L lat skrev:
Men, i det fallet man anser sig behöva byta bil så måste det väl vara smartare att köpa en elbil istället för en stor fossildriven SUV?
Visst, men om du verkligen bryr dig om miljön så köper du en begagnad bil, och sen kan du låta de som inte bryr sig om miljön köpa fabriksnya bilar. Finns massor med folk som skiter i miljön som kommer att köpa nya bilar, så du behöver inte oroa dig för att de stackars bilfabrikanterna ska gå hungriga. Man är knappast tvungen att köpa en ny bil, det är ett val. Rent ekonomiskt är det ju oftast ett av de sämre valen man kan göra.
 
T Television_Set skrev:
Det som det är brist på är exportkapacitet, och det får vi i SE4 lida för och det är helt absurdt.
Vill du passa på att pudla?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
G Guzzen1 skrev:
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Att batteritillverkningen skulle motsvara 20000 mil körning är i 99,9% av fallen fel. Det skulle innebära dels ett batteri på kapacitet över 100 kWh och med 5 år gammal produktionsteknik. Nyare produktion och nyare forskning (2020 så ändå två år sedan) visade
att det då låg mellan 4500-7500 mil.
Teslas batterifabrik i Nevada är helt driven av förnybar energi och Audis fabrik i Bryssel är 95% co2-neutral och de visar att batteritillverkningen är under kraftig utveckling.
Och om bilen körs längre än de 4500-7500 milen har en klimatvinst gjorts.
 
OBergmN OBergmN skrev:
Att batteritillverkningen skulle motsvara 20000 mil körning är i 99,9% av fallen fel. Det skulle innebära dels ett batteri på kapacitet över 100 kWh och med 5 år gammal produktionsteknik. Nyare produktion och nyare forskning (2020 så ändå två år sedan) visade
att det då låg mellan 4500-7500 mil.
Teslas batterifabrik i Nevada är helt driven av förnybar energi och Audis fabrik i Bryssel är 95% co2-neutral och de visar att batteritillverkningen är under kraftig utveckling.
Och om bilen körs längre än de 4500-7500 milen har en klimatvinst gjorts.
Jag tror att du råkat posta i helt fel tråd...
 
F fribygg skrev:
Jag tror att du råkat posta i helt fel tråd...
Så, om man svara på irrelevanta/falska påståenden så "postar man i fel tråd"?
Det är inte så att du borde rikta din irritation mot det irrelevanta/falska påståendets avsändare?
 
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Vad händer med mina OSB och plyfaskivor som jag dumpar på återvinningstationen? Jag misstänker att de till slut eldas upp…men kanske någon här vet bättre?
Japp de eldas upp i en värmekraftverk som har mycket bättre kontroll på eldandet + rökgasrening .
 
F fribygg skrev:
Vill du passa på att pudla?
Vad är det jag ska pudla?
12 av 14 kablar för export av el till Europa utgår från SE3 och SE4. Områden som har underskott på el. Dessutom anläggs nu en kabel till med 700MW överföringskapacitet som ska minska flaskhalsen mellan SE4 och Europa, men förvärrar situationen för oss som bor där. Hur kan man öka export från ett område som saknar varan som eftersöks?
Så vad ska jag pudla tycker du?
https://www.svk.se/hansapowerbridge
 
F fribygg skrev:
Jag tror att du råkat posta i helt fel tråd...
Det var ett svar på ett inlägg i denna tråd.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
OBergmN OBergmN skrev:
Det var ett svar på ett inlägg i denna tråd.
Jo, elfrågan dras in i många trådar för närvarande oberoende av vad som frågas efter.
Så fick man önska något är att om det går så diskutera i de trådarna om elkraften, även om el och eld ligger nära varandra;) möjligtvis jämföra el med ved. Men bilar, nja, det försvann väl med gengasen efter andra världskriget. Slut på OT inlägg.:cool:
 
L lat skrev:
Men, i det fallet man anser sig behöva byta bil så måste det väl vara smartare att köpa en elbil istället för en stor fossildriven SUV?
Nu blev det äpplen och päron...
Man måste hålla "allt annat lika".
Inte jämföra en mikro-elbil med en stor bensin-SUV
 
S Sir Duke skrev:
Nu blev det äpplen och päron...
Man måste hålla "allt annat lika".
Inte jämföra en mikro-elbil med en stor bensin-SUV
Eller vad som kan eldas i kamin, blev nog ett plommon.:crysmile:
 
S Sir Duke skrev:
an måste hålla "allt annat lika".
Inte jämföra en mikro-elbil med en stor bensin-SUV
Allt annat lika så är det varken små fossil eller elbilar som är de vanligaste bilarna.

Men, för att återgå till ämnet så skall helst endast obehandlat väl torkat trä eldas hemmavid, oavsett om det är en vedpanna eller braskamin.
 
A AndersS skrev:
Allt brinner om det är torrt, det är inte så vetenskapligt som det görs ibland. Brukar blanda med gran så brinner det bra. Men jag tar det som finns.
En släpa med sälg
[bild]
Apropå torrt, går det att förvara ved utomhus under tak på hösten och vintern, och ta in att elda? Eller måste den förvaras inomhus?
 
L lat skrev:
Så, om man svara på irrelevanta/falska påståenden så "postar man i fel tråd"?
Det är inte så att du borde rikta din irritation mot det irrelevanta/falska påståendets avsändare?
Du har nog rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.