S Sir Duke skrev:
Apropå torrt, går det att förvara ved utomhus under tak på hösten och vintern, och ta in att elda? Eller måste den förvaras inomhus?
Det är det normala att man har veden utomhus under tak, och tar in det man behöver för en vecka. Åtminstone så det har rumstemperatur när det ska eldas. Veden har två sorters fukt, en inne i cellerna som tar månader att få ur, en utanför som torkar ungefär som en handduk, doppar du ett torrt vedträ i vatten så är det torrt igen på några dagar.
 
  • Gilla
Nikorasu och 3 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Vad är det jag ska pudla?
12 av 14 kablar för export av el till Europa utgår från SE3 och SE4. Områden som har underskott på el. Dessutom anläggs nu en kabel till med 700MW överföringskapacitet som ska minska flaskhalsen mellan SE4 och Europa, men förvärrar situationen för oss som bor där. Hur kan man öka export från ett område som saknar varan som eftersöks?
Så vad ska jag pudla tycker du?
[länk]
OT: Du skrev i #248 "Det som det är brist på är exportkapacitet", vidhåller du detta?
 
F fribygg skrev:
OT: Du skrev i #248 "Det som det är brist på är exportkapacitet", vidhåller du detta?
Ja, om vi inte har kapacitet att få el till skåningarna, hur kan vi då ha kapacitet till export från samma område.
Skriv vad du undrar istället för nonsens
 
F
A AndersS skrev:
Allt brinner om det är torrt, det är inte så vetenskapligt som det görs ibland. Brukar blanda med gran så brinner det bra. Men jag tar det som finns.
En släpa med sälg
[bild]
Instämmer, man behöver inte göra allt så "vetenskapligt"... Bara se till att veden är bra torr. Det enda trädslag vi blev avrådda från var att elda med ek, pga att den alstrar nån sorts syra som "kan" vara skadlig för rökgångarna.
 
P Plutus skrev:
Det är det normala att man har veden utomhus under tak, och tar in det man behöver för en vecka. Åtminstone så det har rumstemperatur när det ska eldas. Veden har två sorters fukt, en inne i cellerna som tar månader att få ur, en utanför som torkar ungefär som en handduk, doppar du ett torrt vedträ i vatten så är det torrt igen på några dagar.
Låter bra.

Jag tog ner några träd häromåret och fick höra att man bara kan torka veden utomhus fram till midsommar, sedan måste man ta in den. Men inte tusan vill jag ta in den och använda husets uppvärmning till att torka fuktig ved...

Jag har därför haft allt utomhus sedan maj -21
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
B
T Television_Set skrev:
Ja, om vi inte har kapacitet att få el till skåningarna, hur kan vi då ha kapacitet till export från samma område.
Skriv vad du undrar istället för nonsens
Brist på exportkapacitet = brist på kablar till andra länder. Är det verkligen det du menar?

"Hur kan man öka export från ett område som saknar varan som eftersöks?"
Det finns nog en o annan timme som det går att exportera från se4 i ytterligare kablar, det är inte som att det saknas el i se4, det är bara prislappen på elen som är hög.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
sunnis
G Guzzen1 skrev:
I batteritillverkningen ska räknas in klimatpåverkan av brytning av metallerna ofta under usla förhållanden i Afrika, Kina och Ryssarna. Inga av dessa länder/ kontinenter är kända för att vara i framkant miljömässigt.
Jag framhärdar i min uppfattning att 20 000 mils körning innan elbilen går plus. Batteriets begränsade livslängd försämrar kalkylen ytterligare.
Du har givetvis ynnesten att ha din uppfattning men du har fel.
Låter bekvämt sätt att räkna om man även skippar kalkylen med råoljeutvinning, fracking, transport runt halva jordklotet, destillering för att det ska hamna i pumpen.

deepwater horizon? Låter det bekant?

Kalkylen 20 000 mil är så uppåt väggarna fel.
 
B BSOD skrev:
Brist på exportkapacitet = brist på kablar till andra länder. Är det verkligen det du menar?

"Hur kan man öka export från ett område som saknar varan som eftersöks?"
Det finns nog en o annan timme som det går att exportera från se4 i ytterligare kablar, det är inte som att det saknas el i se4, det är bara prislappen på elen som är hög.
Semantik, men ja. Om man bara tittar på Skåne till Tyskland, men exportkapacitet för mig avser hela leveranskedjan. Det finns oftast kapacitet att försörja Skånes elbehov, men inte tillräckligt för att samtidigt mata exportkablarna med el. Något som blev uppenbart i veckan. Tydligare?
 
sunnis sunnis skrev:
Låter bekvämt sätt att räkna om man även skippar kalkylen med råoljeutvinning, fracking, transport runt halva jordklotet, destillering för att det ska hamna i pumpen.

deepwater horizon? Låter det bekant?

Kalkylen 20 000 mil är så uppåt väggarna fel.
sunnis sunnis skrev:
Låter bekvämt sätt att räkna om man även skippar kalkylen med råoljeutvinning, fracking, transport runt halva jordklotet, destillering för att det ska hamna i pumpen.

deepwater horizon? Låter det bekant?

Kalkylen 20 000 mil är så uppåt väggarna fel.
Ja det är helt fel

https://teslaclubsweden.se/sa-smutsigt-ar-det-att-tillverka-tesla-model-3/

"860 mil
Att tillverka en Tesla Model 3 medför 17% mer utsläpp än vad tillverkningen av en avgasbil gör. Men sedan när man kör bilen släpper den ut mycket mindre avgaser. (Naturligtvis 0 från avgasröret, men även om man räknar in utsläppen från kraftverken.)

Räknar man på en global elmix kör en Tesla Model 3 “ikapp” avgasbilen på 860 mil. Avgasbilens totala utsläpp för tillverkning + drift har då kommit ikapp elbilens utsläpp. Alla mil efter det är ren vinst för miljön.

860 mil. Det är mindre än vad man kör på ett år. Och då hade Tesla ändå räknat med en global elmix. Vår svenska elmix är mycket renare tack vare all vår vattenkraft så en Tesla Model 3 i Sverige behöver köra mycket mindre än så, kanske neråt hälften för att “komma ikapp”.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer, man behöver inte göra allt så "vetenskapligt"... Bara se till att veden är bra torr. Det enda trädslag vi blev avrådda från var att elda med ek, pga att den alstrar nån sorts syra som "kan" vara skadlig för rökgångarna.
Även ek eldas men blandas oftast med gran. I år blev det en torr-ek som togs ned Men vi har bara murade skorstenar och ser inget hinder.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Även ek eldas men blandas oftast med gran. I år blev det en torr-ek som togs ned Men vi har bara murade skorstenar och ser inget hinder.
Bara nämnde ek för det står i medföljande dokumentation till vår insatsugn (Keddy) att man avråder från ek. Vi har också murad skorsten och det nämns inget i dok. om murad el stålrör. Vet inte mera om det utan har avstått ek..
 
A AndersS skrev:
Även ek eldas men blandas oftast med gran. I år blev det en torr-ek som togs ned Men vi har bara murade skorstenar och ser inget hinder.
Har två stora ekar som ska ner, och murad skorsten så det kanske finns hopp ändå :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Blandar man ek och gran eller asp i brasan får man väl ett medeltal. Nej elda allt ni har!
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Ek brukar få torka längre, men vet inte om det har någon betydelse.
Men all min ved blir travad i 2-3 år innan den åker i kaminerna.
 
T Television_Set skrev:
Tydligare?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.