57 634 läst · 145 svar
58k läst
145 svar
Skissat på en altan. Är det godkänt? :)
Det blir också INTE ett helsike när man ska måla om man har 40 brädor som går tätt mot fasaden istället för att lossa en enda bräda (som helst inte är dolt skruvad). Jag ska troligen såga av alla ändar för att komma åt mot huset. Får skruva dit en bräda efteråt.T Tompafix skrev:
Ett tips från snickarn till alla er som bygger stora verandor/altaner.
Använder man samma bredd på alla brädor blir totalintrycket lite dött och sterilt, speciellt på en stor yta. Ett enkelt trick för att få liv i ytan är att blanda breda och smalare brädor, typ 95mm + 120mm.
MEN då menar jag blanda, så det är inte varannan bred och smal som gäller, det ska blandas lite oregelbundet.
Prova om ni vågar, belöningen blir uppenbar när ni är klara
Använder man samma bredd på alla brädor blir totalintrycket lite dött och sterilt, speciellt på en stor yta. Ett enkelt trick för att få liv i ytan är att blanda breda och smalare brädor, typ 95mm + 120mm.
MEN då menar jag blanda, så det är inte varannan bred och smal som gäller, det ska blandas lite oregelbundet.
Prova om ni vågar, belöningen blir uppenbar när ni är klara
tror att man blandar ihop kortlingar och diagonalsträvor. Strävorna behöver inte vara särskilt kraftiga. 22x95 funkar fint. Sätter man åt båda håll så blir ramverket helt stumt.Mats-S skrev:
Rekommenderar heller aldrig mindre dimension på trallbrädor än 28x120. 22x95 känns klent på en större altan
Låter spännande! Har du en bild?Mats-S skrev:
Ett tips från snickarn till alla er som bygger stora verandor/altaner.
Prova om ni vågar, belöningen blir uppenbar när ni är klara![]()