Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Härligt. Jag är i den fasen nu, torrsim innan säsongen drar igång. Många detaljer att snöa in på, och många detaljer att upptäcka med hammaren i hand antar jag.
Låter som helt rätt tid att fundera och vända/vrida. Värt varenda timma! Ska ni ha en trappa någonstans? Stolpar? Belysning? Kjol på utsidan? Hur fäster ni bärlinan i stolpar (jacka ur stolpen eller skruva på sidan av stolpen?)?
Allt sånt är lättare att tänka ut i förhand istället för att ändra längs vägen upplever jag.
 
  • Gilla
mika m och 3 till
  • Laddar…
Helt rätt att lägga trallen i riktning med huset. Och givetvis skarvfritt med fris i mitten! Kommer att bli toppen! Du har säkert koll redan, men ett litet tips är även att skruva alla skruvar med någon form av rätskiva också. Raka skruvrader gör mer än vad man tror. Lycka till!

Trädäck i riktning med huset, med fris i mitten och planterad trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall lagd i riktning med huset, med synlig fris i mitten, mot en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mika m och 7 till
  • Laddar…
N Nordin_ skrev:
Helt rätt att lägga trallen i riktning med huset. Och givetvis skarvfritt med fris i mitten! Kommer att bli toppen! Du har säkert koll redan, men ett litet tips är även att skruva alla skruvar med någon form av rätskiva också. Raka skruvrader gör mer än vad man tror. Lycka till!

[bild] [bild]
Superfint! Vad har du för trall? Så vacker färg!
 
  • Gilla
Nordin_
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Så här gjorde jag, den är cirka 9x4 längsmed kåken Träaltan på cirka 9x4 meter längs en byggnad med räcken, staplade pallar och en slingrande förlängningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Har ni funderar på stenläggning och en trappa ner från altandörren annars? Vad har ni för typ av hus/fasad? Betydligt mindre jobb och underhåll på en uteplats i sten.
 
Vill man att altanen skall bli grå så är det onödigt att köpa dyra träslag.
Tryckimpregnerat räcker gott och låt bli att olja den. Jag tvättar och såpar bara. Gamla altanen var 15 år, helt utan skador och silvergrå.
Jag byggde ny bara för att vi byggde ett attefallshus och uterum som krävde ombyggnad
 
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
Så fint att köra som första skissen när du har stående panel, ser sömlöst och genomtänkt ut tycker jag.

Ett annat sätt att bestämma riktning - åt vilket håll går golvet inne? Förstärker känslan av att inne och ute går ihop om altangolvet följer samma riktning :)
 
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Superfint! Vad har du för trall? Så vacker färg!
Tack! Det är helt vanlig tryckimpregnerad trall, 28x120. Såpabehandlad på våren och hösten, inget mer. Vi gillar också den naturliga ljusgråa färgen som blir, nästan silveraktig. Inga stickor och nästintill gratis, rekommenderas starkt! Trallen är från 2017.
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Mycket riktigt. 7 meter mot fasaden, och trallen vinkelrätt från fasaden, med en fris runt tänkte jag.
Hade sett bättre ut att ha trallen 90´ längs fasaden.
 
C carthago skrev:
Hade sett bättre ut att ha trallen 90´ längs fasaden.
C carthago skrev:
Hade sett bättre ut att ha trallen 90´ längs fasaden.
Jag noterar att det finns vilt skilda åsikter vad gäller just detta! :)

Jag tänker attdet är en estetisk snarare än byggnadsteknisk detalj? Familjen var enig om att trall som går längs med var tjusigast.
 
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig byggt altan, men kommer det möjligen att någon gång i framtiden uppstå en önskan om att glada in hela eller delar av altanen? Det kan finnas många skäl att inte göra det direkt, men om det ens är möjligt att ni skulle vilja det är det förstås oerhört mycket enklare om det förbereds för det redan från början. Det kan kanske avgöra var det behöver stadgas upp lite extra, göras möjligt att eftermontera isolering eller bestämma var frusen hamnar (i förhållande till eventuell framtida vägg).
 
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Fördelen med bärlina i fasaden är att altanen blir stabil. Om plintarna eller stolparna är högre än 50 cm kan det bli svajigt. Det blir lättare att bygga hela konstruktionen med bärlinan som utgångsläge. Viktigt att du har rätt cc mått på reglarna för trall (högst 60cm för 28mm)

Snipan Rita
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag har aldrig byggt altan, men kommer det möjligen att någon gång i framtiden uppstå en önskan om att glada in hela eller delar av altanen? Det kan finnas många skäl att inte göra det direkt, men om det ens är möjligt att ni skulle vilja det är det förstås oerhört mycket enklare om det förbereds för det redan från början. Det kan kanske avgöra var det behöver stadgas upp lite extra, göras möjligt att eftermontera isolering eller bestämma var frusen hamnar (i förhållande till eventuell framtida vägg).
Jag är helt och hundraprocentigt säker på att det behovet inte kommer att uppstå. Miljön är lantligt pittoresk och redan en altan skulle av vissa kunna ses som ett ingrepp på den lantliga idyllen.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
S Snipan Rita skrev:
Fördelen med bärlina i fasaden är att altanen blir stabil. Om plintarna eller stolparna är högre än 50 cm kan det bli svajigt. Det blir lättare att bygga hela konstruktionen med bärlinan som utgångsläge. Viktigt att du har rätt cc mått på reglarna för trall (högst 60cm för 28mm)

Snipan Rita
[/QUOTE]

Min tanke med att inte ha bärlina på huskroppen handlar om att jag inte riktigt vet var jag angör den i huset. Är lite oklar över var det går bjälkar och sånt. Är dock, som med allt annat beredd att tänka om. :)
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Skall altangolvet vara i höjd med altandörren eller blir det ett trappsteg?
Hur är huset klätt? Träpanel eller puts? Grunden är den på plintar, murad, platta eller annat?
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.