Och, glömde visst, golvet i mellanbyggnaden är också klart...

Renoverat golv med röda tegelplattor i en korridor med träväggar och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättat, oljat och vaxat.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
Lite bilder på rummen som jag tog för att lägga in i KNX styrnings-appen.

Först mellanbyggnaden mellan det gamla och det nya huset:
Upplyst passage med röd tegelgolv, träpaneler på väggarna, och en svart hund som vilar på en matta vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hallen:
Upplyst korridor med trägolv och spiraltrappa mot ett loft, väggdekoration och ljusmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vardagsrummet:
Ett inbjudande vardagsrum med rustika träbjälkar, tegelvägg, soffgrupp med kuddar, trägolv och orientalisk matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Loungen:
Inredning av mellanbyggnad med spiraltrappa, kattklätterträd, fåtöljer och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och gamla drängakammaren, numera gymmet:
Gym med löpband, cykel på trainer och upphängd cykel, gråa väggar och små fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så vårt sovloft/gästrum:
Ljust sovloft med snedtak, två enkelsängar, och mönstrad kant längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet kvar...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 9 till
  • Laddar…
Nu är det lääänge sedan jag uppdaterade.
Men några småsaker har hänt. Min vattenmantlade braskamin som antingen ville hålla sig under 60 grader eller springa iväg till 95 grader löste sig när jag skruvade ur skruven som sitter mitt i pumpen och luftade pumpen. Efter det så håller sig vattnet på ~60 grader och det blir kokheta rör vid ack-tanken :)

Sedan har jag haft VVS:arna här och installerat en pump till som trycker in varmvatten i golv-värmeslingorna. Problemet var att befintlig pump låg efter blandningsventilen så oavsett hur jag ställde pump/ventiler så kom det inte in mer varmvatten i systemet. Så nu har vi 20-21 grader i stallet....skönt att slippa kolla på tv i raggsockor och fleecejacka...

Jag har också fixat mina fönsterbrädor i badrummet och fogat dem, dock inte förseglat dom än.
Ofärdiga fönsterbrädor med rektangulära tegelplattor framför ett fönster, ovanpå en gjuten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag varit två svängar i Polen och handlat till mitt badrum. Kakel, klinker, mosaik, handfat, handfatsblandare och tvättställsblandare. Dessutom glasbetong som skall vara på kortsidorna på min inhägnade (gjutna) dusch.
Här är den gjutna kanten där duschen skall vara.
Gjuten kant för duschplats i ett badrum under renovering med synlig vägg i murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är de plattorna som skall vara på golvet och en av "lång-väggarna". Resten av väggarna blir med vita plattor, 20x50cm.
Gjuten kant i ett under-renovering badrum med utlagda klinkerplattor på golvet, bredvid byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mosaiken som skall vara innanför kanterna i duschen.
Grå och orange mosaikplattor på en butikshylla med prisetikett, avsedda för badrumsgolv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och handfatet....
Ovalt handfat i vitt på försäljningshylla med prislapp märkt "248 PLN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se om jag gör jobbet själv eller om jag är lat och låter någon sätta allt kakel/klinker....

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Anders D och 4 till
  • Laddar…
Har fått tag på en plattsättare (har sett för många skräckexempel på hemmafixade badrum med fogar som "ormar" sig fram eller golv man blir sjösjuk av att titta på i motljus...).

Så de skall komma kring mitten på februari. Sedan kan man börja med det roliga, "möblera" badrummet och dra rör.

Väntar med spänning.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
M Mikael.S skrev:
Har fått tag på en plattsättare (har sett för många skräckexempel på hemmafixade badrum med fogar som "ormar" sig fram eller golv man blir sjösjuk av att titta på i motljus...).

Så de skall komma kring mitten på februari. Sedan kan man börja med det roliga, "möblera" badrummet och dra rör.

Väntar med spänning.

Till nästa gång.
/Mikael S
Du tuffar på framåt :)
 
Sakta men säkert....

Mikael S
 
Då var badrummet kaklat och klinkrat och klart!
Det blev superbra, har en "lyxig" känsla, nästan som ett hotell-spa e.d.

Nu skall jag måla smygarna, där de har lagt fog. Sedan har jag beställt alla rör o.d. och toastol. Handfat, handfatsblandare och dusch-set har jag redan plus ett badrumsskåp, inköpta i Polen på senaste resan.
Så när man kommer in i badrummet och kikar mot hörnet där toan skall stå.
Nyligen kaklat badrum med kontrast av mörk och ljus plattläggning, inbyggd duschnisch och infällda fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och när man står i hörnet där en ev. bastu (en sådan där liten hörn-variant) kan stå. Där tvättmaskin står blir det en nisch bakom skjutdörrar med TT, TM och en garderob.
Nyrenoverat badrum med kaklade väggar, klinkergolv, inbyggd duschplats och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och står man vid toan och kikar mot dörren.
Nyrenoverat badrum med kaklade väggar, klinkergolv, integrerad duschplats och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen ut mot gården (skall ha LCD-film på de fönstren som man kan "dimma")
Nyrenoverat badrum med mörkt kakel och tre fönster med smyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och duschen skall vara innanför kanterna. Tänker mig glasbetong på bägge kortsidorna och en glasskiva framför duschen (ungefär halva långsidan).
Nykaklad och klinkrad badrumsdusch med mörk och vit kakling samt inbyggd golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag haft lite problem att få upp värmen i det gamla stallet. Fick upp det till mellan 19 och 20, vilket är lite kallt om man skall sitta och kika på tv eller film. Nu har jag installerat en Luft/Luft-VP. Det gör att jag kan slå av min andra VV-beredare och låta ack-tanken göra golv-värme till mellanbyggnaden och varmvatten till bägge husen. Funkar än så länge, vi har ju inte haft någon direkt kyla precis.
Luftvärmepump installerad utanför en tegelvägg med rörledningar upp längs en rödfärgad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu väntar rör-dragningar, limma glasbetong, montera handfatskommod o.s.v.

Till nästa gång
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Snyggt!

Som innehavare av en glasbetongvägg i duschen så skulle jag avråda från det...
Gillar man att städa och putsa så ja kanske men om man som mig är lat så är det värdelöst... ser ut som om man slagit mjölk på glasen.
Ett elände att få bort och det kommer tillbaka ganska så fort.

Men det är snyggt när det är rent, tror en del lägger på bilvax direkt får att få ett skydd mot kalkavlagringarna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack Nino.
Skall fundera på vad man kan ha för att slippa kalkfläckar....

Eftersom mina favoritsysselsättningar inte innefattar putsning av något slag.

/Mikael S
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Håller med, kör glasskivor runt om istället, lite 90-tals-varning på betongglas. Med vänlig hälsning, Stilpolisen
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kör sivo-clear för bilruta på glas runt duschen. Blir lätt att hålla rent.
 
  • Gilla
Mikael.S och 1 till
  • Laddar…
Står.i
Avkalkare för att slippa kalk?
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Och nu är glasbetongväggen limmad, återstår fogning och att sätta på metall-listerna. Har också börjat borra hålen för toalettstolen men jag "fastnade" när jag kom ner till betongen, behöver plocka fram borrhammaren och eftersom den var ute i verkstaden så blev jag lat och lade det på is till helgen :)

En halvfärdig duschhörna med uppsatta glasbetongväggar och mörkgrå kaklade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu finns det mycket att sätta tänderna i. Förutom att foga och silikon:a så skall en duschvägg upp på halva långsidan och jag har beställt alla rör, kopplingar, kranar, hållare o.s.v. och lim för att limma fast alltihop (funderar på hur vi skall sätta upp dusch-blandaren...skruva eller limma?). Toaletten, handfat + blandare (behöver beställa handfatskommod), skjutdörrar som skall vara framför TM / TT, hyllplan o.s.v. o.s.v.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Har du någon golvbrunn utanför duschen?
 
Hej.
Och yes, framför det utbyggda hörnet finns en brunn.

Syns i inlägg #187, bild 2 och 3. Om du zoomar in...

/Mikael S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.