Dubbla reglarna i bärlinorna så blir det stadigare.
Placera plintarna under bärlinorna istället för bredvid.
Lägg syllpapp på bärlinorna under golvreglarna och på golvreglarna så håller sig konstruktionen torr oavsett väder.

Sen gjorde jag en mall för skruvarna så de kom likadant i all trall.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Dsundet och 12 till
  • Laddar…
Tittar man på ex vis matbord så ligger oftast brädorna på längden. Ligger de på tvären blir det lite väl mycket ändträ och det brukar man ju vilja undvika.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Jag är övertygad. Men då gör jag istället på längden, men bryter av på mitten med en bräda på tvärsen så får jag inga oregelbundna skarvar. Problemet är att jag måste skarva bärlinorna. Men det kanske är helt ok?
 
Ja det är inte svårt. Skarva dem inte på samma ställe bara.
 
  • Gilla
Billie92 och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja det är inte svårt. Skarva dem inte på samma ställe bara.
Återkommer med ny skiss!
 
Fördelen med att lägga trallen som du tänkt först är att det upplevs som bredare. Ren synvilla som kan vara värd att tänka på. Det gör stor skillnad i inglasade altaner.
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja det är inte svårt. Skarva dem inte på samma ställe bara.
Nu har jag vänt på hela smeten. Jag tror detta blir bättre.
 
  • 3D-modell av en omvänd träbjälklag med stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Edlunn och 17 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja utseendemässigt brukar det vara snyggare om just långa saker ligger på längden.
Håller inte med. Om du lägger trallen vinkelrätt mot väggen vinner altanen optiskt i bredden, dvs 3.9 m ser mer ut. Men då får du dra in sista bärlina 15 cm för att stödja den sista biten av trallbrädorna. Sedan skruvar du en bit vertikal bräda mellan sista bärlina och väggen för att stödja frisen. Så gjorde jag hos sonen.
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Den nya versionen blir klart snyggare vad gäller utformningen. Lägg in en fris/avdelare i mitten så att du får två områden. Indelningen kan eventuellt göras utefter förutsättningarna i fasaden vad gäller altandörr och liknande.

Byggde själv en altan på 140 kvm förra sommaren, 16 m lång på husets långsida och 8 m på gaveln. Delades in med friser och inte en synlig skarv förutom i den yttre frisen.

Hade aldrig byggt någon altan tidigare och bygget var inte helt frivilligt, men fick inte tag i någon snickare som kunde göra jobbet till rimligt pris. Tog 6 veckor och minus 10 kg på vågen, besparingen mot att anlita någon blev 150 tkr.
 
  • Gilla
  • Älska
perwahlin och 12 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Den nya versionen blir klart snyggare vad gäller utformningen. Lägg in en fris/avdelare i mitten så att du får två områden. Indelningen kan eventuellt göras utefter förutsättningarna i fasaden vad gäller altandörr och liknande.

Byggde själv en altan på 140 kvm förra sommaren, 16 m lång på husets långsida och 8 m på gaveln. Delades in med friser och inte en synlig skarv förutom i den yttre frisen.

Hade aldrig byggt någon altan tidigare och bygget var inte helt frivilligt, men fick inte tag i någon snickare som kunde göra jobbet till rimligt pris. Tog 6 veckor och minus 10 kg på vågen, besparingen mot att anlita någon blev 150 tkr.
Grymt! Lite annan skala än min skapelse. Hoppas kunna gå ner kanske tre kilo då. Släng upp en bild om du har!
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Konstruktionsarbete av en stor altan vid ett hus, med påbörjad stomme och avgränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan på ca 140 kvm med grill och uteplatsmöbler, nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen byggd rymlig trädäck altan vid hus i sydvästläge med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan i trä med matbord och stolar vid husets långsida, omgiven av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altanen är 6 m djup i hörnan sydväst läge längdt bort på bild 2, 5 m djup längs långsidan och 4,2 m på gaveln (sista bilden). Totalt ca 140 kvm.
Byggde själv 3 veckor 7 dgr /vecka ca kl 09-21 och 3 veckor ca 25-30h /vecka.
 
  • Gilla
  • Älska
Klabbarparn och 34 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Altanen är 6 m djup i hörnan sydväst läge längdt bort på bild 2, 5 m djup längs långsidan och 4,2 m på gaveln (sista bilden). Totalt ca 140 kvm.
Byggde själv 3 veckor 7 dgr /vecka ca kl 09-21 och 3 veckor ca 25-30h /vecka.
Alltså hur snyggt som helst. Nu har jag en målbild.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur högt från mark ska trallen hamna?
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur högt från mark ska trallen hamna?
Ungefär 70 cm är det tänkt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller inte med. Om du lägger trallen vinkelrätt mot väggen vinner altanen optiskt i bredden, dvs 3.9 m ser mer ut. Men då får du dra in sista bärlina 15 cm för att stödja den sista biten av trallbrädorna. Sedan skruvar du en bit vertikal bräda mellan sista bärlina och väggen för att stödja frisen. Så gjorde jag hos sonen.
Ja du får ju göra som du vill men många andra tycker som jag. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.