har 40 brädor som går tätt mot fasaden istället för att lossa en enda bräda (som helst inte är dolt skruvad). Jag ska troligen såga av alla ändar för att komma åt mot huset. Får skruva dit en bräda efteråt.
 
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Men jag behöver komma upp lite från marken, därav stolparna.
Din altan kommer att stå på rätt höga ben. Du behöver någonting som stagar upp i sidled. Någonting på diagonalen.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Din altan kommer att stå på rätt höga ben. Du behöver någonting som stagar upp i sidled. Någonting på diagonalen.
Räcker det om jag sätter bärlina längs fasaden tror du?
 
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
tack! Finns det någon anledning till att du hade lagt trallen åt andra riktningen?
Man skall lägga trallen åt det håll som är "längst" blir lite stege i annat fall.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Alltså det vore ju drömmen, men känns lite för avancerat för utföraren (mig). Mkt snyggt.
Inte mycket svårare, men väldigt mycket mer tidsödande. Men lycka till med ditt projekt.
Börja där, och nästa gång testar du något lite större/svårare.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Nybyggd trädäck framför hus med stora fönster och öppen dörr, renovering pågår, skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Antar att 7m är det som ligger mot fasaden? Har du i så fall tänkt att trallbrädorna ska gå vinkelrätt från fasaden? Kortla är alltid bra.
Vad är det som är bra med att kortla? Det håller inga vinklar och det bidrar inte till bärigheten. Varför gör man det då..?
 
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
raveper raveper skrev:
Jag gillar när det är stumt och lite lätt överdimensionerat så självklart kortlat.
Självklart? Nee ;-)
I det här fallet är det totalt bortkastad tid och material att kortla, en kortling fyller ingen som helst funktion här, endast waist :coffee:
 
Jo.. om du inte gillar det så fine för dig.
Jag gillar att det känns stumt även om det kommer upp ett 20-30 tal Pers och dansar
 
Mats-S
Ett tips från snickarn till alla er som bygger stora verandor/altaner.

Använder man samma bredd på alla brädor blir totalintrycket lite dött och sterilt, speciellt på en stor yta. Ett enkelt trick för att få liv i ytan är att blanda breda och smalare brädor, typ 95mm + 120mm.
MEN då menar jag blanda, så det är inte varannan bred och smal som gäller, det ska blandas lite oregelbundet.

Prova om ni vågar, belöningen blir uppenbar när ni är klara :cool:
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
raveper raveper skrev:
Jag gillar att det känns stumt även om det kommer upp ett 20-30 tal Pers och dansar
Stumheten sitter inte i kortlingarna, den sitter i plintar, bärplanken och spikreglarna.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Stumheten sitter inte i kortlingarna, den sitter i plintar, bärplanken och spikreglarna.
tror att man blandar ihop kortlingar och diagonalsträvor. Strävorna behöver inte vara särskilt kraftiga. 22x95 funkar fint. Sätter man åt båda håll så blir ramverket helt stumt.

Rekommenderar heller aldrig mindre dimension på trallbrädor än 28x120. 22x95 känns klent på en större altan
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Mats-S
Roblil72 Roblil72 skrev:
22x95 känns klent på en större altan
Helt rätt, 28mm tjocklek är minimum på brädorna. Se även mitt inlägg hur man kan blanda olika bredder för att få en betydligt mer levande yta :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ett tips från snickarn till alla er som bygger stora verandor/altaner.

Använder man samma bredd på alla brädor blir totalintrycket lite dött och sterilt, speciellt på en stor yta. Ett enkelt trick för att få liv i ytan är att blanda breda och smalare brädor, typ 95mm + 120mm.
MEN då menar jag blanda, så det är inte varannan bred och smal som gäller, det ska blandas lite oregelbundet.

Prova om ni vågar, belöningen blir uppenbar när ni är klara :cool:
Låter spännande! Har du en bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.