Jag fick en planritning på vårt hus i DWG format, som jag importerade till Sketchup eftersom jag kan hantera det iallafall lite till skillnad från Autocad.
Men det blir ju nästan som att importera en jpeg bild, jag kan inte ta bort linjer genom att bara högerklicka och köra Erase - hur gör man sånt i en importerad fil?
 
gluecifer skrev:
Jag fick en planritning på vårt hus i DWG format, som jag importerade till Sketchup eftersom jag kan hantera det iallafall lite till skillnad från Autocad.
Men det blir ju nästan som att importera en jpeg bild, jag kan inte ta bort linjer genom att bara högerklicka och köra Erase - hur gör man sånt i en importerad fil?
Mitt fel, det funkade när jag skalade om till millimeter i Optionsrutan när man valde Import.
 
Den här tråden är för bra för att falla i glömska!...

Nån som kan förklara det där med hur/varför man vill/bör jobba i flera lager? Jag har bara kört med rektangelverktyg, push/pull osv men det känns ineffektivt och jag har precis insett att allt egentligen är lite snett och vint pga nybörjarmisstag i början. Såhär ser altanskissen ut för tillfället (bif bild). Nån kväll ska jag sätta mig och rita om åbäket...

Finns det några bra tips för att få till en skiss så att det ser ut som en ritning? (Tänk er ett blueprint från flashig arkitektbyrå). Eller är det bara att köra på att rita (och mäta) upp objekten, kopiera till förbannelse och sen använda Dimensions?

Mitt bästa tips -förutom Ctrl+Z och Esc ... - är förresten att hålla nere shift när man är inne i Orbit. Då skiftar man till att "handen" så man kan dra hela objektet. Perfekt när man snurrat runt modellen men hamnar lite snett i perspektivet
 
  • stvagen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lager är ett måste...
Man vill t ex helst ha mått på ett lager, el på ett lager, inredning på ett annat, stomme på ett o s v.
Det är mycket lättare att rita när man enbart ser det man jobbar med än allt.

Ett tips är att börja med att sätta ut mått med Guides, dvs måttbandet, det underlättar arbetet rejält, dessa guider ligger då lämpligen på ett eget lager.

Det går att ändra perspektiv så man kan få det i t ex 2D vilket kan vara bra om man vill ha ut det som en fasadritning t ex.

Håller med om att tråden är för bra för att glömmas bort och ett tips är att de som vill jobba mer rationellt tar en titt på Pro-versionen. Dynamic components är oerhört kraftfullt.

/Kent
 
Så man kan jobba t.ex med flera lager samtidigt? Så att man har t.ex mått och väggar på ett lager och sen kan fippla med el, inredning osv i andra lager? Låter genialiskt.

Jag har mest suttit och pillat med min altan än så länge och då har man ju inte riktigt samma nytta av Lager men jag kan tänka mig att det blir ovärderligt den dag man tar sig an insidan...
 
h.man>Japp, så man måste jobba eftersom man kan tända och släcka varje lager för sig.

Rörande din altan hade jag lagt bärlinor på ett lager, däcket på ett, trappa på ett, mått på ett eget, huset på ett o s v.

Och eftersom alla missar nån gång vilket lager man var i så...
Entity info, det valet ger en möjlighet att rätta till misstag rörande lager

/Kent
 
Hej,

Håller på och skissar lite på dragning av vatten, placering av VVB, VP osv.
Nåt bra tips om hur man ritar ledningar, göra krökar, binda ihop t-kopplingar,
olika färger osv...har bara ritat med skarpa hörn än så länge.

Mvh
Lancer
 
Där är du inne på det som Sketchup är sämst på. Just att rita runda saker, rörkrökar, kopplingar och liknande. Det går naturligtvis, men vill man bara ha en översikt är det bättre att rita rören som fyrkantiga.
 
Hejsan

Har en liten undran går det att få ut flera olika punkter på måttbandet?
Tex om man ritar upp en syll å ska ställa ut reglar på cc 60, så man får ut punker på cc60 över hela syllen när man drar ut måttbandet.. hoppas ni kan detta för jag hittar inte det nånstans om man kan göra så..

mvh Martin
 
Det går ju fort att göra manuellt
 
Du kan använda funktionen för att kopiera och sedan klistra in flera gånger. Där kan du ange både antalet och önskat avstånd. Om du gör så med reglarna behöver du inte göra några markeringar alls med måttbandet först.

Ett tips är också att i så fall göra en komponent av regeln. Då kommer sedan alla reglarna att bete sig lika om du kommer på att de behöver vara längre eller kortare. Denna funktion är lysande när man gör t.ex staket eller spaljéer.
 
Redigerat:
Vadå går fort å göra manuellt? mäta 60 varenda gång eller?


Okej ska testa hur det funkar... tack för ditt svar pinebar
 
Jag måste säga att jag tycker att Sketchup är ett fantastiskt program, framförallt med tanke på att det är helt gratis. Har haft enorm nytta av det när jag har jobbat med vår köksrenovering. Nu sitter jag till och med och testar mattor för att se vilka som kommer att bli snyggast.
 
C
Funderar på varför vissa ytor blir lila, medan andra blir vita..?
 
cheetah1 skrev:
Funderar på varför vissa ytor blir lila, medan andra blir vita..?
Det beror på vilket håll ytan är vänd åt. Det finns liksom en "rätsida" och en "avigsida". Om du högerklickar på ytan och väljer "Reverse faces" så vänds ytan tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.