Svaret har du nog i inlägget innan ditt.
Jag har ritat, mätt, ritat mätt, kastat och börjat om, ritat, kontrollmätt, ritat, ritat, kastat och börjat om. Mätt och ritat, och sen börjar det bli hyggligt. Jag ser den investerade tiden som väl använd att få till en bra modell, eftersom jag då kan testa olika förändringar med pålitligt resultat, och jag kan t.o.m mäta upp avstånd från olika punkter trots att jag inte ens har mätt dem.

husen>Modellen är en modell av verkligheten.
Jag jobbar på det viset att jag måttsätter saker på ett papper först innan jag för in det i Sketchup, då vet jag exakt var saker skall hamna.
De flesta komponenter har ett fönster där man anger dess position i x, y och z-led.
Välj->höger musklick->Dynamic components->Options

Sen kan ett problem vara att man lätt går vilse eftersom man måste komma ihåg riktningar på x och y med när man går runt i ett hus.

/Kent

Jag har pillat en del i SU och lärt mig att när man flyttar omkring saker ska man försöka att hålla sig till att "ta i" hörnen och använda "shift" när man hittat rätt axel att röra sig utefter, det beror förstås på var man ska placera saker och ting, för det man flyttar "fäster" mot linjer och hörn, har man ingen linje där man ska ha sin pryl, så får man dra dit en hjälplinje. Lycka till..

husen> Inte för att vara elak, men programmet kan ju inte rita åt dig.
Visst finns det häftiga funktioner och hjälpmedel, men det är nog bättre att du börjar från början och bara ritar streck. Då kommer du snart att lära dig hur det går till och sen kan du utnyttja de häftiga grejerna. Det är inget kul att börja med components.

Sketchup blir bättre och bättre med tiden.

mvh

Kan någon hjälpa mig?
Jag håller på med att rita ett garage.
När jag har ritat upp gipsskivorna och kommit till en dörr eller fönster, så markerar jag gipsskivan, ritar längs med dörrhålet och sen använder push/pull, på hålet för att få bort gipset just där.
Oftast när man gör detta så kan man inte "pusha" mer än 13 mm (gipsskivans djup) och vips får man ett passande hål.
Men ibland stannar det inte vid 13 utan fortsätter bakåt.

Varför blir det så??? Och varför bara ibland??

Jag tror att det beror på skalningen av bilden, om man har en "stor" del av bilden uppe så blir 13mm väldigt lite och svårt att vara exakt, men om man zoomar in så ska det gå som man vill, om inte det är nåt på baksidan förstås, det får inte vara nåt streck där man vill att det ska bli hål och båda sidorna ska vara parallella, men det brukar ju gipsskivor vara? ;-) Alternativt kan man väl bara skriva in "13mm" så push/pullas det exakt 13 mm!

/Reidar

Jo, visst kan man skriva 13 mm, men om inte det första går, så stannar alltid "baksidan" kvar, istället för att försvinna den med. Samtidigt blir det ingen smyg i hålet, eller hur jag ska säga... Det blir ihåligt.

Mikael_L
Jag skulle tro att ytorna inte är helt parallella eller något annat liknande fel.

Sketchup är så känslig på den punkten. :)

Jag har också råkat ut för det där och det är otroligt irriterande. Jag tror också att det beror på att ytan inte är riktigt plan. Ibland kan det hjälpa om man väljer att se "Hidden geometry" under "View". Då kan man se eventuella knixar som inte syns egentligen.

Ibland kan också saker som man har ritat i andra lager strula till det om man använder flera lager i sin bild. Då brukar det hjälpa att visa alla lager för att få till det.

Ibland kan det också hjälpa att göra en ruta på kanten av skivan och i ditt fall dra nerifrån och upp på vägen för att få till dörren.

Redigerat:
Det går ju testa att "Pusha" igenom och sudda bort den utstickande delen!

I
Såg att Sketchup 8 nu finns att ladda ner: http://sketchup.google.com/product/newin8.html.

Fick en krasch med 8:an under Mac OSX när jag testade igår så det kan kanske vara en idé att behålla 7:an och ta backup av modellerna när man uppgraderar.

Finns det färdiga symboler för t.ex EL och VS att ladda ner någonstans?

Inget illa menat men prova med google, sketchup electrical symbols
Jag fick upp en del träffar där.

/Kent

Sen ett tips...
Glöm att rita på känn, måtten är viktigare än någonsin så ange dem i rutan nere till höger om ni skall göra något mer seriöst, kör man på frihand blir inte måtten exakta med mindre än att man har fasta punkter från måttbandet att jobba mot. Sådana punkter bör man lägga på ett eget lager för det blir snabbt väldigt kluddigt om de är med hela tiden.
Kör man på frihand så vet man faktiskt inte om det är 39,999 mm eller 40 mm och det är rätt viktigt för programmet att veta det om man sen skall skära bort för fönster etc.

Papperet med måtten bör liksom vara med hela tiden annars vet man inte var man är snart.

/Kent

snickarboden skrev:
Inget illa menat men prova med google, sketchup electrical symbols
Jag fick upp en del träffar där.

/Kent
HAHA, sånt enkelt fel jag gjorde, sökte på sketchup symbol el & sketchup el symbol och då fick jag inte upp nåt vettigt.

vet iofs. inte hur vettiga de är dom 30 första jag tittat på är inga standardsymboler ändå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.