Briljant!
Svänger förbi Bauhaus på vägen hem och ser vad de kan ha för svarta gummi/skumgummilister => testar lite.
Eller kanske tester imorgon eftersom jag skall "försegla" stenen ikväll.

Tack för tipset.
/Mikael S
 
M Mikael.S skrev:
Tack.
Problemet är att stenarna är ojämna så den kommer att ligga på de högsta stenarna och det blir glipor på andra ställen, inte så jättestora men ändå (~2 - 6 mm).
Hade lite det problemet när jag skulle sätta skjutdörrarnas metallprofil till entrégarderoben på klinkergolvet. Där varierade höjden mellan horisontell list och klinkern 0-8 mm om jag inte minns fel. Där limmade jag "pallshims" som jag sedan la listen på och utrymmet emellan fylldes med fogmassa som passade klinkerns fogfärg. Du skulle kunna göra något likvärdigt dock så behöver du inte montera listen i våg (som skjutdörrarna krävde). Mot trägolvet pressas ju listen med hjälp av montageskruvarna som inte skall sitta i trägolvet då det är detta som rör sig. Skruvarna får monteras i spalt eller tegelgolvet. Spalten mellan listen och det "ojämna" tegelgolvet kan du sedan täta med fogmassa som har likvärdig fognyans. Tror detta skulle kunna bli bättre än att endast ha en varierande "öppen" glipa mellan list och tegelgolv.
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Briljant!
Svänger förbi Bauhaus på vägen hem och ser vad de kan ha för svarta gummi/skumgummilister => testar lite.
Eller kanske tester imorgon eftersom jag skall "försegla" stenen ikväll.

Tack för tipset.
/Mikael S
Jag hade verkligen satsat på skumgummi före gummi. Följer stenen mycket bättre vid fogsprång och kan komprimeras mycket mer utan att välla ut. Lycka till!
 
Tack @roli.
Om jag inte hittar någon bra gummi/skumgummilist (kanske lutar mot skumgummi då) så får det nog bli mjukfog. Tror t.o.m. att jag har grå mjukfog hemma. Skall kolla färgen på den mot "tegelfogsfärgen".

För jag håller med, att ha en "öppen" glipa känns inte alls snyggt.

Återkommer med resultat.
/Mikael S
 
Det var inte helt enkelt att hitta svart skumgummi.
Har just nu en idé om att köpa vit och färga... får se hur mycket man orkar engagera sig...
Har svart rörisolering som jag skar isär och försöker "vränga" in-och-ut men den vill inte bli rak utan den vill verkligen vara rund :worried::thumbdown::poop:

/Mikael S
 
Tack, får svänga förbi på vägen hem.
Förstår inte varför jag inte hitta detta. Har googlat överallt och fastnade på Panduro. De hade vit skumgummi och färg som skall funka. Men detta är otroligt mycket enklare.

Tack igen.
/Mikael S
 
Hittade den du länkade till på Jula, Bernieberg. Tack! Perfekt bredd (17mm) och den mjuka varianten så det blir att testa i helgen (har lagt lite mer tegelgolv på kvällarna i veckan).
Rapport kommer...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Har fogat golv i helgen. Och rengjort det så nu återstår att olja in det och lägga på ett lager "vax".

Dessutom har jag satt fast en metallist mellan tegel/trä med skumgummi under. Det blir bra. Det ser svart ut och det är bara om man lägger sig ner på golvet och kikar under som man ser att det är ett annat mtrl.

Nyligen fogat tegelgolv med vita linjer och en snyggt installerad metallist vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en fogad golvyta med röda tegelplattor och en metallist som övergång till ett trägolv, med skumgummi undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
JAG HAR FÅTT SLUTBESKED!!!!!!!!!

Vilken milstolpe i projektet!
Fick ett mail nu från "min" Bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör med en pdf....

Så nu får jag snabba på med mina golvlister och kvarvarande tegelgolv så jag kan börja flytta in lite möbler i mellandagarna.

:rofl::rofl:(y)(y):strong::beer::rofl: (= Kraftuttryck!)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 14 till
  • Laddar…
Mer Golvlister och nivålister. ..

Tegelgolv med röda och orange tegelstenar i korridor som övergår i trägolv vid dörr, med nivålist och utan golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusmiljö med nylagda golvlister längs väggen och en rektangulär nisch i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum med tegelgolv, golvlister delvis installerade, och en tröskel till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita golvlister och en grå nivålist på ett trägolv mot en tegelvägg, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Har lagt lite mer tegelgolv och börjat foga golvlisterna...

Detta skall nu oljas 2 ggr och sedan "vaxas".
Nyinstallerat tegelgolv och vitfogade golvlistar i en hemkorridor med trä- och gråa väggar under spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här kan man se lite mer hur fogen mellan golvlister och vägg kan se ut.
Tegelgolv och nysatt trägolvslist längs en texturerad grå vägg med synliga kablar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan har jag planerat min installationsvägg och beställt grejjer till den (projektor, duk, inbyggnadshögtalare o.s.v. o.s.v.). :D:geek::rofl:
Öppen elektrisk installationsvägg med kabelrör och eluttag intill tegelgolv och vita golvlistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
PerPetum och 2 till
  • Laddar…
Mer installationsväggsjobb. Har satt upp inbyggnadshögtalarna, projektorn, duken och kopplat ihop det med min "hembio-förstärkare". Tv:n saknas än plus en liten mediabänk att stoppa in burkarna i.

Rum med projektor, inbyggnadshögtalare vid väggen och rullprojektionsduk, samt diverse ljudutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duken på 107 tum:
Installationsvägg med inbyggnadshögtalare, projektor och nerfälld duk i ett rum med träbjälkar och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även satt upp högtalare utomhus, vid SPA-badet och kopplat till en Sonos-Amp. Väntar med utomhushögtalarna på uteplatsen på framsidan. Där är vi i alla fall inte nu på vintern.

Röd stuga med gröna dörrar och ett SPA-bad bredvid träaltanen under bar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhushögtalare monterade på husvägg bredvid fönster och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag lite svårt att få upp värmen i golvet och därför också ute i stallet. Det blir 18-19 grader men jag får inte upp det mer. Antingen får jag upp värmen i ut i golvet men då minskar jag flödet eller så ökar jag flödet men minskar värmen....måste läsa på lite mer tror jag...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Det går lite långsamt just nu.
Den vanliga "Varför-är-det-så-förbannat-mörkt-och-kallt"-depressionen ligger som en blöt filt över tillvaron, nytt jobb = "det är mycké nu" och lite annat i det privata som tar tid och energi.

Annars är allting bra ;)

Har småfixat med mitt vardagsrum (hembion), börjat köpa lite möbler och lagt tegelgolvet plus fogat i mellanbyggnaden mellan det gamla och det nya huset.

Nyfogat tegelgolv i ett halvfärdigt mellanbyggnadsrum med vita träväggar, fönster och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyfogat tegelgolv i övergången mellan gammalt och nytt hus med trävägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu skall det tvättas, oljas och läggas på ett "vax-liknande" skydd.

Och jag har fortfarande problem med min golv-värme. Har lagt upp en tråd i VVS-delen av forumet, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med det.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Nu var det (igen) länge sedan en uppdatering...
Och med solens inträde så mattas "Varför-är-det-så-förbannat-mörkt-och-kallt"-depressionen. Och lite händer det också i projektet.

Har haft mycket problem med tv-antennen. Vi har ingen fiber :( och kommer förmodligen inte heller att få någon. För dyrt att gräva ner fiber 1 km för tre hushåll. Så det är mobilt bredband som gäller och tv via boxer och vanlig tv-antenn. Kom på att det enklaste sättet var att sätta upp en ny antenn på nya huset och när det funkar, flytta över kabeln från den gamla antennen (som går in i det gamla huset) men jag fick inte den nya antennen att funka. Tills jag kom på att jag hade en splitter som jag inte satt något motstånd i den tomma utgången. Så när jag bytte den till en vanlig skarv så hoppade allt igång.
En ny tv-antenn installerad på en röd husvägg med fönster, under en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har vi börjat flytta ut vardagsrummet till den nya byggnaden. Uppdelat på tv-del och lounge-del.
TV-delen ser f.n. ut så här.
Nybyggt vardagsrum med träbjälkar, stor soffa, TV-möbel med skärm och liten trappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lounge-delen ser ut så här.
Nyinredd vardagsrumsdel med spiraltrappa och mönstrade fåtöljer framför små fönster på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så mycket möbler än och inte något "pynt" alls men det kommer...

Så nu skall häcken klippas och en massa buskar behöver också tuktas lite. Fruktansvärt tråkigt jobb men det skall ju också göras.

Sedan skall badrummet i nya delen planeras och påbörjas.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.