T Television_Set skrev:
Bortsett från att det är olagligt .....
Lite nyfiken, vilken lag bryter jag emot om jag eldar ett tomt mjölkpaket i min kamin?
Och vilket straff riskerar jag?
Om detta är olagligt är det då även olagligt att använda sig av t.ex. tidningspapper för att tända veden.

Eller är det som jag misstänker att jag eventuellt bryter mot någon kommunal regel. I nivå med att jag vattnar i trädgården under pågående bevattningsförbud. Det är dock knappast att se som olagligt och polisen skulle bara skratta om någon ville att de skulle blanda sig i ärendet.
 
P Perha skrev:
Nja, det är utdaterade uträkningar. Mer gångbart idag är att efter ca 3-4000 mils körning så är elbilen bättre (nåt slags snitt av elproduktion), medans samma siffra är väsentligt lägre med en svensk elmix. Mao så räcker det för de flesta att köra en elbil ca 1-2 år för att den ska ge upphov till lägre utsläpp än en fossil dito.
I batteritillverkningen ska räknas in klimatpåverkan av brytning av metallerna ofta under usla förhållanden i Afrika, Kina och Ryssarna. Inga av dessa länder/ kontinenter är kända för att vara i framkant miljömässigt.
Jag framhärdar i min uppfattning att 20 000 mils körning innan elbilen går plus. Batteriets begränsade livslängd försämrar kalkylen ytterligare.
Du har givetvis ynnesten att ha din uppfattning men du har fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Lite nyfiken, vilken lag bryter jag emot om jag eldar ett tomt mjölkpaket i min kamin?
Och vilket straff riskerar jag?
Om detta är olagligt är det då även olagligt att använda sig av t.ex. tidningspapper för att tända veden.

Eller är det som jag misstänker att jag eventuellt bryter mot någon kommunal regel. I nivå med att jag vattnar i trädgården under pågående bevattningsförbud. Det är dock knappast att se som olagligt och polisen skulle bara skratta om någon ville att de skulle blanda sig i ärendet.
Miljöbalken, böter eller fängelse i max 6 år.
Intressant nog är de flesta som döms för brott mot miljöbalken medelålders män enligt BRÅ, undrar varför…

Det är skillnad på att ”tända en eld med tidningspapper” och ”jag eldar mjölkpaket, plast” i syftet att slippa köra det till återvinningen.
Det är bara de som har särskilt tillstånd som får elda avfall, all annan avfallseldning är ett brott mot Miljöbalken.
 
F fribygg skrev:
Det är väl ovanligt att vi importerar el från Polen? Om vi nu gör det lär den vara tillverkad med fossilt kol och vara väsentligt skitigare än vår svenska elmix.

I braskaminer och andra lokaleldstäder har vi svenskar förmånen att företrädesvis kunna elda koldioxidneutral lokalodlad ved även om en och annan behandlad bräda eller listbit säkert slinker med ibland medan polackerna stundtals kanske behöver ta till rester från fosilgas tillverkningen och elda koks.
Rysk fossilgas ska vi inte använda mer såvitt jag vet.
Oavsett var vi importerar ifrån finns knappast garantier var elen har sitt ursprung. Alla elektroner blandas i nätet och ännu har ingen kommit på hur man ska ursprungsmärka dom.
På 90-talet skulle vi absolut inte ha el från det beryktade kärnkraftverket Ignalina i Litauen.
Lika förbannat kom en del av elen vi köpte från Polen därifrån.
 
G Guzzen1 skrev:
Oavsett var vi importerar ifrån finns knappast garantier var elen har sitt ursprung. Alla elektroner blandas i nätet och ännu har ingen kommit på hur man ska ursprungsmärka dom.
På 90-talet skulle vi absolut inte ha el från det beryktade kärnkraftverket Ignalina i Litauen.
Lika förbannat kom en del av elen vi köpte från Polen därifrån.
Nä visst, men visst är det normala att vi exporterar vårt överskott i kablarna, förra året var det bara ca 150 timmar vi importerade
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå kakelugnar. Jag vet vad som sägs om hur man ska elda... men.
När jag eldar, vilket tidigare inte varit så ofta, men det kommer att ändra sig i år, så gör jag så här:
- Eldar som kombination av myseldning och värmetillförsel (i vinter lär det bli som värmetillförsel)
- Lägger in ett fullt lass ved i kakelugnen, tänder på och lämnar luckan öppen
- När det närmar sig nedbrunnet lägger jag på ett nytt lass, hela tiden med öppen lucka
- Upprepar det hela tills jag/vi fått nog eller kakelugnen blivit så het att man inte kan hålla handen på den
- När det sista inte har lågor drar jag igen spjället halvvägs
- När glöden är utbrunnen stänger jag spjället

Jag har luckan öppen dels för att jag gillar att se elden, men också för den enorma strålningsvärmen elden ger ifrån sig, upplever det som betydligt mer än själva kakelugnskroppen ger ifrån sig. Dvs till den är het, då är det skillnad.
Skriv inte det här i kakelugnsgruppen på Facebook bara. ;)
Kakelugnsmakaren har snart ett jobb om du fortsätter elda så.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skumpe
G Guzzen1 skrev:
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Du behöver inte åka till Polen det räcker med Karlshamn där det eldats olja hela sommaren.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Du behöver inte åka till Polen det räcker med Karlshamn där det eldats olja hela sommaren.
Det är sorgligt så fossilberoende SE4 blivit sedan s,c och v beslutade om Barsebäckreaktorernas nedläggning.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Det är bara de som har särskilt tillstånd som får elda avfall, all annan avfallseldning är ett brott mot Miljöbalken.
Gäller förbudet alltså bara eldning av avfall? Om någon köper t.ex. plast (t.ex. helt nya rullar med fryspåsar på ICA) som han sen eldar upp är det då alltså tillåtet. Det kan ju knappast räknas som avfall om det köps in för att eldas upp. Överlag kan man ju undra när något blir avfall, kanske är det när det åker ned i soppåsen eller soptunnan?.

För att ta mjölkpaketet så kan man ju tänka sig att en konstnär målar lite på det så att det blir ett konstverk. Är det mjölkpaketet då att ses som avfall eller är det plötsligt ok att elda upp det? Känns som att det är en lag med många möjliga kryphål.

Eller är det bara så att lagen vänder sig mot företag. Typ jag kan inte starta ett värmeverk och börja elda sopor i det. En intressant fråga är ju ifall någon privatperson blivit dömd för att ha eldat t.ex. mjölkpaket i en kamin. Har ingen blivit det så kan man ju misstänka att det inte är olagligt, annars borde ju någon blivit fälld för detta om det nu kan ge 6 års fängelse. Knappt mördare får det.
 
Tomture61
L lbgu skrev:
Gäller förbudet alltså bara eldning av avfall? Om någon köper t.ex. plast (t.ex. helt nya rullar med fryspåsar på ICA) som han sen eldar upp är det då alltså tillåtet. Det kan ju knappast räknas som avfall om det köps in för att eldas upp. Överlag kan man ju undra när något blir avfall, kanske är det när det åker ned i soppåsen eller soptunnan?.

För att ta mjölkpaketet så kan man ju tänka sig att en konstnär målar lite på det så att det blir ett konstverk. Är det mjölkpaketet då att ses som avfall eller är det plötsligt ok att elda upp det? Känns som att det är en lag med många möjliga kryphål.

Eller är det bara så att lagen vänder sig mot företag. Typ jag kan inte starta ett värmeverk och börja elda sopor i det. En intressant fråga är ju ifall någon privatperson blivit dömd för att ha eldat t.ex. mjölkpaket i en kamin. Har ingen blivit det så kan man ju misstänka att det inte är olagligt, annars borde ju någon blivit fälld för detta om det nu kan ge 6 års fängelse. Knappt mördare får det.
Du får se det så här istället allt som inte är ved ska du inte elda men du är ju tvungen att starta brasan + du måste ha ngn som anmäler att ngn elder med ej godkända prylar .
Ved
Vittne
Anmälare

Sen det allra viktigaste när man bortser från lagen , moral .
Medmänniskor , djur , natur kan bli sjuka .
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du får se det så här istället allt som inte är ved ska du inte elda men du är ju tvungen att starta brasan + du måste ha ngn som anmäler att ngn elder med ej godkända prylar .
Ved
Vittne
Anmälare

Sen det allra viktigaste när man bortser från lagen , moral . Medmänniskor , djur , natur kan bli sjuka .
Nu var jag ju nyfiken på vad lagen gällde, är det bara avfall som är förbjudet att elda?
Om det nu verkligen vore 6 års fängelse i straffskalan för att elda mjölkkartonger så borde väl någon i skilsmässotagen utnyttjat detta någon gång då det lär vara väldigt vanligt förekommande, räcker ju att spela in en mobilfilm för att enkelt säkra bevis. Därför är jag lite tveksam till att det verkligen är olagligt.

Sen behöver man väl inget annat än trä för att starta brasan, duger utmärkt med lite trästickor/spån, men du måste alltså tända med avfall eller hur ska jag tolka det.

Angående gifter så tror jag det är försumbart ifall jag kanske eldar en mjölkkartong + lite förpackningsplats eller vad det nu blir per dag, men särskilt mycket är det inte. Alla de kilo ved jag eldar dagligen släpper garanterat ut mångfalt mer med skadliga ämnen. Så ska man ha lika hög moral som du så borde man inte elda ved alls då röken inte är särskilt nyttig för någon att andas in.
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
I batteritillverkningen ska räknas in klimatpåverkan av brytning av metallerna ofta under usla förhållanden i Afrika, Kina och Ryssarna. Inga av dessa länder/ kontinenter är kända för att vara i framkant miljömässigt.
Jag framhärdar i min uppfattning att 20 000 mils körning innan elbilen går plus. Batteriets begränsade livslängd försämrar kalkylen ytterligare.
Du har givetvis ynnesten att ha din uppfattning men du har fel.
https://teslaclubsweden.se/sa-smutsigt-ar-det-att-tillverka-tesla-model-3/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Är det inte jämföra äpplen och päron tillverkning med förbrukning bara för att slänga in en poäng att elbil iden
minsann inte är nå bättre?
Är det nån form av avundsjuka missunnsamhet Jante som ligger bakom månne :crysmile::rofl::rofl:
Net, det är bara sanningen helt enkelt. Det är mycket smutsigt att tillverka elbils batterier, och det vill alla miljöpartiklar slå i oss är framtiden?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Apropå att elda med lastpallar , EU pallar är safe men engångspallar :thinking:
[länk]
Engångspallar är väl obehandlade - det är väl just därför de är engångs?
 
Elbilar kan ni väl diskutera på Flashback? Håll er till ämnet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.