Tomture61
Det vore underbart om bilrelaterat kunde diskuteras i en annan tråd .
Blir lite förvirrande med många olika ämnen .
Vet att jag själv kan spåra ibland , även i denna tråd :D
 
G Guzzen1 skrev:
I batteritillverkningen ska räknas in klimatpåverkan av brytning av metallerna ofta under usla förhållanden i Afrika, Kina och Ryssarna. Inga av dessa länder/ kontinenter är kända för att vara i framkant miljömässigt.
Jag framhärdar i min uppfattning att 20 000 mils körning innan elbilen går plus. Batteriets begränsade livslängd försämrar kalkylen ytterligare.
Du har givetvis ynnesten att ha din uppfattning men du har fel.
Förstärkts din uppfattning av nån typ av fakta eller är det bara en skön känsla :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Perha skrev:
Förstärkts din uppfattning av nån typ av fakta eller är det bara en skön känsla :)
Man får åtminstone inte elda batterier i kamin kan vi väl vara eniga om.:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
Det går bra att tända i kaminer och kakelugnar och plåtugnar och rörspisar och många vedspisar utan papper men många vedpannor är riktigt besvärliga att få igång utan bra tidningspapper. Jag brukar vittja pappersinsamlingen när det egna tidningspappret inte räcker. Hellre det än att tända med plastskräp som är alternativet.
Vi har för litet skog för att kunna riva den mängden näver som skulle behövas för att elda utan tidningspapper i två pannor.
 
R RalleB skrev:
Nej, annat än ved är ett rent miljöbrott.

Dessutom riskerar man förstörd kamin och hälsa genom att elda typ osb som innehåller lim
mig veterligen innehåller inte OSB lim. det som håller ihop skivan är lignin vilket är ett naturligt innehåll i trä. OSB kan därför ses som flis vilket det ju är tillverkat av. Att elda det i kamin är helt okey.
 
H heimlaga skrev:
Det går bra att tända i kaminer och kakelugnar och plåtugnar och rörspisar och många vedspisar utan papper men många vedpannor är riktigt besvärliga att få igång utan bra tidningspapper. Jag brukar vittja pappersinsamlingen när det egna tidningspappret inte räcker. Hellre det än att tända med plastskräp som är alternativet.
Vi har för litet skog för att kunna riva den mängden näver som skulle behövas för att elda utan tidningspapper i två pannor.
Nya ytterligheter att leta papper i pappersinsamling för att undvika t.ex. en halv mjölkkartong, du får bli "ormmänniska" för att komma in i containrarna.
Och tidningspapper ingår även det i återvinning och räknas till det avfall som inte ska eldas, vilket tidigare lyftes pekpinnar och "lagtext för".
Finns det flera ytterligheter att belysa, i att sila mygg och svälja kameler.:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Har inget tidningspapper, idag digital, bara lite dåligt brinnande reklampapper som brinner dåligt och pyr vilket jag vill undvika.;)
Men mitt påstående var utifrån om det verkligen är ett problem, där jag inte anser det i ett helhetsperspektiv.
Det är just i helhetsperspektivet det är ett problem.
I helhetsperspektivet ingår hela återvinningskedjan, och om hälften eldar 1 mjölkartong on dagen så blir det 155 miljoner mjölkkartonger per år, styvt 5.000 ton som hade kunnat återvinnas. Kartongen görs av ny pappersfiber och 5000 ton kartong motsvarar c:a 75.000 träd som ska odlas, avverkas och omvandlas till pappersmassa. Att samla in och återvinna kräver en bråkdel av den energin.
Men det är väl bara såna uträkningar som miljötalibaner bryr sig om…
 
M malarmaster skrev:
mig veterligen innehåller inte OSB lim. det som håller ihop skivan är lignin vilket är ett naturligt innehåll i trä. OSB kan därför ses som flis vilket det ju är tillverkat av. Att elda det i kamin är helt okey.
Skärmbild av en webbsida med information om OSB-skivor från TräGuiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ska man följa lagar och regler får man nog bara elda RTV (ren torr ved).
R RalleB skrev:
Nej, annat än ved är ett rent miljöbrott.
Tycker ni överdriver rätt rejält. Ser inga problem med att elda spillvirke från snickeri/byggnation så länge vi talar om rent obehandlat trä.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Det är just i helhetsperspektivet det är ett problem.
I helhetsperspektivet ingår hela återvinningskedjan, och om hälften eldar 1 mjölkartong on dagen så blir det 155 miljoner mjölkkartonger per år, styvt 5.000 ton som hade kunnat återvinnas. Kartongen görs av ny pappersfiber och 5000 ton kartong motsvarar c:a 75.000 träd som ska odlas, avverkas och omvandlas till pappersmassa. Att samla in och återvinna kräver en bråkdel av den energin.
Men det är väl bara såna uträkningar som miljötalibaner bryr sig om…
Tur att tidningspapper då inte får någon sådan påverkan om det eldas en tidning om dagen:crysmile:
Än mindre av mig som läser digitalt.;)
Men en ytterlighet.
 
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker ni överdriver rätt rejält. Ser inga problem med att elda spillvirke från snickeri/byggnation så länge vi talar om rent obehandlat trä.
Rent trä (ej målat / behandlat) (y)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker ni överdriver rätt rejält. Ser inga problem med att elda spillvirke från snickeri/byggnation så länge vi talar om rent obehandlat trä.
Precis min åsikt och värmekraftverken eldar just byggavfall i stor skala. det är faktiskt ingen skillnad på en vedklabb av furu eller en uppsågad träregel eller bräda. I min kommun flisas det mesta som kommer in till återvinningscentralen och går direkt till fjärrvärmeverket. Så att själv såga upp pallvirke eller annat istället för att hugga i skogen bör ju vara mer miljövänligt. Om man nu kan vara miljövänlig genom att släppa ut CO2.
 
A AndersS skrev:
Tur att tidningspapper då inte får någon sådan påverkan om det eldas en tidning om dagen:crysmile:
Än mindre av mig som läser digitalt.;)
Men en ytterlighet.
Tidningspapper tillverkas idag till 90% av återvunnen råvara, en fiber som kan ha varit 10 andra saker innan den blev tidningspapper. Så därav är det bättre att tända med tidningspapper som dessutom inte innehåller plast.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 2 till
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Precis min åsikt och värmekraftverken eldar just byggavfall i stor skala. det är faktiskt ingen skillnad på en vedklabb av furu eller en uppsågad träregel eller bräda. I min kommun flisas det mesta som kommer in till återvinningscentralen och går direkt till fjärrvärmeverket. Så att själv såga upp pallvirke eller annat istället för att hugga i skogen bör ju vara mer miljövänligt. Om man nu kan vara miljövänlig genom att släppa ut CO2.
så länge det är rent trä så absolut. Och rent trä är CO2-neutralt iallafall :)
 
Tomture61
T Television_Set skrev:
Tidningspapper tillverkas idag till 90% av återvunnen råvara, en fiber som kan ha varit 10 andra saker innan den blev tidningspapper. Så därav är det bättre att tända med tidningspapper som dessutom inte innehåller plast.
Tidnings papper är ej till 100% enbart träfibrer , det finns lera + krita i papper också .
Det sotor / flagar mycket också , även ut i skorstenen .
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.