J
R rdahlin skrev:
Jo det vet jag och det var också därför jag, ev klumpigt i det här sammanhanget, kallade ej konfigurerbara switchar för ”dumswitchar”.

Min ”mission” är dagligdags att försöka höja användare en eller flera nivåer oavsett om de aldrig haft händerna på en dator eller annan teknik. allt för att göra kommunikation bättre mellan användare och tekniker el dyl. Mer latin och mindre ”bondspråk” om man säger så. Observera att det sista Inte är meningen att klanka ned på någon utan bara peka på att användare har olika nivåer på kunskap och ordförråd i olika ämnen och att den som kan mer måste anpassa sig efter den som kan mindre.
Dum switch är ett begrepp när man inte menar managerad, så jag håller med dig. Löken retas som vanligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Dum switch är ett begrepp när man inte menar managerad, så jag håller med dig. Löken retas som vanligt.
Även jag håller med @rdahlin här. Dumswitch är vedertagen branschstandard. :)

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
fulskarvas med en godkänd skarv….?

Problemen man oftast ser vid en mätning är till 95% pga hur man har dragit kabeln från början.
Vad RalleB menar är väl att en sådan kabel inte ska böjas för kraftigt så att man t.ex. gör en skarp 90-gradersböj för att det försämrar kvaliteten på signalerna genom att en. del av elektronerna tenderar att då gå rakt fram i stället för att följs med i svängen.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
RalleB och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Vad RalleB menar är väl att en sådan kabel inte ska böjas för kraftigt så att man t.ex. gör en skarp 90-gradersböj för att det försämrar kvaliteten på signalerna genom att en. del av elektronerna tenderar att då gå rakt fram i stället för att följs med i svängen.
:)

Det finns faktiskt ett korn (men bara ett litet korn här) av sanning i det påståendet. Fenomenet, dvs att elektroner slår iväg joner i ledare kallas elektromigration. Det behövs dock stora strömdensiteter DC, sådana man i stort sett bara ser inom mikroelektroniken. Men där får man som sagt problem med bla 90-graders böjar på ledare, och man undviker dem därför i görligaste mån.

MEN vad gäller kablar för alla andra tillämpningar så är det skador på isoleringen, förändringar i geometrin s.a. partvistning och avstånd till andra par inte möts, osv. osv. man vill undvika genom att inte böja den för tvärt. Elektronerna följer den koppar som som fortfarande finns och är hel, utan några problem.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
En sak med skarpa böjar är att ledarna som är längst ut sträcks ut och de längst in trycks ihop relativt de i mitten av böjen. Detta kan leda till kabelbrott och split pairs. Var försiktig med signalkabel oavsett sort.

I jämförelse om en kraftkabel är en slägga så är en signalkabel ett musikinstrument och ogillar att bli tilltryckt eller liknande.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag håller med Daniel här.
Lödskarva en twisted-pair-kabel är inte svårt om man vet hur, och blir bra mycket bättre signalmässigt än att sprida ut varje enskild kabel i en box för att sedan få ihop dom igen.
Man tappar i princip ingenting och behåller skärmningen.
Vadå för skärmning. Du ser väl att det är en UTP-kabel? Det finns ingen skärm, vare sig kring de enskilda paren eller runt hela paketet.

RalleB har rätt. Att skarva en nätverkskabel med lödning är mycket sämre än att använda för ändamålet avsedda skarvdon, och det även om "man vet hur man gör", dvs klarar att göra en bra lödning.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
H hhallen skrev:
Vadå för skärmning. Du ser väl att det är en UTP-kabel? Det finns ingen skärm, vare sig kring de enskilda paren eller runt hela paketet.

RalleB har rätt. Att skarva en nätverkskabel med lödning är mycket sämre än att använda för ändamålet avsedda skarvdon, och det även om "man vet hur man gör", dvs klarar att göra en bra lödning.
Detta har vi redan klarat ut. Hen hade blandat ihop skärm med par tvinnad och en annan visste inte skillnad mellan bit och byte. Nu går vi vidare.

H hhallen skrev:
Att skarva en nätverkskabel med lödning är mycket sämre än att använda för ändamålet avsedda skarvdon, och det även om "man vet hur man gör", dvs klarar att göra en bra lödning.
Källa på det?
Vad gör det "mycket sämre" ?

Har man bra vana med att raklöda trådar och få dit isolering utan att separera trådarna för mycket och behålla tvinning går det säkert att få till en bra skarv. Men anledningen till att allt mer går mot färdiga system med fjäderbelastning eller klämskarvar är att den vanan är svår att få till.
Jag har själv skarvat en cat6 med skarvhyls och lyckats mäta den bra med instrument. Men då fanns det gott om plats så jag kunde sprida skarvarna och få till tvinning efter skarvning. Inget jag skulle ge mig på igen om jag inte hade ett instrument som kan mäta igenom värden och ge ett OK. På denna tid fanns inga godkända skarvar alls för Cat kabel.
Finns det färdiga godkända lösningar så varför spara några kronor på att försöka löda och fixa?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
För att en sådan skarv kan läggas i ett rör så att kabeln går att byta. Att bygga in en sådan skarv som det tipsas om i väggen skulle jag inte göra.

E El-Löken66 skrev:
Detta har vi redan klarat ut. Hen hade blandat ihop skärm med par tvinnad och en annan visste inte skillnad mellan bit och byte. Nu går vi vidare.
Kan du sluta ljuga om det nu? Du vet hur det var.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att en sådan skarv kan läggas i ett rör så att kabeln går att byta. Att bygga in en sådan skarv som det tipsas om i väggen skulle jag inte göra.
Även en lödd skarv skulle jag inte försöka peta in i ett rör och tro att det senare skulle gå att byta ut.
Står fast vid mitt första förslag att sätta någon typ av dosa med skarven i. Ev kontaktera denna i ett uttag och därifrån dra en patch.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan du sluta ljuga om det nu? Du vet hur det var.
Dessutom var det väl inte ens i den här tråden?? :crysmile:

D Dilato skrev:
Källa på det?
:rofl::rofl::rofl:

David Wallin David Wallin skrev:
Dessutom var det väl inte ens i den här tråden?? :crysmile:
Nej, det var det inte heller.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.