EnilemmE skrev:
Fast jag har ju en färdig planritning och fasadskiss, som jag "bara" vill ha i 3D.
Furnish är ett enkelt sätt att snabbt få en 3d-vy bara genom att rita av sin planritning.

dangerousdave skrev:
Har börjat ritat lite smått i google sketchup 7, eller i layoutprogramet närmare bestämt. Hittade en sida med filmer om hur man gör, tänkte dela med mig. Denna länk är direkt till en av filmerna som handlar om hur man ritar och sen gör väggarnas tjocklek enkelt och rätt.

[länk]

Siten är på engelska, ifall någon undrar!

Dave
jättebra sida!

Vet inte om jag postade rätt men jag chansar.

Har ett sjukt störande problem när jag ritar i sketch up.
När jag ska radera något, så blir det ofta att en linje längre bak också försvinner. Ibland försvinner en hel vägg bakom en massa andra väggar. Svårt att förklara.
Vad jag menar är att fler saker än den jag ville radera försvinner ibland.
Det jobbiga är att det kan dröja innan man ser att man har tagit bort en vägg, regel, trappräcke el. likn. i ett annat rum av misstag. Det brukar sluta med att man får sitta och göra om allt.
Någon som har samma problem eller tips på vad man kan göra?
En väldigt irriterande sak med ett i övrigt bra program.

Hej

Jag ritar det mesta i AutoCad men har labbat lite med Sketch Up. Det jag lärde mig ganska snart var att det är viktigt att skapa "block" av det man ritar. Om jag dragit upp en vägg så markerar jag hela väggen och trycker "g". Sedan döper jag den til tex "vägg 1" osv. När den är ett block påverkas den inte av saker som ansluter etc...

Om jag sen vill ändra i "vägg 1" högerklickar jag på den och väljer "edit component" Då kan jag ändra i väggen utan att påverka andra saker.

Vet inte om det var svar på frågan... lycka till

/wasa

Låter bra.
Ska prova det.
Tack för hjälpen

husen skrev:
Blir snart riktigt irriterad!!!!

Har ritat ett garage som jag tänkte hämta en garageport till.
Lättare sagt än gjort!
Har fått garageporten att stå brevid garaget!
HUR får jag porten på plats lättast??

När jag försöker får jag porten i alla möjliga vinklar man kan tänka sig, porten försvinner in i garaget osv.

HJÄLP
Flytta dörren i de färgade axlarnas riktningar genom att dra den så att du ser ett färgat streck, och sedan håller inne shift-knappen. Då låser du förflyttningen till den riktningen. Sedan när du flyttat så kan du ändra avståndet du flyttade genom att skriva in siffror. Bara att skriva in utan att klicka någonstans. Glöm inte enheten efteråt, typ 15cm, eller 11mm osv. Går att pejla in ganska bra om man har tålamod.

Är det rotationen du har problem med (och inte själva förflyttningen) så går den att kontrollera efteråt med siffror på samma sätt, genom att ange gradantalet. T.ex 15,3 osv.

Redigerat:
Det viktigaste av allt i SketchUp är att man skapar allt i 3D!
Dvs man skall aldrig någonsin försöka arbeta med något som finns i enbart två dimensioner, det går käpp rätt åt skogen precis som du beskriver.
Jobba i riktiga dimensioner och är reglarna 45x70 så gör dem i den dimensionen i rätt höjd och utanpå det på med gips med tjocklek 13 mm i rätt bredd och färga det vitt om du vill.
Lager är ett måste. Lägger du t ex gips på regelstommen så ser du inte regelstommen, känns det igen från verkligheten? *ler lite*
Lägg reglarna på ett lager, gipsen på ett, fasad på ett o s v.
Inredningen givetvis på ett eget lager, kanske ett för varje plan osv.
Grupper hjälper dig inte om du inte bygger enligt ovanstående princip.

En del saker går inte att göra i vanliga SketchUp såsom t ex helt skalbara fönster men det lär du märka. Då finns Pro som rekommenderas helhjärtat.

/Kent

snickarboden skrev:
Det viktigaste av allt i SketchUp är att man skapar allt i 3D!
Jag får anmäla avvikande åsikt.
Det går utmärkt att rita i 2D om man vill det. Naturligtvis utnyttjar man inte programmets kapacitet fullt ut, men det är å andra sidan inget som hindrar dig i arbetet.
När man skissar på en planlösning är ett utmärkt exempel på när det fungerar bra med 2D.

andersmc>Jo på typ en planritning som är 2D men att försöka lägga upp väggar som 2D objekt ovanpå en planritning funkar inte speciellt bra, de väggarna har liksom ingen definition och att då försöka placera objekt på dem går inget bra. Vad skall de binda emot egentligen?

/Kent

Några tips:
Objekt som förekommer enstaka gånger gör man om till grupper (t.ex väggar)
Objekt som förekommer flera gånger gör man om till komponenter (t.ex. fönster och dörrar).
Använda "Outliner" för att tända/släcka olika grupper och komponenter. Här kan du även döpa grupperna.

Släck gärna grupper/kompontenter som inte "behövs" för tillfället. Sparar grafikprestanda.

Använd lager för att kunna tända/släcka texter och måttsättningar.

Ställ in rätt enhet i ritningen så slipper ni skriva enhetsbokstaven efter måtten. Enhet väljer man under "Window"-->"Model Info"-->"Units".
Där kan ni även ange precision, d.v.s. hur många decimaler som ska redovisas på skärmen (längst ned till höger).
Under "Window"-->"Model Info"-->"Dimensions" kan man ändra utseende på måttpilar etc.

Går det att rita en stomme(vedbod) och sen få ut en material lista från programmet med längd på varje typ av regel jag behöver gå och köpa?

Preed>Inte enkelt efter det jag labbat med att få ut kapnotor där nej. Fick t ex inte rapporterna att ange mått i mm utan fick det hela tiden i tum :(
Funktionen finns i Proversionen men det lilla jag testade den så var jag inte imponerad. Kör dock inte den senaste versionen i Pro.

Troligen kan man skriva en rapportgenerator i Ruby men det kräver nog en del tid. Om jag inte minns helt fel så var väl den funktionen skriven i Ruby så man borde ju kunna modifiera scripten lite om man orkar.

/Kent

hmm. nu är jag helt novis i detta. Tänkte gör en enkel planritning på mitt hus. Kan någon snäll själ svara på nåra enkla frågor:

1. Hur gör jag fönster/dörr håll i befintlig rektangel/kvadrat.
2. Om jag vill gör vägg på mitt rum. är det bara att göra t ex 10mm offset?? så har man en likadan. eller måste jag göra en kopia och förstora den lite??
Och hur vet jag att jag börjar i rätt kamera position!!?

tacksam för svar...

Redigerat:
glöm frågorna...hmm...övning ger färdighet

Redigerat:
HJÄÄÄLP

Satt uppe nästan hela natten och försökte lära mig på ett bra sätt hur man får till ett hus som ser någorlunda bra ut.
Ritade upp huser och använde sedan push/pull och drog upp väggar, taket fick jag till skapligt också.
Anväde till och med tegelpannor genom att gå via windows->materials->roofing.
Nu kan man se att det ser ut som ett hus.
Dessvärre kunde jag rita bättre på frihand redan som 2 år gammal.

Ger mig då in i följande meny windows->materials->components
Tankar hem fönster som såg riktigt bra ut.

Att få fönstren på plats var ingen lätt sak precis.
Skulle flytta fönstret till huset resulterade i att fönstret började hamna i konstiga vinklar osv.
När allt sedan såg bra ut så förstorar jag bilden och då ser jag att halva fönstret är insjunket i huset med någon dm.

Fattar inte att det ska vara så krångligt??

Nöjer mig med att fönstret sitter delvis inne i huset och tankar ner ett staket istället som ska vara runt altanen.
#%&##¤%&% Fy Faaaan rent ut sagt, detta gjorde mig riktigt irriterad och dessutom på dåligt humör.
Att få staketer dit det skulle var ju värre än med fönstret..
Nu ser huset ut som ett riktigt tattar bygge!!!!

Kollade på några hjälp videos på you tube men dom behandlar inte det jag vill ha hjälp med riktigt.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att komma igång med komponenter som fönster och dörrar..

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.