332 920 läst · 542 svar
333k läst
542 svar
SketchUp - Tips tricks och frågor?
Jag har lite sketchup frågor/funderingar.
Nu har jag också börjat snöa in på detta program.
Jag håller på och ritar ett hus, och det här med lager verkar smutt, måste användas på något intelligent sätt.
På lager 0 har jag ritat en planlösning i 2D, så om jag släcker alla andra lager så får jag endast kvar planlösningen.
På andra lager tänkte jag lägga: 1. Entreplan - väggar, 2. köksinredningen, 3. Trappen, 4 "Bjälklaget" mellan över och undervåning, 5. ÖP-väggar, 6 Taket, 7. inredningsdetaljer EP, 8. inredning ÖP.
Verkar denna uppdelning OK?
Sen fick jag direkt problem när jag skulle "dra upp" väggarna ifrån EP till väggar i lager 1. Jag löste det genom att dra upp väggarna, sen markerade jag den nya överkanten (gick lätt med markeringsverktyget, då jag vridit modellen för sidobetraktning). Kopierade över denna markering till lager 1.
Sen släckte jag detta lager och raderade det som var kvar av väggarna. Slutligen tände jag lager1 igen och nu drog jag ner väggarna igen från taket ned till golvet (så dom skulle sluta vid planlösningen på lager 0 igen).
Men senare har jag sett att planlösningen på lager 0 är delvis förstörd nu.
Jag vet inte vad jag gör för fel.
Jag skulle kanske först ritat endast planlösningen, sen flyttat den till ett planlösningslager. Sen ritat väggarna på lager 0, och sen flyttat dom med.... Så att lager 0 aldrig mao aldrig används för någon klar byggnadsdel utan endast till det som ritas för tillfället...?
Finns det förövrigt något sätt att kopiera allt eller markerade delar i ett lager till ett annat lager? (OBS kopiera, inte flytta)
Nu har jag också börjat snöa in på detta program.
Jag håller på och ritar ett hus, och det här med lager verkar smutt, måste användas på något intelligent sätt.
På lager 0 har jag ritat en planlösning i 2D, så om jag släcker alla andra lager så får jag endast kvar planlösningen.
På andra lager tänkte jag lägga: 1. Entreplan - väggar, 2. köksinredningen, 3. Trappen, 4 "Bjälklaget" mellan över och undervåning, 5. ÖP-väggar, 6 Taket, 7. inredningsdetaljer EP, 8. inredning ÖP.
Verkar denna uppdelning OK?
Sen fick jag direkt problem när jag skulle "dra upp" väggarna ifrån EP till väggar i lager 1. Jag löste det genom att dra upp väggarna, sen markerade jag den nya överkanten (gick lätt med markeringsverktyget, då jag vridit modellen för sidobetraktning). Kopierade över denna markering till lager 1.
Sen släckte jag detta lager och raderade det som var kvar av väggarna. Slutligen tände jag lager1 igen och nu drog jag ner väggarna igen från taket ned till golvet (så dom skulle sluta vid planlösningen på lager 0 igen).
Men senare har jag sett att planlösningen på lager 0 är delvis förstörd nu.
Jag vet inte vad jag gör för fel.
Jag skulle kanske först ritat endast planlösningen, sen flyttat den till ett planlösningslager. Sen ritat väggarna på lager 0, och sen flyttat dom med.... Så att lager 0 aldrig mao aldrig används för någon klar byggnadsdel utan endast till det som ritas för tillfället...?
Finns det förövrigt något sätt att kopiera allt eller markerade delar i ett lager till ett annat lager? (OBS kopiera, inte flytta)
Funkar det inte med ctrl+c och sen ctrl+v ?
Mikael_L. Låter som att du delar av det du ritat ligger på olika lager, va? Försök att markera de grejor du vill ha på samma lager. Håll ned ctrl-knappen medan du klickar på delarna du vill samla på ett lager. Högerklicka och välj 'Entity info' i rutan som poppar upp kan du välja vilket Layer det ska ligga på. Eller så högerklickar du och väljer Select/All on same layer. Hoppas att det hjälper. Kopiera allt: 1, ctrl+a 2, ctrl+c. Sketchup.com har fina videtutorials som går igenom det mesta. Hoppas något hjälper...
Jag vill med sketchup rita in fasadpanelen på huset. Det är stående panel 140x22mm med fasad notläkt. Hur ritar man denna lämpligast? Ok att göra EN läktbit men runt hela huset är det ju ... rätt många.
Börjar äntligen bli överens med detta program men det är inte alltid enkelt att komma på hur man gör saker på ett smidigt vis....
Börjar äntligen bli överens med detta program men det är inte alltid enkelt att komma på hur man gör saker på ett smidigt vis....
Rita inte läkten. Det blir tungt för datorn att rita om alla objekten när du vrider på modellen. Lägg in en textur som ser ut som lockläkt i stället.
Om du nu verkligen vill rita alla läkten: rita upp en läkt. Gör den till ett objekt. Duplicera den exakt 140 mm iväg (Ctrl+dra, skriv 140). Multiplicera detta önskat antal gånger (skriv * 100). Volia!
Om du nu verkligen vill rita alla läkten: rita upp en läkt. Gör den till ett objekt. Duplicera den exakt 140 mm iväg (Ctrl+dra, skriv 140). Multiplicera detta önskat antal gånger (skriv * 100). Volia!
Bäverpasta och rotmosfrikadeller! Jag som suttit och ritat planka för planka(95mm) till ett helt hus. Var nära att lägga in mig på psyket under arbetets gång. Sent ska syndaren vakna.andersmc skrev:Rita inte läkten. Det blir tungt för datorn att rita om alla objekten när du vrider på modellen. Lägg in en textur som ser ut som lockläkt i stället.
Ja precis.perkele skrev:
Jag provade lite i går kväll, men efter ctrl+v så hänger ju modellen på musen och är nästan omöjlig att få placerad på exakt samma ställe men på ett nytt lager.
Och ligger det bara så lite som någon del av mm fel så blir det bara framtida problem, garanterat.
Något sätt att kopiera mellan lager borde väl finnas ... men jag har leeeetat.
Det skulle annars kännas som ett schysst sätt att arbeta på. Börja lite i lager0. Kopiera till något lämpligt lager när man är klar. Fortsätta med arbetet och lägga allt nyritat på lämpliga lager.
Behöver man hitta fixpunkter från ett lager så rensar man lager 0 igen, kopierar det lager som innehåller de nödvändiga fixpunkterna till lager 0 och ritar det som ska ritas utifrån fixpunkterna.
Dvs hela tiden använda lager0 som skiss och rityta, och andra lager för mer eller mindre färdiga resultat.
jeppeknaster skrev:
Haha, om du inte fick psykbryt när du gjorde det där måste du ju få det nu när du inser att det 1, var helt onödigt 2, går att göra automatiskt....
Fast nu för tiden ska ju allt vara så himla enkelt och gärna automatiskt. Känner mig som en riktig hantverkare med mästarbrev efter min stiliga fasad. Nästa steg är att skippa sketchup och bygga skalenliga modeller av tändstickor istället.MathiasS skrev:
Igår kväll satt jag och ctrl+C:ade och ctrl+V:ade lite. Det verkar inte fungera att kopiera mellan lager ens på det viset.
Kopian verkade först hamna på rätt lager, men så fort jag gjorde något annat så visade det sig att egentligen hamnat på det ursprungliga lagret !
Gör jag något fel, eller ....?
Jag kör förövrigt version 5 av Sketchup.
Nu är min husmodell en fullständig soppa ! Vad jag än försöker göra får det oanande bieffekter på andra ställen.
Jag måste komma fram till ett bättre sätt att arbeta på !!
Kopian verkade först hamna på rätt lager, men så fort jag gjorde något annat så visade det sig att egentligen hamnat på det ursprungliga lagret !
Gör jag något fel, eller ....?
Jag kör förövrigt version 5 av Sketchup.
Nu är min husmodell en fullständig soppa ! Vad jag än försöker göra får det oanande bieffekter på andra ställen.
Jag måste komma fram till ett bättre sätt att arbeta på !!
Hmm, konstigt? Har du klickat i ringen framför namnet på lagret du vill vara på? Har för mig att det räcker inte med att bara markera namnet på lagret.
Jag brukar spara som med versionsnummer så fort jag ska göra något som kan gå snett Annars så¨är CTRL+Z din kompis.
Ett annat tips är att om du vill att t.ex ett hörn på det du har kopierat ska fastna mot något. Så 'Tar' du på det hörnet med flytta-verktyget så blir det lättare.
Vrid objektet och zooma utav tusan för föra det enklare. Esc knappen är också en användbar knapp. Den Nollställer (eller vad man ska säga) markeringar och sånt.
Jag brukar spara som med versionsnummer så fort jag ska göra något som kan gå snett Annars så¨är CTRL+Z din kompis.
Ett annat tips är att om du vill att t.ex ett hörn på det du har kopierat ska fastna mot något. Så 'Tar' du på det hörnet med flytta-verktyget så blir det lättare.
Vrid objektet och zooma utav tusan för föra det enklare. Esc knappen är också en användbar knapp. Den Nollställer (eller vad man ska säga) markeringar och sånt.
Japp, ett finger hängande i luften ovan ESC-knappen, hela tiden .... *skratt*
Jo jag fick den iden, att bygga modellen en liten bit ifrån den ortogonala mittpunkten. Och istället lägga på denna mittpunkt ett litet 3D-kordinatsystem med exakt 1meter linjer. Och använda just dessa som inpassning vid kopiering mellan olika lager.
Jag försöker lite mer ikväll, med att klicka i ringar ... Tack för tipset (tipsen).
Jo jag fick den iden, att bygga modellen en liten bit ifrån den ortogonala mittpunkten. Och istället lägga på denna mittpunkt ett litet 3D-kordinatsystem med exakt 1meter linjer. Och använda just dessa som inpassning vid kopiering mellan olika lager.
Jag försöker lite mer ikväll, med att klicka i ringar ... Tack för tipset (tipsen).