vojma skrev:
Finns det någon "viewer" till Sketchup - på samma sätt som det finns till exempelvis Powerpoint?
Jovisst: http://bit.ly/NMTtWM

• Gilla
vojma och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jovisst: [länk]
*Dumstrut-på*

Sketchup är bra på det mesta men hur löser jag det här "problemet" enklast?

Jag har ritat en linje som lutar 17 grader. Hur gör jag enklast för att få en linje som går vinkelrätt ut från denna?

vojma skrev:

Jag har ritat en linje som lutar 17 grader. Hur gör jag enklast för att få en linje som går vinkelrätt ut från denna?
Använder paddan nu så jag kan inte ta screenshot, men använd vinkelhaken (den man hade i skolan i plast). När den används mot ett objekt så kan du få extra stödlinjer, lägg vinkelhaken mot linjen, markera att du utgår från den linjen, vrid vinkelhaken 90 grader och släpp. Nu borde det komma en prickad linje som går från oändligt bakom linjen till oändligt framför linjen i 90 grader från den ursprungliga linjen. Rita nu en linje utefter den prickade linjen så lång du vill ha den.. Sedan kan du ta bort den prickade stödlinjen..

Hoppas detta blev någorlunda logiskt.. :)

Redigerat:
Vinkelhaken? Menar du gradskivan?

Jag använder den men har ibland svårt att få den att markera rätt färg (axel). Just nu vill jag ha den på den gröna axeln men den vill absolut inte vara med där. Då måste jag rita en plan yta för att den ska fatta att jag vill jobba med den gröna axeln. Det blir onödigt många moment för att få en lutande linje...

• Gilla
phl
  • Laddar…
Såklart det heter gradskiva.. Stod helt still i huvudet.. :)

Ok, hade för mig att det skulle gå "lätt". Men om du roterar din vy så du får den så rätt axel är vågrätt mot skärmen, markerar inte gradskivan rätt axel då?
Nästan som att man vill dra igång datorn för att se hur det blir när man testar.. (Får testa i morgon bitti).

vojma skrev:

För mig låser den till en ortogonal linje automatiskt. "Perpendicular to Edge" står det.

Testade nu på datorn, och för mig låser den till axel direkt, grön och blå genom att rotera objektet lite, den röda var lite trixigare, men ändrade vyn till uppifrån så blev det den röda..

Skärmavbild 2012-11-18 kl. 09.30.09.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
phl
  • Laddar…
runner skrev:
Lite symboler och sånt finns att ladda ner här:

Google SketchUp - Bonus Packs
Hittar inte! Ingen som har som kan dela med sig av denna?

Du kan skapa en yta av vilken bild du vill. Jättebra om man t.ex vill prova tapeter.
När du skapar en ny färg/yta, så kan du välja att använda en bild till den. Du får dessutom välja hur stor din bild är så att skalan på den blir rätt. Välj fliken Edit i fönstret med Materials.

snickarboden skrev:
En del saker går inte att göra i vanliga SketchUp såsom t ex helt skalbara fönster men det lär du märka. Då finns Pro som rekommenderas helhjärtat.

/Kent
Menar du att svaret på din tidigare fråga, är att det endast går att göra i Pro versionen?

dvs denna fråga:

snickarboden skrev:
Frågan är bara hur man ser till att "låsa" t ex karmens tvärsnittsmått i komponenten, enklare sagt än gjort att lista ut.
M a o jag vill kunna ändra storleken på fönstret men givetvis inte virkesdimensionerna på karmen, längdmåtten ja men inte tvärsnitten.

Skalningen finns men den skalar ju om alla delar i komponenten och det vill man inte i alla lägen.

/Kent

Nu är jag här och härjar med gamla inlägg igen, går det att få ut kapnotor ur Google Sketchup på något man ritat? Isf får någon gärna länka till var som beskriver hur! ;)

Tack! :p

snickarboden skrev:
Fråga rörande rapporter.
Har någon lyckats få ut rapporter såsom kapnotor med mm istället för tum? Tycker nånstans borde jag få mina rapporter att använda mm där med istället för tum, givetvis är det en template med mm (Architectural mm) från början och alla komponenter etc använder mm.

Tror den funktionen enbart finns på Pro-versionen.

/Kent

jackt skrev:
Använder paddan nu så jag kan inte ta screenshot, men använd...
Screenshots på paddan = homeknappen och powerknappen samtidigt.

bjogul skrev:
Screenshots på paddan = homeknappen och powerknappen samtidigt.
:) Det är helt sant. Dock finns inte SketchUp än (tyvärr) till paddan.. ;)

Jag har en fundering.
Jag har ritat mina bygglovshandlingar i sketchup, i 2D givetvis. När jag kopierar in något jag ritat i en annat dokument till denna 2D-ritning, så blir alla areor som är "omringade" av streck, blåa. Dessa blåa areor går sedan att klicka på, de markeras då, och de går sedan att ta bort. Dessutom så blir varje ny area jag gör dessutom blå.

Någon som känner igen detta och vet hur jag får bort de blåa areorna? Gissar att det är en inställning som går att välja bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.