Är det där en godkänd installation av expansionskärlet? Jag har för mig att man brukar vilja ha anslutningen i botten när man sätter dom så där.
 
M Mikael.S skrev:
Det var svårt att sätta filmen och det är lite bubblor o.s.v. men vi får leva med det. Det var självhäftande film och ett stort sjok.
All film och reklamtext sätter man med vatten + en droppe YES i en spray-flaska, blöt rejält både på fönster och film, nu kan du "kasa" flytta filmen som du vill när du är nöjd med placeringen tar man en fönsterskrap och trycker ut vattnet från mitten och ut mot kanterna.
(Nu är det för sen att ångra sig)
Det vatten som är kvar försvinner efter ett tag.
 
Fan va snyggt och bra du har gjort allt (y) sträckläste hela tråden:D
 
@useless, har ingen aning. Det är VVS-Firman som har satt bägge, både den vita för solfångarna och den röda för ack-tanken.

@Leif i Skåne, ja, jag fick samma tips men visste inte om det gällde även för film som var självhäftande, så jag försökte ändå (mistake!)

@Biggie, Tack!

/Mikael S
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu har jag fått slutbevis på min skorsten/eldstad i nya delen.

Har också ställt in mina ventilationsdon och väntar på en ventilationstekniker som skall komma och mäta och skriva ut ett OVK-protokoll så jag också kan få slutbevis på hela bygget också.

Sedan har jag satt upp en dörr till teknikrummet och monterat mina termostater ute i rummen.
Och just nu håller jag på med golvlisterna (kvartsstav 21x21 mm i lackad ek) och funderar på hur vi skall lägga golvteglet.

Vit dörr till teknikrum med dörrhandtag och gångjärn, monterad i en gråmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiörbild som visar ett rum med nylagt parkettgolv och termostater på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad röd dörr, vägg med eluttag och strömbrytare, samt golvtegel och kvartsstavar under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Då är golvtegel lagt vid den lilla "drängakammaren". Ingen fogning än men det kommer.

Håller också på att limma golvlister, inte helt enkelt när väggarna inte är speciellt släta. Det blir mycket spänna ner och in och...

Och sedan har jag provat den vattenmantlade braskaminen. Tyvärr så blir manteln lite för varm innan vattnet är det, så det är svårt att hålla vattnet över 60 grader utan att manteln blir över 90. Vet inte om pumpen är för klen eller om termostaten skall starta cirkulationen mot ack.tanken tidigare än 60 grader.

Olagt golvtegel i en drängakammare med röd dörr och ojämna väggar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vattenmantlad braskamin med eldad eld och vedstapel, olimmat tegel runt kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hur dungerar golvteglet, är det behandlat för att inte suga åt sig? Om inte hur gör man då en snygg fogning?
 
Man gör inte som vanligt eftersom det är mellanrum på 15-20 mm. Man "murar" in det i fogarna. Eller som jag gjorde på fönsterbänkarna, jag använde en sprits (en sådan där påse med ett plastmunstycke som man har i bakning) som jag öppnade upp "munstycket" på och spritsade ner i fogarna och jämnade till med tunn fogpinne.

Under fogning skall man torka bort den fog som kommer på teglet och efteråt skall det behandlas enligt nedan:
https://www.qvesarum.se/manualer/#tegel-och-terrakottagolv

Till nästa gång.
/Mikael S
 
Nu börjar golvlisterna komma på plats. Och vi tycker att det blir riktigt snyggt (m.a.o. de syns knappt ;-)

Golvlist monterad längs väggen i ett hörn på ett trägolv, knappt synlig mot den vita väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Och nu är tegelgolvet fogat och oljat, återstår att försegla golvet och få dit en list mellan stenen och parketten. Annars är det golvlister som vi håller på med. Och väntar på OVK-protokollet...

Nyfogat och oljat tegelgolv bredvid träparkett med saknad list i övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tjusigt!
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Tack!
Ja, det blev bra. Lite ojämnt så nästa ytor som skall göras så skall jag vara lite mer noggrann med höjden på stenarna så dom är ungefär lika tjocka och inte har ett hörn som "sticker upp". Det är lite så nu men inte så det stör alltför mycket, bara lite irriterande...


/Mikael S
 
Det där blir ju kanonfint! Vad skall det bli för metallist? Guld/silverfärgad eller heter kanske mässing- och aluminiumfärgad list?
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Tack.
Vi funderar på svart metallist. Har sådana i befintligt bostadshus mellan trägolv och rött klinker...
Problemet är att stenarna är ojämna så den kommer att ligga på de högsta stenarna och det blir glipor på andra ställen, inte så jättestora men ändå (~2 - 6 mm).
Men jag vet inte vad det skulle kunna bli istället för metall...

/Mikael S
 
Om du ska ha en svart metallist kanske det funkar att lägga någon mjuk list mellan den och stenen? Tänker typ en rektangulär skumgummilist som kan tryckas ihop till nära 0 mm men ända ta upp de spel du har.
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.