Mikael_L
Om det inte är ändrat något i nuvarande versioner så hittar du en massa materiel.

Paint bucket ->
Rulllisten i dialogenboxen materials.
 
Du kan ju göra egna material. Fotografera din vägg och använd bilden som ett material, så blir det precis.
 
andersmc skrev:
Du kan ju göra egna material. Fotografera din vägg och använd bilden som ett material, så blir det precis.


hur gör man det?
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
berne88 skrev:
hur gör man det?
Vilka sätt har du provat?
Det här?
 
Redigerat:
Rörande komponenten med fönster så har de tydligen lagt rubbet i en komponent som man får göra "Explode" på.
Nackdelen är sen att de är inte "dynamiska komponenter" utan man har gjort fönstrerna med fasta mått och skalar man dem så ändrar sig karm mm med.
Detta kanske skiljer mellan versioner, jag tankade bara hem version 5.

/Kent
 
någon som vet om man kan få volymen beräknad inuti en kub.

om vi säger en kub som är 10x10x10cm inv. är då 10 liter men kan man få sketchup att visa det?
och så att den visar den faktiska volymen hela tiden om jag drar ut en sida så kuben blir 10x10x20?
 
Om du väljer Show Entity så syns volymen hela tiden.
 
njae, den verkar visa kubens totala volym, jag är endast intresserad av den invändiga volym, med hål i ena väggen typ baslåda.

har inte fått fason på hur man gör böjda vinklade rör med follow me heller.. =(
 
kickassford skrev:
...10x10x10cm inv. är då 10 liter
Fast det är bara EN liter...:D
 
hehe ja du ser hur lätt det hade varit om det stod i klartext i programmet :D
 
Jag upptäckte Sketchup så sent som för någon månad sedan när jag vill experimentera med en planlösning som jag ville förändra. Vi ska bygga nytt hus i höst och det slutade med att jag gjorde alla bygglovshandlingar själv med hjälp av Sketchup. Och jag hade aldrig gjort något liknande förut. Nu sparar vi några tusenlappar på en arkitekt. Pengar som vi kan lägga på annat!
 
kan man ladda ner matrial saker, till mer olika träslang, färger osv?
 
Finns det någon "viewer" till Sketchup - på samma sätt som det finns till exempelvis Powerpoint?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.