13 795 läst · 109 svar
14k läst
109 svar
Skatteverkets stelbenthet kring ROT och Folkbokföring
FYI, Ett krav att nyttja ROT är ju att fakturan är betald till hantverkarna innan årsbrytet.U Uffe6 skrev:Tänker skriva av mig min ilska!
Har precis flyttat in i ett hus. Där vi köpte av ett par som bor i Nederländerna. De köpte huset för 10 år sedan och bodde bara i det några månader innan de fck jobb utomlands och hyrde ut sitt hus.
Under de 10 åren bodde flera andra personer i huset. Och vi köpte huset i augusti 2024. Då stod de senaste paret som hyrde huset (ett par Portugiser) folkbokföra på villan.
Under transaktionen så krävde vi att paret åkte hem från Nederländerna och signade med oss då vi inte accepterade fullmakt. All good.
Vi flyttade in i December 2024 och började med renovering direkt då vi ville utnyttja ROT under 2024.
Nu till Problemet vi får avslag av skatteverket på vårt ROT då andra personer är folkbokförda på vårt hus. Vi har försökt att folkbokföra oss på villan, men blockeras då de som bor där har flyttat ut ur sverige (troligen till Portugal) och kan inte nås.
Meda andra ord så kan vi inte folkbokföra oss på vår villa som vi köpt sålänge som Portugiserna inte anmäler att de har lämnat landet folkbokföringsmässigt. Och Skatteverket läser endast av i sitt system vem som stod folkbokförd när arbetet utfördes för att kunna godkänna ROT:
Då är min fråga. Min erfarenhet är att skatteverket är upptagana av att allt skall bli rätt i slutändan. Men i detta fall får vi vid flera försök att bevisa att hushållet är vårt (ingen dispyt) och att vi använder detta som vårt hushåll (där ligger dispyten) som motsvar att det i skatteverkets interna system står ett par andra på vår address som folkbokförda och ROT kan då inte medges.
Hur skall vi gå vidare nu? Säljaren får inte tag i dem han hyrde ut till (ingen vet till vilket land de har flyttat) Säljaren är i Nedeländerna och inte jättesugen på att hjälpa oss mer.
Mäklaren vill att vi löser det med säljaren.
Skatteverket upprepar sig...
Hann ni göra det? Annars lär ni nekas av det också
Du blandar ihop saker.U Uffe6 skrev:Tänker skriva av mig min ilska!
Har precis flyttat in i ett hus. Där vi köpte av ett par som bor i Nederländerna. De köpte huset för 10 år sedan och bodde bara i det några månader innan de fck jobb utomlands och hyrde ut sitt hus.
Under de 10 åren bodde flera andra personer i huset. Och vi köpte huset i augusti 2024. Då stod de senaste paret som hyrde huset (ett par Portugiser) folkbokföra på villan.
Under transaktionen så krävde vi att paret åkte hem från Nederländerna och signade med oss då vi inte accepterade fullmakt. All good.
Vi flyttade in i December 2024 och började med renovering direkt då vi ville utnyttja ROT under 2024.
Nu till Problemet vi får avslag av skatteverket på vårt ROT då andra personer är folkbokförda på vårt hus. Vi har försökt att folkbokföra oss på villan, men blockeras då de som bor där har flyttat ut ur sverige (troligen till Portugal) och kan inte nås.
Meda andra ord så kan vi inte folkbokföra oss på vår villa som vi köpt sålänge som Portugiserna inte anmäler att de har lämnat landet folkbokföringsmässigt. Och Skatteverket läser endast av i sitt system vem som stod folkbokförd när arbetet utfördes för att kunna godkänna ROT:
Då är min fråga. Min erfarenhet är att skatteverket är upptagana av att allt skall bli rätt i slutändan. Men i detta fall får vi vid flera försök att bevisa att hushållet är vårt (ingen dispyt) och att vi använder detta som vårt hushåll (där ligger dispyten) som motsvar att det i skatteverkets interna system står ett par andra på vår address som folkbokförda och ROT kan då inte medges.
Hur skall vi gå vidare nu? Säljaren får inte tag i dem han hyrde ut till (ingen vet till vilket land de har flyttat) Säljaren är i Nedeländerna och inte jättesugen på att hjälpa oss mer.
Mäklaren vill att vi löser det med säljaren.
Skatteverket upprepar sig...
Det är inget som hindrar dig från att folkbokföra dig på samma adress som någon annan. SKV har inga synpunkter på det om inte dom som redan är folkbokförda där opponerar sig.
Du kan inte få rot om fastigheten är uthyrd.
Eftersom du inte folkbokförd dig på fastigheten och någon annan är det så presumeras det att fastigheten är uthyrd.
Allting hade löst sig om du hade folkbokfört dig på fastigheten. Nu måste du bevisa att den inte är eller var uthyrd. Eventuellt kan du få fram uppgifter på deras utflytt till annat land, deras inkomstuppgifter, arbetsgivare. Annars är det kört
Det verkar som Skatteverket faktiskt har infört en tjänst där man kan begära att ingen får folkbokföra sig på di adress utan ditt medgivande. Men det är som jag uppfattat det, en tjänst man måste anmäla sig till. Alltså inte det normala.
Hej, råkade läsa tråden och har några tankar kring ditt dilemma. Du äger ju fastigheten sedan augusti 2024 och har efter det gjort renoveringsarbetet. Du ska inte behöva bevisa att du har ditt hushåll där redan då eller vara folkbokförd där. Man har ju rätt till ROT även för t.ex. fritidshus som man äger och vanligen inte är folkbokförd vid. Om du däremot hyr ut ett ägt hus till någon som är folkbokförd där har man inte rätt till ROT för arbeten utförda under den hyrestiden. I Skatteverkets ögon har du fortfarande "hyresgäster" då portugiserna inte anmält av-/utflyttning. När flyttade de ut rent fysiskt? Du måste inför Skatteverket och i eventuella förhandlingar i Förvaltningsrätten kunna visa detta på något sätt.
Vad kan säljaren vidimera t.ex i form av uthyrningskontrakt, uppsägning eller egen skriftligt intygande. Vad kan mäklaren vidimera? Fanns portugiserna där under annons- och visningsperioden? Byggfirman/hantverkarna borde kunna vidimera att huset varit tomt på portugiser under tiden för arbetet. Vet någon var hyresgästerna arbetade? Kan ni kanske då få någon information från eventuell arbetsgivare. Har ni frågat grannar om de vet något om dem? Om de haft arbete så måste ju Skatteverket ha uppgifter när preliminärskatt slutat komma in om de flyttat utomlands.
Jag tror inte Skatteverket är omöjliga om du kan få fram lite handfast material i ärendet. De är rätt vana vid att både svenskar och utlänningar missar att anmäla utflyttning från Sverige.
Lycka till !
Vad kan säljaren vidimera t.ex i form av uthyrningskontrakt, uppsägning eller egen skriftligt intygande. Vad kan mäklaren vidimera? Fanns portugiserna där under annons- och visningsperioden? Byggfirman/hantverkarna borde kunna vidimera att huset varit tomt på portugiser under tiden för arbetet. Vet någon var hyresgästerna arbetade? Kan ni kanske då få någon information från eventuell arbetsgivare. Har ni frågat grannar om de vet något om dem? Om de haft arbete så måste ju Skatteverket ha uppgifter när preliminärskatt slutat komma in om de flyttat utomlands.
Jag tror inte Skatteverket är omöjliga om du kan få fram lite handfast material i ärendet. De är rätt vana vid att både svenskar och utlänningar missar att anmäla utflyttning från Sverige.
Lycka till !
Tillträdet för lägenheten är väl då köparna av TS förra bostad flyttade in i den, och inte tillträdesdatum för huset TS bor i nu? Lägenhetens tillträdesdatum togs väl upp för att det i så fall kunnat vara ett bevis för att TS inte bodde kvar i sin förra bostad utan hade flyttat till den nuvarande när renovering gjordes.Konra skrev:
Kan inte du ta jobb på Skatteverket, du som vet hur det fungerar? Med tanke på att Skatteverket inte har godkänt deras försök att folkbokföra sig, så måste du styra upp dem lite!C Crewzer skrev:Du blandar ihop saker.
Det är inget som hindrar dig från att folkbokföra dig på samma adress som någon annan. SKV har inga synpunkter på det om inte dom som redan är folkbokförda där opponerar sig.
Du kan inte få rot om fastigheten är uthyrd.
Eftersom du inte folkbokförd dig på fastigheten och någon annan är det så presumeras det att fastigheten är uthyrd.
Allting hade löst sig om du hade folkbokfört dig på fastigheten. Nu måste du bevisa att den inte är eller var uthyrd. Eventuellt kan du få fram uppgifter på deras utflytt till annat land, deras inkomstuppgifter, arbetsgivare. Annars är det kört
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 026 inlägg
Det kanske är den här tjänsten hos Adressändring som åsyftas:M Marcus-AA skrev:
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset
Nej. Det handlar om att man inte kan bli "flyttad" utan att anmäla det själv, "knutet till ditt personnummer", och INFORMATION om händelser på ens adress.Johan Gunverth skrev:
Det finns svjv ingen möjlighet att hindra någon från att skriva sig hemma hos dig, även om det länge debatterats behovet av en sån. Jag fick en massa skit för den åsikten i en sån tråd för inte så länge sedan... ;-)
Men jag anser som flera andra att SKV inte har någon som helst möjlighet att efter eget tycke vägra att utföra flyttanmälan, oavsett hur många som korrekt eller felaktigt är skrivna där.
Vi har tex lägenheter där några litauer som bott för 10 år sen fortfarande är skrivna, ingen hyresgäst har haft något som helst problem med att skriva sig där sedan dess. Har anmält till SKV men de verkar inte intresserade att rätta.
/M
Ni får väl vänta med en del av renoveringen till 2026 så kan ni dra ROT där istället 😉U Uffe6 skrev:
Överklaga beslutet från SKV så får du ärendet prövat längre upp.
Uppenbarligen så uppfyller ni och fastigheten inte alla krav för att få ROT-avdrag, om så vore fallet hade det ju godkänts och inte avslagits, eller hurU Uffe6 skrev:
Så verkar inte vara fallet.K kniv skrev:
De uppgifter SKV har säger att TS ej är berättigad, men TS menar att de uppgifterna är felaktiga.
Om jag förstår rätt så är det ett pågående ärende och SKV har inte fattat ett slutgiltigt beslut.
Jag tror som många skrivit att då gäller det för TS att komma in med korrekta uppgifter som styrks på något vis, så tror jag det löser sig.