Mikael_L
Yrrol skrev:
jag dubbelklickar på brädan, hela brädan blir prickig, fast jag lyckas inte markera just den biten, och jag lyckas inte radera något heller :(
Jag skulle tro att ytorna inte riktigt har kontakt med varandra, en liten avstånds eller vinkelskillnad.
 
Yrrol skrev:
jag dubbelklickar på brädan, hela brädan blir prickig, fast jag lyckas inte markera just den biten, och jag lyckas inte radera något heller :(
Det enkla svaret är att det ska funka utan problem.
Dock går inte hålet igenom dubbla ytor.

Det är något som är fel. Börja med att ta bort diskhon och importera den igen. Testa med en annan diskho. En del components är inte korrekt ritade. Rita sedan om diskbänken med bara ovanytan och testa igen.
 
snickarboden skrev:
Förslag rörande det med planlösning...
Skapa ett par extra lager och döp dem till nåt beskrivande.
Använd dessa lager för att dra hjälplinjer och slå ut en del mått.

Lagren behövs ändå för 3D-modellen och jag gissar att det bör gå rätt lätt att exportera dessa lager till nån mer renodlad 2D-Cad. Det är ju trots allt enbart just dessa lager som inte skall bestå av 3D-objekt.

/Kent
Oj jag är helt ny med SU. Det lät för avancerat för mig än så länge.

Yrrol skrev:
För er som undrar hur man kan använda eran planritning för enkelt göra 3D version utav den i datorn så finns följande svenska guide:

[länk]
Fint. Har ingen planlösning ännu men jag får väl skissa upp.
 
Yrrol skrev:
jag dubbelklickar på brädan, hela brädan blir prickig, fast jag lyckas inte markera just den biten, och jag lyckas inte radera något heller :(
Om du markerar hela din skiva och diskhon och högerklickar så finns en funktion på den menyn som då kommer upp som heter Intersect with model eller om det var selection.
Välj den. Då kommer alla ställen där de valda ytorna korsas att bli markerade med ett streck. Efter det borde du kunna bara marekra "hålet" i skivan och ta bort det.
 
Y
faaan jag som trodde allt skulle lösa sig men jag lyckas ju inte ens få båda markerade samtidigt... stöööön
 
Ta markören och dra över alltihop borde väl fungera?
 
Y
ah, den "osynliga" zonen var så stor, men lyckades markera båda nu iaf... har testat båda intersect fast det resulterade inte i att jag kunde markera och radera i mitten över diskhon... :(
 
Skumt.
Om diskhon är en grupp eller en komponent, kanske du måste göra Explode på den först i så fall.
 
Y
det var den och jag körde explode... fast hjälpte inte för det...:(

(jag ritar en rektangel... jag höjer den så den blir tjock... jag importerar en "sink"...
sätter sinken i samma höjd som rektangeln/bänken....)
 
Y
fast, nu när jag raderade min tjocka skiva... ritade en ny utan höja den, så kunde jag lätt markera båda delar,och sen körde den där intersect samt markera och radera där jag ville....

lite stönigt att behöva rita om bänken dock men men..

tack :)
 
Suhagg>Det är inte så svårt som det låter...
* Öppna fönstret med layers, skapa ett par olika och prova lite hur de funkar.
* Stödlinjer görs med måttbandet, lek lite med det ett tag så kommer du snabbt på hur det fungerar. Prova även med gradskivan.

/Kent
 
jag påminner fortfarande om de övningsuppgifter som finns med i programmet. De är ett väldigt bra sätt att lära sig grunderna.
 
Y
Skeptchup börjar bli roligt, fram till att jag stötte på nytt problem... Ska rita en cylinderformad vattentank... med mjuk och rund topp.. Som en silo...

och jag googlade och kolla youtube, hittade bara en snabbspolad film om en silo där han använde gott jobbig metod..


Hur gör jag en konvex topp på en cylinder?! :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.