332 901 läst · 542 svar
333k läst
542 svar
SketchUp - Tips tricks och frågor?
Det går alldeles utmärkt!
Välj camera - standard views - top
sen
camera - parallel projection
Sen kan du fylla i tex att 1 m i sketcup ska vara 1 cm i utskriften (välj print preview först)
Jag undrar om någon förstått när en yta blir en yta och när den inte är det. Jag har ofta problemet att en vägg tex blir genomskinlig, om jag drar en linje någonstans på väggen blir antingen hela täckt eller blir bara en av de nya ytorna täckta, då kan man fortsätta att dra ett sträck och har man tur är så småningom hela väggen en täckt yta men trol med en massa sträck kors och tvärs. Då kan man ta suddet och sudda ut sträcken och väggen behåller ibland sin yta men vissa sträck kan ibland göra att det åter blir genomskinligt. Jag ser ingen logik alls för ofta kan man ta bort alla sträck och få en helt täckt vägg kvar fast den inte täcktes från början. Hur gör man detta på ett enkelt sätt så man slipper sitta och dra linjer och sen sudda?
/Tobben
Välj camera - standard views - top
sen
camera - parallel projection
Sen kan du fylla i tex att 1 m i sketcup ska vara 1 cm i utskriften (välj print preview först)
Jag undrar om någon förstått när en yta blir en yta och när den inte är det. Jag har ofta problemet att en vägg tex blir genomskinlig, om jag drar en linje någonstans på väggen blir antingen hela täckt eller blir bara en av de nya ytorna täckta, då kan man fortsätta att dra ett sträck och har man tur är så småningom hela väggen en täckt yta men trol med en massa sträck kors och tvärs. Då kan man ta suddet och sudda ut sträcken och väggen behåller ibland sin yta men vissa sträck kan ibland göra att det åter blir genomskinligt. Jag ser ingen logik alls för ofta kan man ta bort alla sträck och få en helt täckt vägg kvar fast den inte täcktes från början. Hur gör man detta på ett enkelt sätt så man slipper sitta och dra linjer och sen sudda?
/Tobben
Jag har också det problemet. Som jag har förstått det så blir en yta en yta när den är exakt plan. Men ibland verkar det som att Sketchup inte fattar att en yta är det. Och då får man göra trianglar som du beskriver. Jag gissar att det är pyttesmå vinkelfel på någon linje som orsakar det där.
Oftast blir det lättare en yta om man använder rektangel-verktyget istället för fyra linjer. Jag har också oftast inställt så att linjerna är röd, grön och blå i de tre olika huvudriktiningarna. Då ser man direkt om en yta inte är lod- eller vågrät, för då blir linjerna svarta.
Oftast blir det lättare en yta om man använder rektangel-verktyget istället för fyra linjer. Jag har också oftast inställt så att linjerna är röd, grön och blå i de tre olika huvudriktiningarna. Då ser man direkt om en yta inte är lod- eller vågrät, för då blir linjerna svarta.
Har stött på ett problem med SketchUp och hoppas att någon här kan hjälpa. Satt och finputsade på de sista detaljerna i skissen jag gjort av vår stundande ombyggnad (fixade in lite fläktkåpa, diskbänk etc från komponentarkivet). När jag ansåg mig vara klar tryckte jag på ctrl+s för att spara, varpå programmet stängde ner sig. Och nu kan jag inte öppna filen jag suttit och slitit med x antal timmar!!! Tittar jag i utforskaren så visar den ritningen som en miniatyr och allt ser normalt ut, men försöker jag öppna den får jag felmeddelandet "Unexpected file type". Snälla, snälla, säg att ni vet hur man löser problemet... Kan tillägga att jag kan öppna andra modeller, det är bara den här senaste som bråkar.
Om du kollar i utforskaren igen så ser du att det finns en fil med samma filnamn, men med extensionen "skb". Det är en backupfil som skapats automatiskt av Sketchup.
Ändra extensionen på den till "skp" så får du tillbaka den senast sparade versionen. Men ta kopior på båda filerna och lägg i en annan katalog först för säkerhets skull.
Ändra extensionen på den till "skp" så får du tillbaka den senast sparade versionen. Men ta kopior på båda filerna och lägg i en annan katalog först för säkerhets skull.
En i sammanhanget kanske korkad fråga hur börjar jag att göra planritningen i 2-d för att sedan göra den i 3-d? Finns det någon online manual?
mvh Mathias
mvh Mathias
Det finns en alldeles utmärkt onlinhjälpsida som man når via help-menyn. Dessvärra har jag bara hittat en engelsk version så mitt erbjudande om plats för att göra ett svenskt forum står kvar. Kan du göra ett forum så hör av dig till mig!
/Tobben
/Tobben