Skall du ha utanpåliggande rör eller har du bara glömt förarbetet? :rofl:
 
  • Gilla
Mikael.S och 1 till
  • Laddar…
Va!! Förarbete??!? Behöver man det??!?:thinking:


Nä, det blir utanpåliggande.;)

/Mikael S
 
  • Haha
patfred
  • Laddar…
Påsken funkar tydligen bra för mig. Jag kikade lite bakåt och på påsken har jag alltid fått en hel del gjort.
Den här påsken så började jag med att fixa trappan från mellanbyggnaden, som knyter ihop husen, in till den gamla köksingången. Den är snyggare nu när jag har tagit bort lite fog-rester, oljat och vaxat den.
Renoverad tegeltrappa med vit fog, ledande till en gammal köksingång, inramad av tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag satt fart med badrummet. Eftersom jag började med att stänga av vattnet (och vi har tvättmaskin där inne) så får det inte ta hur länge som helst. Visserligen kan vi dra en trädgårdsslang till den men det är också en massa meck.
Men jag började med att sätta dusch-väggen på plats. Det var ingen lek att ensam få upp glasskivan (127x200 cm) som väger 54 kg och hålla den rakt med vattenpass och måtta ut var stagen som håller den i överkant skulle sitta (också med vattenpass). Men jag satte ihop en liten ställning som jag kunde luta den mot så jag inte behövde ha 4 armar för att hålla skiva, ett vattenpass, staget och ett annat vattenpass. Det som återstår är att silikona runt väggen.
Badrumsrenovering med en stor glasduschvägg lutad mot en träställning, tegelglasfönster och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En glasvägg i duschen stöds av en tillfällig träställning med ett rött laserpass som markerar rätt höjd för installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag börjat dra de utanpåliggande rören. De börjar högt till duschen och bakom TT/TM. Var spännande att limma fast hållarna till rören men det känns stabilt.
Renoveringsarbeten i badrum med utanpåliggande synliga rör, tvättmaskin, verktyg och duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kommer rören att gå ner till golvnivå och igenom det "utbyggda" hörnet och där hittade jag en snygg lösning. Den var inte helt enkel att få till med prisol-rör som skulle dras igenom två 15 cm tjocka väggar men det gick till slut.
Delvis installerade rör och rörfästen i ett badrum med kaklade väggar och mörkt klinkergolv, bredvid en ny duschplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist och slutligen så var jag också och köpte en badrumskommod så att jag kunde kolla om rören skulle gå under. Och det gjorde de givetvis inte. Så jag fick börja med att borra ett hål i den nyinköpta kommoden (syns längst ner i bakre hörnet). Så det blir inte att byta kommod hur som helst, åtminstone inte utan att såga sönder den.
Pågående badrumsrenovering med en öppen vit badrumskommod, ett handfat ovanpå, en toalett och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu fortsätter jobbet med att dra rör. Har ett "svårt" rör som skall bockas med 2 nittiogradare och sedan måste röret bockas 2 cm i sidled och 1 cm i djupled.... Blir en del testande innan jag kommer fram till det. Sedan skall det bli intressant att limma fast duschblandaren. Tänkte skruva fast takduschröret och det sista rörfästet. Då finns det något fastskruvat som inte är direkt i vattnet från duschen.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
villeg och 5 till
  • Laddar…
YES!
Då var alla rör dragna och kopplade. Och ingenstans läcker det vatten (än, "peppar-peppar.."). Och avloppet är klart till badrumskommoden och duschen är färdigmonterad.
Så nu skall det silikonas och så skall låset fixas så kan vi börja använda det.
Nyligen installerade VVS-rör och avlopp i ett badrum, inklusive duschtillbehör och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ballofixerna bakom kommoden.
Vatteninstallationer bakom en badrumskommod, inklusive ballofixventiler och rördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och toaletten är också inkopplad.
Nyligen installerade vattenrör och kopplingar vid en toalett i ett renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrumskommod med handfat och blandare. Skall "silikona" fast handfatet, det går fortfarande att vrida på.
Ett halvfärdigt badrum med installerad badrumskommod, toalett och rörarbete på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande vatten till badrummet.
Nyrenoverat badrum med vit tvättmaskin, duschkabin, rördragning ovanför och öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och duschen. Blev lite trångt för rören under duschens höga fästpunkt men två rör senare så fick jag till det.
Nyinstallerad dusch med takdusch och handdusch på kaklade väggar bredvid glasblocksfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det,förutom silikon och lås, tvättmaskinsdelen som skall fixas till med ny TM/TT, en garderob, skiva på TM/TT, hyllor och en skjutdörr framför.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
PellePeps och 10 till
  • Laddar…
Det återstår litegrann, fixa till låset, koppla elen, några lister på fönsterbänkarna och vid dörren.

Sedan är det förvaring, garderob - hyllplan i hörnet - någon form av klädhängare och ev. någon hylla ovanför TM/TT.

Och efter det så kan vi börja fundera på om vi skall ha en liten hörnbastu eller inte.....

Bort mot toalett och handfat, spegelskåpet är uppe, skall på ett litet "tak" med inbyggd belysning (och lister på fönsterbänkskanterna)
Renoverat badrum med mörk kakelvägg och golv, spegelskåp och handfat, toalett samt en glasvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen.
Modernt badrum med glasväggad dusch, mörka kakel och upphängd duschutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tvättmaskinshörnan, skall till en garderob vid sidan och skjutdörrar framför + lite mer förvaring. Dessutom skall det hyllplan in i nischen i hörnet.
Ett nästan färdigt badrum med tvättmaskiner, duschhörn och vitvaror, arbete med el och lister pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Öyivind och 8 till
  • Laddar…
Då är elen (nästan) färdigkopplad, låset är på plats, listerna på fönsterbänkarna och runt dörren är klara.
Dessutom är det lilla "taket" på badrumsskåpet på plats och skåpet är inkopplat. Så det enda som återstår i badrummet nu är LCD-filmen som skall upp på fönstren, men jag kom på att det måste ju vara "omvänt". = När badrumsskåpet är släckt så skall det ligga ström på fönstren och när man tänder badrumsskåpet så skall fönstren släckas...... något att fundera på...:thinking:

Modernt badrum med mörka klinkergolv, vitt badrumsskåp med handfat, spegelskåp och vägghängd toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En garderob är på plats bredvid TM/TT.
Nyrenoverat badrum med tvättmaskin och torktumlare, vita skåp och färdigställd elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dessutom fixade jag till en "stalldörr" in mot gymmet.
Trästalldörr på skjutbeslag framför ingång till gym, med trätrappa och hemgymutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en ek-platta för att dölja trapp-spindeln. Den skall bara lackas också.
Ekplatta som döljer trappstolpen på ett trägolv, bredvid en vitmålad trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det lite stiltje hemma. Har rensat en del i trädgården nu under sommaren. Det har inte blivit så mycket gjort när vi har hållit på med huset men nu passade vi på medan det var lite sol ute.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Då är elen (nästan) färdigkopplad, låset är på plats, listerna på fönsterbänkarna och runt dörren är klara.
Dessutom är det lilla "taket" på badrumsskåpet på plats och skåpet är inkopplat. Så det enda som återstår i badrummet nu är LCD-filmen som skall upp på fönstren, men jag kom på att det måste ju vara "omvänt". = När badrumsskåpet är släckt så skall det ligga ström på fönstren och när man tänder badrumsskåpet så skall fönstren släckas...... något att fundera på...:thinking:

[bild]

En garderob är på plats bredvid TM/TT.
[bild]

Och dessutom fixade jag till en "stalldörr" in mot gymmet.
[bild]

Och en ek-platta för att dölja trapp-spindeln. Den skall bara lackas också.
[bild]

Så nu är det lite stiltje hemma. Har rensat en del i trädgården nu under sommaren. Det har inte blivit så mycket gjort när vi har hållit på med huset men nu passade vi på medan det var lite sol ute.

Till nästa gång.
/Mikael S
Snyggt jobbat. LCD filmen borde gå att lösa med ett NO-relä :)
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Tackar, skall kolla på det.

/Mikael S
 
M Mikael.S skrev:
Tackar, skall kolla på det.

/Mikael S
Det släpper alltså igenom ström utan någon styrning och när de får signal släcker det sig, så då borde man kunna använda tändtråden till belysningen. Men det kräver fast ström hela tiden. :)
 
Borde kunna funka, Jag har en "fast" fas och en fas styrd från lysknappen (via KNX-systemet) i den dosan.

Det enda problemet är att det är eluttagen i badrumsskåpet som är kopplade på den fasta fasen (medan belysning i skåpet är på den styrda). Men man får väl acceptera att tandborstladdaren inte funkar om man tänder lyset :)

/Mikael S
 
richardtenggren
Kan du inte ha relät efter uttaget bara, alternativt separat brunnständning om du ska ansluta med stickpropp?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hmmm.
Jag kan inte koppla relät efter uttaget i badrumsskåpet men jag skulle kunna koppla relät efter kopplingen mot uttaget (i väggdosan).

Men jag skulle ju vilja styra relät med den styrda fasen så när jag tänder lampan så slår relät till (med två extra kablar från den styrda strömmen till relät) och släcker fönstren (bryter den fasta strömmen till fönstren), och när jag släcker lampan så går strömmen på till fönstren igen. Typ.....-isch....ungefär / cirka.

Försöker hitta ett sådan relä och Conrad har ett antal som jag nu försöker läsa scheman för...

/Mikael S
 
Redigerat:
richardtenggren
Eltako tror jag har en del reläer som är i samma storlek som deras dimmerpuckar.

Gör ett schema så blir det lättare att få input kanske :)
 
Var bortrest i helgen men nu har jag knåpat ihop en bild.
Så ett relä som släpper igenom ström till ett uttag (där trafon till LCD-fönster skall sitta) i normalläget men kan styras från en annan matning och stänga av strömmen så länge som det går ström genom "styrningen".

Elektriskt kopplingsschema som visar relä för styrning av ström till ett uttag med adapter för LCD-fönster i ett badrumsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mikael S
 
Kanske kan gå att lösa med 2st shelly1 puckar? :thinking:

En som du har bakom väggbrytaren, som i sin tur styr en som sitter i badrumsskåpet (eller i dosan). Så när du släcker badrumskåpet aktiveras pucken och ger matning till lcd filmen.

Har inte lusläst allt, men vad är det för lcd fönster/film du har?

Med en sådan puck kan du ju också schemalägga fönstret om det alltid ska vara aktiverat vissa tider eller vid solnedgång/uppgång med mera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.