C
En enkel skiss på det utvändiga utseendet bara eller?

Näe, alltså, vi vill kunna få ett hum om hur huset skulle se ut om vi kommer in i det. Det är svårt när man bara ser en 2D-skiss.. Jag har den framför mig, men jag fixar bara inte att skissa upp den i SketchUp.. Har försökt en stund nu, men det tar dubbelt så lång tid när det inte är på svenska..

Tyvärr är inte Sketchup riktigt bra det du vill göra, välj ett mera arkitektur inriktat program med tapeter och andra material

Det beror på HUR bra vill man ha det. Jag har ritat vårt kök och våra rum och man kan "gå" i dem, men jag tror säkert det finns program som är ännu bättre. Tapeter, mattor mm kan man också få in.
Här är t.ex. förstugan som vi håller på med nu. Man kan klicka sig ner till golvet och stå där och "se" sig omkring.

4100245388_2946689b33.jpg

Nej, det är inte noga att det är tapeter och inredning så.. Vi vill bara kunna få en liten överblick hur planlösningen skulle se ut irl!

Då går det i Sketchup -det tar lite tid att lära sig bara. Sedan blir man beroende istället. I alla fall jag.

Det är ju tyvärr det jag inte har, tid.. Jag behöver en skiss typ NU! =)

Då är det nog bäst att gå till en arkitektfirma. De lever på sånt om jag inte har fel för mig.

Mikael_L
Jag tvivlar på att du får någon som helt gratis ritar upp det åt dig.
För mig skulle det iaf ta flera timmar, det är såpass tidsödande att jag inte ens orkar rita upp för vår egen skull.

Men vem vet.

Mikael_L skrev:
Har du grupperat det tidigare ritade i ett eller flera objekt? Om man inte grupperar så brukar det krångla med det mesta.
Markera en linje tex och välj "select all connected" sen kan man gruppera.
Tack för hjälpen.
Vad är det för skillnad på "lager" och "grupp"? Samt hur identifierar jag en grupp?

Redigerat:
AstaS skrev:
Då är det nog bäst att gå till en arkitektfirma. De lever på sånt om jag inte har fel för mig.
Fast jag har ju en färdig planritning och fasadskiss, som jag "bara" vill ha i 3D.

Mikael_L: Okej! Jag tänkte att det kanske finns några här inne som gör det på ett kick, men så enkelt var det nog inte! ;)

Det är sällan något är "bara". Jag lägger mycket tid när jag vill få upp något i Sketchup, men eftersom jag gör det helt skalenligt och detaljrikt så blir slutresultatet bra när man sedan gör det på riktigt.

Jag har kurspärm "grundkurs", "avancerd" och användarhandbok, komponentbibliotek på DVD och sketchup pro 7
Köpt på cadelit för ca. 3månader sedan

Har tyvärr insett att jag aldrig kommer att få tid att använda det. Någon som vill köpa allt detta av mig i andra hand?

PM:a i så fall så kommer vi överens om pris

http://www.cadelit.se/produkter/prislista.htm

Blir snart riktigt irriterad!!!!

Har ritat ett garage som jag tänkte hämta en garageport till.
Lättare sagt än gjort!
Har fått garageporten att stå brevid garaget!
HUR får jag porten på plats lättast??

När jag försöker får jag porten i alla möjliga vinklar man kan tänka sig, porten försvinner in i garaget osv.

HJÄLP

Det är lite svårt att svara på. Ibland kan components vara lite kinkiga.
Testa att rotera den rätt innan du flyttar den.
Sen zoomar du in på en punkt och tar tag i den.
Zooma sedan in på den punkten dit där du skall flytta den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.