galento
H heimlaga skrev:
Blandar man ek och gran eller asp i brasan får man väl ett medeltal. Nej elda allt ni har!
Ja här eldas riktig risig ved enligt många men det var sådant man tog reda på i vintras och det blir gott och varmt i huset av det också :D hade ute en annons på en kärra med 4,5m3 med prima,torr blandved och mycket al men en del vill bara ha björk.Tycker alen funkar bra att elda i köksspisen. Men kärran står kvar och vi kan elda det längre fram.
Vedskänk med staplade vedträn av blandved, främst al, klar för eldning i ugn eller spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Karlhamnsverket går för fulla muggar därför att det är lönsamt .
Elpriset har gjort det lönsamt ;)

När vi är tvungna att förse resten av grannländer med el (elmarknaden mellan länder) så blir vi tvungna att producera el på alla sätt som finns + det är lönsamt .
Lönsamt för vem? Mikael Odelberg hade nog missförstått sitt uppdrag som generaldirektör för Svenska Kraftnät när han flinade i TV och sade att "det är ju bra att vi är bra på att exportera el". Inte bra för befolkningen i södra Sverige i alla fall. Eon tjänar på det men de pengarna hamnar ju i Tyskland.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja här eldas riktig risig ved enligt många men det var sådant man tog reda på i vintras och det blir gott och varmt i huset av det också :D hade ute en annons på en kärra med 4,5m3 med prima,torr blandved och mycket al men en del vill bara ha björk.Tycker alen funkar bra att elda i köksspisen. Men kärran står kvar och vi kan elda det längre fram.
[bild]
Får du al över till sommaren är den bra i grillen också

Tomture61
N NOP skrev:
Lönsamt för vem? Mikael Odelberg hade nog missförstått sitt uppdrag som generaldirektör för Svenska Kraftnät när han flinade i TV och sade att "det är ju bra att vi är bra på att exportera el". Inte bra för befolkningen i södra Sverige i alla fall. Eon tjänar på det men de pengarna hamnar ju i Tyskland.
Var ingen enkel storry att hitta vem som äger Eon Sverige :thinking:

galento
N NOP skrev:
Får du al över till sommaren är den bra i grillen också
Bra tips , det har vi inte testat. Jo den kärran är säkert kvar och mer finns i skogen. Vi håller på med denna kärran nu , skulle tro att detta räcker hela vintern ( ca 9 m3 )
En vedkärra full med staplad ved under ett skyddstak, cirka 9 kubikmeter ved.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Så ska det vara med pengatvätt!

N NOP skrev:
Så ska det vara med pengatvätt!
Det är väl ett vanligt börsnoterat bolag?

A AndersS skrev:
Fyll mjölkkartongen med hyvelspån, lägg den överst som tändkloss så får du perfekt start av en brasa.
Var tvungen att testa mitt eget förslag på alternativ till att göra briketter.
Säcken till spånsugen var full och fin kutterspån. Och nu gjort artificiell vedklamp. Ska vara kutterspån så den blir lite luftig och inte packas för hårt.
Brinner alldeles utmärkt som ett vanligt vedträ.
För läsare som är känsliga för mjölkkartonger som tändmedel ska sluta här och inte titta på bilderna.
Stor säck full med sågspån eller kutterspån; översvämmar; plastpåse; inomhus; träarbete; verkstad.
Skapa konto
Flera mjölkförpackningar fyllda med träspån på arbetsbänk, möjligt återanvändning eller organiskt projekt.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Om man använder ek som rökved så ska den torka minst 2år har jag för mig, då försvinner syran.
Sen kan det kanske kännas onödigt att elda upp ek kan jag tycka.

Har klyvt ved till kokspisen, gran, i ungefär 4x4x30cm bitar om jag tar in en nätsäck på 20l med sån ved hur länge tar det för den att torka i vanligt inomhus klimat?
Har ingen aning om hur längesen träden blev fällda, kan vara allt från i våras till nyligen då det kommer från en såg

Har en del asp som åker ner nu i senhösten. Hur länge bör sånt ligga innan det kan eldas?

A AndersS skrev:
Var tvungen att testa mitt eget förslag på alternativ till att göra briketter.
Säcken till spånsugen var full och fin kutterspån. Och nu gjort artificiell vedklamp. Ska vara kutterspån så den blir lite luftig och inte packas för hårt.
Brinner alldeles utmärkt som ett vanligt vedträ.
För läsare som är känsliga för mjölkkartonger som tändmedel ska sluta här och inte titta på bilderna.
[bild] [bild]
Det där ska du pressa till pellets.
Hårdvaluta idag och en maskin kostar bara några tusen.

Norrtull Norrtull skrev:
Har en del asp som åker ner nu i senhösten. Hur länge bör sånt ligga innan det kan eldas?
1,5 år tror jag. Så våren -24

Blir fint då!
Tackar (y)

S Sir Duke skrev:
1,5 år tror jag. Så våren -24

Det duger utmärkt att elda med till nästa höst. Sen är det väl ett av de sämre träslagen om man ser till energiinnehåll så det är ju ingen favorit i vedhögen.Grövre ekbitar är nog det enda som jag ger två torksäsonger.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Märkte att gran torkar väldigt snabbt. 1år och den väger nästan inget alls längre.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.