13 795 läst · 109 svar
14k läst
109 svar
Skatteverkets stelbenthet kring ROT och Folkbokföring
Man skall normalt dock inte ha för bråttom att forcera fram ett felaktigt beslut bara för att kunna överklaga. Ett överklagande tar tid och energi, och är i ärlighetens namn rätt fyrkantigt i detta fall. Det är t.ex. inte alla beslut som går att överklaga, även om jag inte tror det är något problem i detta fall.F Freddedan skrev:
Dvs. det är värt att utnyttja möjligheten att försöka få dem att fatta rätt beslut redan från början.
Nej, den här sidan:Johan Gunverth skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html
Men inser nu att det verkar handla om att inte tillåta att någon ändrar MIN address, inte spärr mot "inflyttning" på min adress.
Nej så är det inte då du glömmer det andra rekvisitet att den skall användas som hushåll, vilket skatteverket tolkar att den inte gör om någon annan än du själv är skriven på bostaden.L ladda skrev:
Men jag förstår inte hur ni inte kan få skriva er på er nya address. Det går ju tydligten inte att spärra någon från att skriva sig, så hur kan ni då ha blivit spärrade från att skriva er där?
Vi fick besked av skatteverket att de som redan är skrivna på addressen får ut ett brev när vi försöker folkbokföra oss på addressen. Om de inte godkänner så kan vi inte skriva oss där.C Crewzer skrev:Du blandar ihop saker.
Det är inget som hindrar dig från att folkbokföra dig på samma adress som någon annan. SKV har inga synpunkter på det om inte dom som redan är folkbokförda där opponerar sig.
Du kan inte få rot om fastigheten är uthyrd.
Eftersom du inte folkbokförd dig på fastigheten och någon annan är det så presumeras det att fastigheten är uthyrd.
Allting hade löst sig om du hade folkbokfört dig på fastigheten. Nu måste du bevisa att den inte är eller var uthyrd. Eventuellt kan du få fram uppgifter på deras utflytt till annat land, deras inkomstuppgifter, arbetsgivare. Annars är det kört
Fick dock reda på senare att om de inte svarar inom 3 arbetsagar då går folkbokföringen igenom.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 026 inlägg
Den länken jag postade ger bl.a. möjligheten att blir direkt underrrättad när någon försöker folkbokföra sig på ens adress. Därefter går man vidare Skatteverket och anmäler detta.H hempularen skrev:
1. Först denna: https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset
2. När man sedan blir underrättad om pågående adressändring av annan till din adress går man hit och anmäler: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/meddelafelaktigtfolkbokfordpadinadress.html
Stämmer bra och det var problemet i vårt fall!H hempularen skrev:
Dock så går vår folkbokföring igenom om de inte får något svar inom en viss tid. Tror det är 3 dagar. Men vår begäran lämnade in per den 26/12 och den gick faktisk igenom nu idag. Så nu är vi äntligen skrivna.
Vi har även lämnat en notering om att infon om de som står där nu (tillsammans med oss) står där felaktigt.
Det var inte dåligt att hinna flytta in och renovera för signifikanta summor mellan tredjedag jul och nyår.
Tidsramen ser ut som följande.T totomomasos skrev:Hej, råkade läsa tråden och har några tankar kring ditt dilemma. Du äger ju fastigheten sedan augusti 2024 och har efter det gjort renoveringsarbetet. Du ska inte behöva bevisa att du har ditt hushåll där redan då eller vara folkbokförd där. Man har ju rätt till ROT även för t.ex. fritidshus som man äger och vanligen inte är folkbokförd vid. Om du däremot hyr ut ett ägt hus till någon som är folkbokförd där har man inte rätt till ROT för arbeten utförda under den hyrestiden. I Skatteverkets ögon har du fortfarande "hyresgäster" då portugiserna inte anmält av-/utflyttning. När flyttade de ut rent fysiskt? Du måste inför Skatteverket och i eventuella förhandlingar i Förvaltningsrätten kunna visa detta på något sätt.
Vad kan säljaren vidimera t.ex i form av uthyrningskontrakt, uppsägning eller egen skriftligt intygande. Vad kan mäklaren vidimera? Fanns portugiserna där under annons- och visningsperioden? Byggfirman/hantverkarna borde kunna vidimera att huset varit tomt på portugiser under tiden för arbetet. Vet någon var hyresgästerna arbetade? Kan ni kanske då få någon information från eventuell arbetsgivare. Har ni frågat grannar om de vet något om dem? Om de haft arbete så måste ju Skatteverket ha uppgifter när preliminärskatt slutat komma in om de flyttat utomlands.
Jag tror inte Skatteverket är omöjliga om du kan få fram lite handfast material i ärendet. De är rätt vana vid att både svenskar och utlänningar missar att anmäla utflyttning från Sverige.
Lycka till !
Aug 2024 Portugiser flyttar ut och avslutar sitt hyreskontrakt (har bett att få all kommunikations av säljaren för att kunna bevisa)
Okt 2024 vi köper fastigheten
Nov 2024 vi säljer vå lägenhet
1:e dec 2024 vi får tillträde till huset
17:e december är renoveringen daterad till enligt fakturan
31 Jan 2025 vi avträder lgh
Vi har som sagt bevis på att ingen har bott där sedan Aug 2024. Men skatteverket avslår vår ROT med motiveringen att det för datumet för utförd renovering var det enligt skatteverkets interna system andra folkbokförda än de som äger fastigheten (dvs oss)
Stämmer bra. vi jobbar på detS sblixten skrev:Så verkar inte vara fallet.
De uppgifter SKV har säger att TS ej är berättigad, men TS menar att de uppgifterna är felaktiga.
Om jag förstår rätt så är det ett pågående ärende och SKV har inte fattat ett slutgiltigt beslut.
Jag tror som många skrivit att då gäller det för TS att komma in med korrekta uppgifter som styrks på något vis, så tror jag det löser sig.
Har äntligen fått kontakt med portugiserna som nu befinner sig i New York. Och de har än sålänge varit hjälpsamma. så vi vill ha ett skriftligt utlåtande från dem spm vi kan skicka in. Jag håller på att ygga ett case....
Skatteverkets avslag ordagrant:M mawno skrev:
"Tack för ert mail.
Så länge det i Skatteverkets interna system framgår att andra personer var folkbokförda på den aktuella addressen när arbetet utfördes så kan skattereduktion inte medges
Vänligen
XXX"
Felet är ju (bland annat) att hyresgästerna brutit mot folkbokföringslagen genom att inte meddela RSV sin nya adress inom 14 dagar från att de flyttade. Det betyder b,and annat att de fortfarande är skattskyldiga i Sverige. Antagligen något de inte förväntat sig.