44 704 läst · 322 svar
45k läst
322 svar
Ska man elda vad som helst i braskaminen
Finns inga miljövänliga bilar bara mer eller mindre farliga för miljön.G Granström2 skrev:
Kan du då hänvisa till modern forskning som visar på att elbilar inte är bättre för miljön än fossila bilar?
Finns ju redan ett antal länkar i tråden som visat motsatsen
Med den skrivningen så skulle jag påstå att man kan elda vad som helst som man just avsett att elda med.T Television_Set skrev:
Diesel borde ju vara helt ok att elda i kaminen, det är ju ett bränsle.
Köper jag in plast med syftet att elda det så är det ju avsett som bränsle.
Skulle man tolka det som du verkar göra så skulle det varit olagligt att elda en obehandlad furubräda som man köpt då denna bräda givetvis inte sålts på brädgården som bränsle.
Lagen är otroligt vag och som gjord för att kunna tolka lite som man vill.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag syftet med lagen är att skydda kommunernas sophantering mot konkurrens.
Så har du inget bättre att komma med så får du svårt att övertyga mig att jag riskerar åtal om jag eldar några mjölkkartonger och lite plast i kaminen.
Tomture61 skrev:
Nej har inget sånt labb.Tomture61 skrev:
Men om man vänder på det, varför skulle man ha bekämpningsmedel i en klen engångspall som man lämnar kvar hos privatkunder?
Har fått leverans några gånger på pall med kritvitt färskt trä som lukar kåda. Förstår inte vad en behandling skulle syfta till.
Därav gissningen att det finns mer än klassisk EUR-pall och utländsk mörk behandlad giftig. Bara nyfiken gissning, inget jag absolut behöver få veta.
Jag behöver inte övertyga dig om något, det verkar dessutom helt omöjligt. Du verkar vara fullkomligt faktaresistent så det är uppenbarligen bara slöseri med tid, oavsett vad diskussionen gäller.L lbgu skrev:Med den skrivningen så skulle jag påstå att man kan elda vad som helst som man just avsett att elda med.
Diesel borde ju vara helt ok att elda i kaminen, det är ju ett bränsle.
Köper jag in plast med syftet att elda det så är det ju avsett som bränsle.
Skulle man tolka det som du verkar göra så skulle det varit olagligt att elda en obehandlad furubräda som man köpt då denna bräda givetvis inte sålts på brädgården som bränsle.
Lagen är otroligt vag och som gjord för att kunna tolka lite som man vill.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag syftet med lagen är att skydda kommunernas sophantering mot konkurrens.
Så har du inget bättre att komma med så får du svårt att övertyga mig att jag riskerar åtal om jag eldar några mjölkkartonger och lite plast i kaminen.
Jag bara läser den lagtext som du klippte in. Med den lagtexten så är det snarare du som är faktaresistent när du yrar om att jag riskerar 6 års fängelse för ifall jag medvetet använder en mjölkkartong som bränsle. Det du sysslar med kan betecknas som skräckpropaganda.T Television_Set skrev:
Det är effektivare att "elda" dem fritt i rummet jämfört med i eldstad. I/via en eldstad blir det alltid en förlust genom skorstenen.F fribygg skrev:
G Guzzen1 skrev:Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Du får tänka såhär.. man kan absolut göra elbilen skitigare än en fossil motsvarighet.
Ladda den via en fossilgenerator, enbart koppla in den på nätet den dag på året då vi inte klarar den egna produktionen och kör/köper in fossilt.
Men det är ett krångligt sätt att äga en elbil.
Mycket enklare är att ha den på sin inbyggda timer att ladda på natten, när man kommer hem så pluggar man i och bilen sköter själv laddningen mellan 01-05 på natten.
Själv sover jag när detta sker. Men såklart kan man själv gå upp om man känner ett behov av att komplicera även den saken.
På natten är det mer eller mindre inga utsläpp i elmixen.
Känner man för att bli lite mer självförsörjande så sätter man upp solceller och kör bokstavligen på solens energi från mars till november.
Det är väl ett utmärkt sätt att minska belastningen på elnätet både av billaddning och av överskott från solelproduktion då fastighetens egna energibehov är lågt.A Alexn72 skrev:
Sköter man sedan husets uppvärmning med lokalodlat biobränsle i en effektiv eldstad i bostaden eller eventuellt ett centralt kraftvärmeverk har man begränsat behovet av fossilbränslen betydligt.
Blivit mycket snickeriavfall som eldas här, småbitar som lämnar över. Det eldas upp.
Jag har funderat på vad jag kan göra med hyvelspån Det går ju att använda som startved men tar lite länge å använda upp på det viset. Har funderat länge på att göra egna briketter.
Jag har funderat på vad jag kan göra med hyvelspån Det går ju att använda som startved men tar lite länge å använda upp på det viset. Har funderat länge på att göra egna briketter.
Att göra egna briketter är både energikrävande och tidsödande, använd hyvelspånet som bränsle om du inte har nytta av det som isolering.DennisCA skrev: