K karlmb skrev:
Det där ska du pressa till pellets.
Hårdvaluta idag och en maskin kostar bara några tusen.
Är det så?
Jag har ju kutterspån till förbannelse i snickeriet.
 
Kutterspån är flisor och sågpån är som mjöl, det fordras ett häftigt tryck för att göra limpor. För länge gjordes reklam för en sådan här, hur det går att pressa flis vet jag inte. Då skulle tidningar/papper blötas, pressas och läggas på tork en sommar. Kanske det ska vara lika med flis för att få det packat. Har inte använt så ingen erfarenhet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
 
B
H heimlaga skrev:
Är det så?
Jag har ju kutterspån till förbannelse i snickeriet.
Du ska ju upp i rätt många ton/år innan det lönar sig med pelletsproduktion. Tror snarare att du kanske kan sälja på säck till nån med djur.

Jag låginblandar kanske 10 liter per dag i pannan, eldar det löst (skickar in med spade). Hade kunna eldat mer, men jag har mindre än 1m3/år av sådant material, så jag behöver inte bli av med det snabbare helt enkelt.
 
B BSOD skrev:
Du ska ju upp i rätt många ton/år innan det lönar sig med pelletsproduktion. Tror snarare att du kanske kan sälja på säck till nån med djur.

Jag låginblandar kanske 10 liter per dag i pannan, eldar det löst (skickar in med spade). Hade kunna eldat mer, men jag har mindre än 1m3/år av sådant material, så jag behöver inte bli av med det snabbare helt enkelt.
Gör lika som dig, allt åker in i pannan , motorsågsspån som får torka i banankartong och blandar med ved. Har då självdragspanna och vet inte hur det är med en fläktis. Det med att pressa tidningar och elda kanske inte så bra då det är trycksvärta som inte brinner så bra. men vet inte , bara hört något om det för många år sen.
 
H heimlaga skrev:
Är det så?
Jag har ju kutterspån till förbannelse i snickeriet.
SEK 5,697.41 | mini wood rabbit chicken pig animal feed pellet machine
https://a.aliexpress.com/_mrNnZ2k

Sen är det väl det att det ska torkas som ger en del hantering efteråt.
 
H heimlaga skrev:
Är det så?
Jag har ju kutterspån till förbannelse i snickeriet.
Det lönar sej tyvärr inte att pressa den till pellets småskaligt om du inte har en kostnad att göra dej av med spån i dag, sälj det eller använd det som isolering.
 
F fribygg skrev:
Det lönar sej tyvärr inte att pressa den till pellets småskaligt om du inte har en kostnad att göra dej av med spån i dag, sälj det eller använd det som isolering.
Vi använder en del i trädgården och ger bort en del åt en bybo som eldar med flis. Inga kostnader där. Jag bara undrade om man kunde göra pengar på det men det kan man tydligen inte.
 
H heimlaga skrev:
Vi använder en del i trädgården och ger bort en del åt en bybo som eldar med flis. Inga kostnader där. Jag bara undrade om man kunde göra pengar på det men det kan man tydligen inte.
Sälj det till hästägare, men det blir nog inte så stora pengar. Såg igår balar med kutterspån 400L för ca 90 kr/st. (tror det var ca 25 kg det stod i annonsen)
Frågade min fru vad hon betalde och det var 74 kr/st, men var osäker på volym men det liknade de i annonsen och då är det en pall, kan väl vara 15-20 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.