30 360 läst · 178 svar
30k läst
178 svar
Skarva fiberkabel?
Jaså, nu går det bra. Bra någon lärt dej nåt idag.EddieHansson skrev:
Kabeln är skarva så vi bör ju jänt ligen kunna upp höra skriva.
Är ju över 25 år sedan så jag minns faktiskt inte vilka funktioner som fanns då i burkarna, men vi körde alla WAN-anslutningar via routrar med bakomliggande switchnät.EddieHansson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Jag har bara läst/sett att trådskaparen tvinnade ihop ledarna för hand och isolerade med eltejp. Förhoppningsvis är detta ordnat till något bättre för sådan skarvning lär både dra ner hastigheten omedelbart och oxidera/tappa kontakten helt efter ett tag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skarva-fiberkabel.482294/page-4#post-5144000
Jag gjorde en tillfällig lösning, tvinnade ihop kabeln med stumpen som gick av och eltejpat runt varje del. Nu fungerar Wi-Fi iaf. Ska kolla hur det ser ut att byta hela kabeln. Det är källare och förråd under får ta en titt imorgon.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skarva-fiberkabel.482294/page-4#post-5144000
Jag gjorde en tillfällig lösning, tvinnade ihop kabeln med stumpen som gick av och eltejpat runt varje del. Nu fungerar Wi-Fi iaf. Ska kolla hur det ser ut att byta hela kabeln. Det är källare och förråd under får ta en titt imorgon.
Sällan har så mycket skrivits som varit till så lite hjälp till TS som i princip fick lösa problemet själv.
Kan dock inte låta bli att kommentera tekniska detaljer som dykt upp…
Cat5 kabel är i princip utrotad från jordens yta så som man önskade parkslide vore. Den ersattes tidigt av Cat5e (litet e) eftersom Cat 5 hade för dålig marginal mot 100m kravet. (Cat 6A skrivs däremot med A).
Hubbbar är olämpliga i fastighetsnät (och i alla nät), men var en enormt tekniklyft när stjärnnät med hub ersatte coaxkabeln. En spik i eller avbrott på kabeln kunde störa ut hela nätverket.
Hubben var dock inte immun mot störande (giltiga) paket så en nätverksansluten pryl kunde störa ut hela användbara bandbredden på ett helt srjärnnät.
Vi har även läst på forumet om olyckliga internetabonnenter som fått sin port blockerad. Jag har själv råkat ut för det när min router fick spunk och betedde sig så att de stängde min port. Följaktligen har man managerade switchar. Och tja, man kan väl säga att managerade switchar ökar prestandan om man kan få bort störande trafik.
Se skillnaden på Trafik i en HUB och i en Switch.
Kan dock inte låta bli att kommentera tekniska detaljer som dykt upp…
Cat5 kabel är i princip utrotad från jordens yta så som man önskade parkslide vore. Den ersattes tidigt av Cat5e (litet e) eftersom Cat 5 hade för dålig marginal mot 100m kravet. (Cat 6A skrivs däremot med A).
Hubbbar är olämpliga i fastighetsnät (och i alla nät), men var en enormt tekniklyft när stjärnnät med hub ersatte coaxkabeln. En spik i eller avbrott på kabeln kunde störa ut hela nätverket.
Hubben var dock inte immun mot störande (giltiga) paket så en nätverksansluten pryl kunde störa ut hela användbara bandbredden på ett helt srjärnnät.
Vi har även läst på forumet om olyckliga internetabonnenter som fått sin port blockerad. Jag har själv råkat ut för det när min router fick spunk och betedde sig så att de stängde min port. Följaktligen har man managerade switchar. Och tja, man kan väl säga att managerade switchar ökar prestandan om man kan få bort störande trafik.
Se skillnaden på Trafik i en HUB och i en Switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ingen Fibre cabel på fotot.B Bulten37 skrev:
B Bulten37 skrev:
Fiskelina som optisk ljusledare finns ju som en produkt. Det finns faktiskt en tråd om POF, plastic optical fibre, här på forumet.T TowaTei skrev:
POF, bredband för gamla hus?
https://www.byggahus.se/forum/threads/pof-bredband-foer-gamla-hus.322222/