D Daniel 109 skrev:
En switch konfigureras inte.
:crysmile::rofl:
Det här och lökens inlägg om nätverk är ju riktig humor.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du läst genom alla inlägg?
Det blir svårt när inlägg raderas löpande, varför gör du så?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det blir svårt när inlägg raderas löpande, varför gör du så?
De flesta trådar med den användaren brukar mera eller mindre spåra ur, du lär få många spydigheter mot dig när det upptäcks att du har rätt, eller så raderas inlägg;)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
De flesta trådar med den användaren brukar mera eller mindre spåra ur, du lär få många spydigheter mot dig när det upptäcks att du har rätt, eller så raderas inlägg;)
Tror de försvann när han bytte namn till Fel-Löken :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Ok så bara vanlig nätverkskabel och skarvdosan?
Det går bra att löda dem eller en vanlig "sockerbit" också. Gör gärna ett hål i väggen med ett lock över så du kommer åt att fixa med det om något blir fel igen.
 
D Daniel 109 skrev:
En switch konfigureras inte.
:rofl::rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:(y)(y)(y)(y)(y)
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
En switch konfigureras inte.
Det beror på det ... finns switchar som du kan konfa :)
 
E
FredrikR FredrikR skrev:
Det blir svårt när inlägg raderas löpande, varför gör du så?
Det är Hem Pularen.

Men jag har förklarat nog.
Daniel visste ej skillnad mellan bit och byte.

Men ärligt sagt är hela denna tråd mening slös.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är Hem Pularen.

Men jag har förklarat nog.
Daniel visste ej skillnad mellan bit och byte.

Men ärligt sagt är hela denna tråd mening slös.
Nu 'råkade' det försvinna inlägg från dig innan Hempularen modererade, så det var ett ganska genomskinligt försök att skylla på någon annan. Dessutom har du en ganska lång historia av att radera inlägg så det går ingen på.
Sen att du skulle förklarat något gällande detta, nja, tillåt mig småle.....
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Är det inte bätte att laga röret istället för att spackla in den ?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hubbbar är olämpliga i fastighetsnät (och i alla nät), men var en enormt tekniklyft när stjärnnät med hub ersatte coaxkabeln. En spik i eller avbrott på kabeln kunde störa ut hela nätverket.
[bild]

Hubben var dock inte immun mot störande (giltiga) paket så en nätverksansluten pryl kunde störa ut hela användbara bandbredden på ett helt srjärnnät.

Vi har även läst på forumet om olyckliga internetabonnenter som fått sin port blockerad. Jag har själv råkat ut för det när min router fick spunk och betedde sig så att de stängde min port. Följaktligen har man managerade switchar. Och tja, man kan väl säga att managerade switchar ökar prestandan om man kan få bort störande trafik.
Jag som var med och jobbade på wireline på Ericsson när det begav sig kan inte hålla mig och påpeka att det inte fungerade med vanliga ethernetswitchar heller när man försökte med det. Problemet är att även en switch har "hubfunktion" iom att broadcast-ramar når samtliga portar. Broadcast är en ofta använd teknik i nätverk för att exv. göra översättning mellan IP-adresser och ethernet MAC-adresser.

Men det fungerade alltså inte eftersom antalet användare blev för stort så fick man broadcast-stormar. Så man var tvungen att lägga på ytterligare en funktion och det är den så kallade broadcast-domänen. Dvs den del av nätet som broadcastramar skall kunna traversera. (Ofta blev det en tidig VLAN-lösning).

Så de "switchar" man har i dylika tillämpningar är inte bara managerade de har annan funktionalitet än vad som är vanligt även i managerbara mindre switchar.

Och när vi sedan talar om vad som händer med paketen i operatörens nät så blir det komplicerat på riktigt. ;)



Och det var ett kärt återseende av "thicknet" ethernet. Det var faktiskt där som hubben uppfanns. Det fungerade inte i praktiken att låta alla datorer koppla sin sig direkt på kabeln eftersom den var för känslig och det minsta en "vampyr" vickade till så gick hela nätet ner. Men så kom någon på att man faktiskt fick ha 15 meter kabel, AUI, mellan vampyren och "nätverkskortet" enligt standard (fungerade med längre i praktiken) och så byggde man en AUI-hub där man anslöt flera datorer via den till en thick-net vampyr.

Sedan kom thin-net ganska snabbt, men även det led av en-dåligt-dator-så-gick-nätet-ner, och TP följde inte långt efter. Och där är vi kvar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En switch konfigureras inte.
Va???? ”Dumswitchar” kanske men i övrigt jo de gör de. Jag gör det dagligen yrkesmässigt.
 
R rdahlin skrev:
nätverksswitchar i högsta grad går att konfigurera
Så enkelt är det inte. Jag som är född innan Ethernet fanns har haft många switchar som inte haft någon "management" alls, det fanns inte ens i dom 1:a konsumentswitcharna, dom skulle bara ersätta dumma hubbar.

De switchar som "Svensson" använder i hemmiljö är ofta just det, billiga små switchar som inte kan konfigureras vars enda uppgift är att göra det möjligt att ha flera kabelanslutna enheter i samma rum uitan att dra mer än en kabel/rum.

Jag är ganska säker på att det är sådana switchar som Daniel tänker på.
Sådana switchar utan management säljs än idag:
https://www.elgiganten.se/product/d...ink-dgs-1016d-16-port-gigabit-ethernet-switch
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
[bild] Jag lyckades att kapa fiberkabeln till nätverksuttaget. Den kommer nerifrån golvet.

Kan jag skarva den på något smidigt sätt? Vad är det för kabel och skarvkopplingar jag ska köpa? Kabeln har 8 trådar.
efter att ha läst igenom halva tråden ungefär, ser jag ingen annan möjlighet än att du fyller hålet med fogskum och skaffar mobilt bredband istället.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så enkelt är det inte. Jag som är född innan Ethernet fanns har haft många switchar som inte haft någon "management" alls, det fanns inte ens i dom 1:a konsumentswitcharna, dom skulle bara ersätta dumma hubbar.

De switchar som "Svensson" använder i hemmiljö är ofta just det, billiga små switchar som inte kan konfigureras vars enda uppgift är att göra det möjligt att ha flera kabelanslutna enheter i samma rum uitan att dra mer än en kabel/rum.

Jag är ganska säker på att det är sådana switchar som Daniel tänker på.
Sådana switchar utan management säljs än idag:
[länk]
Jo det vet jag och det var också därför jag, ev klumpigt i det här sammanhanget, kallade ej konfigurerbara switchar för ”dumswitchar”.

Min ”mission” är dagligdags att försöka höja användare en eller flera nivåer oavsett om de aldrig haft händerna på en dator eller annan teknik. allt för att göra kommunikation bättre mellan användare och tekniker el dyl. Mer latin och mindre ”bondspråk” om man säger så. Observera att det sista Inte är meningen att klanka ned på någon utan bara peka på att användare har olika nivåer på kunskap och ordförråd i olika ämnen och att den som kan mer måste anpassa sig efter den som kan mindre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.