A Alexn72 skrev:
Batteritillverkning... absolut har den enbart påverkan, men batteriet sitter under bilen.
Den dagen bilen är skrot så kan batteriet agera batterilager. När batteriet sen är slut så kan det återvinnas till nya batteri...
Om vi jämför med en fossilbil så vet jag inte om det finns ett bra sätt att återvinna avgaserna till nytt bränsle...

Hela kedjan ska absolut belysas... de har väl alla fossilabilars co2 redovisning gjort... där räknas väl in att bränslet ska utvinnas, rafinadiseras och slutligen distribueras...

Är du medveten om att en elbil använder mellan hälften till 1/5del av energin som en fossilbil gör för samma arbete...
Logiskt blir det inte energibrist utan energiöverskott om alla går över till el. Tillfälligt dock en ojämn balans över energi i den form som behövs.
Men trots de är de vettigare att bränna olja i kraftverk och få både el och värme än att slösa den i en fossilbil.
Batteriet är slut långt innan bilen. Men visst är det bra att det går att återvinna. Dock inte till 100% och oavsett kommer man inte ifrån att det måste fram stora mängder metall ändå. Om det är så illa att en bil ska skrotas efter 8-10 år är vi illa ute.
Logiken med elöverskottet får jag inte ihop. Idag är elanvändningen ansträngd av olika kända anledningar. Det blir ju inte mer el över för att man kör elbil. Den är ju ytteligare en förbrukare.
Jag bortser inte från fosdilbilens miljöpåverkan men debatten om elbilar tenderar att framställas som frälsningen på våra miljöproblem och det hävdar jag att den inte är. Det finns många praktiska nackdelar med själva bilen.
Dessutom är infrastrukturen så dåligt utbyggd att det är löjligt. Ska andelen elbilar öka så måste detta följa med. Bolund påstår att det måste till 100 000 laddstolpar bara i Sthlm. Känns det realistiskt?
Ska infrastrukturens byggande räknas in blir elbilens miljöpåverkan ännu sämre.
Jag hävdar med en dåres envishet att det finns fler alternativ som är lika bra t.ex metanol gjord på svnsk skogsråvara. Det kan i stort sett alla fossilbilar gå på med bättre verkningsgrad än idag.
Restprodukten vid förbränning är CO2 som återförs till kretsloppet ökar inte på nettoutsläppen utan återgår till naturen.
Men detta har ju intet med braskaminer att göra.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I den här tråden är det väl OT, om du åtminstånde tagit med gengasbilar och dess kubbved ;)
Ja det var nog inte så bra att elda på detta ämnet här. Det blir bara en het stämmning.
:love:
 
A Alexn72 skrev:
Ja det var nog inte så bra att elda på detta ämnet här. Det blir bara en het stämmning.
:love:
I detta underbara höstväder behövs inte mycket bränsle för att hålla värmen, det fodras knappast torr ekved eller brännolja för att ha en lämplig temperatur denna eftermiddag när solen skiner och utetemperaturen är > 14°, rutten torrgran och möjligtvis en äggkartong att tända i kan räcka till varmvattenbehovet i kväll
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F
G Guzzen1 skrev:
Den stora nerskitaren är batteritillverkningen.
Det går inte att komma ifrån i dagsläget.
Vad gäller laddningen är väl vår elmix inte ett så stort problem nu, men det kan bli. Om all den elintensiva industri man vill ha realiseras blir det problem och då finns det anledning att tro att elmixen blir sämre än idag.
Dessutom är inte ens vindkraft utsläppsfri.
Det som glöms i debatten eller utelämnas medvetet är utsläpp under tillverkning. Ett vindkraftverk har betydande utsläpp under den delen av sin livstid.
Ska det vara någon mening att diskutera miljövänlighet ska hela kedjan belysas, allt ifrån brytning av de metaller som behövs och transport och tillverkning av produkten.
Laddning på natten är ju bra ända fram till det läget att elbilen blir dominerande och alla vill ladda på natten. Då kan man glömma låga elpriser den tiden.
Tittar man i år på natt priserna åtminstone under sommaren i område 3 så är det inte många timmar som elpriset varit under kronan på natten exkl. nätavgift.
Detta har ju inte med tråden att göra egentligen. En braskamin och en elbil är ju inte jämförbara precis.
Men vem vet. Det kanske blir så i framtiden att elbilar byggs om till braskaminer.
Men i så fall måste man väl "belysa hela kedjan" även för t.ex. kärnkraften. Allt från brytning av alla ingående metaller, betong, elektronik samt kärnbränslet och dess "slut"- förvaring tusentals år framåt. Finns det något som säger att betongen i vindkraftverk blir utdaterad snabbare än betongen i kärnkraftverk som vissa raljerar om?
Ursäkta OT.
 
F frasen_36 skrev:
Finns det något som säger att betongen i vindkraftverk blir utdaterad snabbare än betongen i kärnkraftverk som vissa raljerar om?
Ursäkta OT.
Nä betongen är inget större problem oavsett produktionsform på elkraften, vind, vatten och kärnkraft kräver stora mängder betong, solceller och vedeldning går ju att klara utan cement.
Lokaleldstäder och egen värmeproduktion i hushållet blir nödvändig av ekonomiska skäl får vi nog erfara redan nästa år då cementas brytningstillstånd går ut vid årsskiftet och det inte längre kommer produceras cement i Slite.. Det kommer sänka konjunkturen och vårt välstånd och få folks eldning av enstaka mjölkpaket i braskaminen att framstå som ett icke problem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det är därför jag har nytillverkat modulära och stapelbara vedkorgar.
De stora i hemmet och de två mindre till fritidshuset, endast för ved.
Något måste man ju göra mellan inläggen om vad som kan eldas.
Handtag ska fixas till de två små, sågas ur i skivan.
Nytillverkade, stapelbara vedkorgar i ljus plywood utan handtag, placerade i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytillverkad, stapelbar vedkorg i plywood, utan handtag, står framför en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytillverkade modulära och stapelbara vedkorgar i plywood med hål för handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Den där elbilslobbyn skulle jag vilja tillhöra, de verkar ju ha hur mycket pengar som helst att röra sig med. Att muta världens forskare kan inte vara billigt!
Ja, bland annat Elon Musk är (var?) världens rikaste person. Så pengar har dom nog. För Musk blir det väl uppförsbacke efter att han kommit ut som både Ryss och Kinasympatisör samt antidemokrat antar jag.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Batteriet är slut långt innan bilen. Men visst är det bra att det går att återvinna. Dock inte till 100% och oavsett kommer man inte ifrån att det måste fram stora mängder metall ändå. Om det är så illa att en bil ska skrotas efter 8-10 år är vi illa ute.
.
Vi ska komma ifrån elbilslobbyns propaganda om återvinning. Litiumbatterier kan till viss del (ca 50%) återvinnas i teorin. Men det är verkligheten som gäller. litiumbatterier återvinns inte utan är problemavfall och fullständiga miljökatastrofer.

"Despite the smaller supply of lithium, a study earlier this year in the Journal of the Indian Institute of Science found that less than 1 percent of Lithium-ion batteries get recycled in the US and EU compared to 99 percent of lead-acid batteries"
https://arstechnica.com/science/202...-so-why-arent-we-recycling-lithium-batteries/
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Du behöver inte åka till Polen det räcker med Karlshamn där det eldats olja hela sommaren.
Sen ska sägas att just energin från Karlshamn stod för ca 0,02% av Sveriges elproduktion under 2021. Lite mer 2022 så kanske närmar oss 1 promille :) En parantes är att om vi tar bort reduktionsplikten för fossilbilar så ökar utsläppen med motsvarande 67 Karlshamnsverk (baserat på 2021 års utsläpp).
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vad är en fossilbil? Är det en sådan här?

Gammaldags bil med stora hjul och synlig motor, exemplifierar en möjlig fossilbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en modern bil, är det en sådan här då?

Röd modern elbil i färd på landsväg, kontrast till fossilbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller en sån kanske, lite roligare:cool:?

En pickup av äldre modell som släpper ut tjock svart rök från avgasrören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att kalla konventionella bilar för fossil är ett fånigt effektsökeri för att framställa ägare och användare av dessa för bakåtsträvare eller fattiglappar som minsann ska tryckas ner av noblessen som har råd och visar att de minsann är duktiga miljöhänsynstagare.

Konventionell eller ICE, hybrid och ren el.

Och till topic, tidningspapper eller mjölkkartonger är perfekt att tända med, bäst för dig själv och kaminen är ved, dvs trä oavsett om det kommer från skogen, är spillvirke från bygget eller en engångspall.
Sopor tycker vi inte om när man eldar, fast ännu värre är förstås dessa tomtar som skall elda upp löv, borde vara skottpengar på dessa marodörer.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vi ska komma ifrån elbilslobbyns propaganda om återvinning. Litiumbatterier kan till viss del (ca 50%) återvinnas i teorin. Men det är verkligheten som gäller. litiumbatterier återvinns inte utan är problemavfall och fullständiga miljökatastrofer.

"Despite the smaller supply of lithium, a study earlier this year in the Journal of the Indian Institute of Science found that less than 1 percent of Lithium-ion batteries get recycled in the US and EU compared to 99 percent of lead-acid batteries"
[länk]
Elbilspropaganda....
Tror både din mobil och din dator har ett litiumbatteri i sig...
Haka inte upp dig på gamla siffror om hur batterier återvinns
 
mikethebik mikethebik skrev:
....
Att kalla konventionella bilar för fossil är ett fånigt effektsökeri för att framställa ägare och användare av dessa för bakåtsträvare....
De kan också vara för att vara tydlig.
Fossil= fossiltbränsle i en förbränningsmotor.
El= elmotor driven av ett batteri.
Inte svårare än så.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De kan också vara för att vara tydlig.
Fossil= fossiltbränsle i en förbränningsmotor.
El= elmotor driven av ett batteri.
Inte svårare än så.
Fast om man tänker fossil som 'gammalt' så är faktiskt elbilen äldre än förbränningsmotorbilen. Så att gå över till elbilar är egentligen att gå ett steg tillbaka i utvecklingen ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Även fast man inte tror det men byggskivor (skivor med lim) innehåller fortfarande formaldehyd , dock i liten mängd nu för tiden .
[länk]
[länk]
Jag har arbetat med att bygga formaldehyd fabriker runt om i hela världen. Mängden formaldehyd i slutprodukten är inte mycket mindre nu är tidigare, man är bara bättre på att innesluta formaldehyden i produkten ( de syntetiska hartser ) vid tillverkning. Det du hänvisar till är hur mycket produkten får avge till omgivande miljö…vid en förbränning är nog mängden formaldehyd ungefär densamma. Dock brinner formaldehyd bra så kanske inte hela välden att elda….är dock förbränningen ofullständig och det ryker in i huset är det ganska obra att andas in, då giftiga gasser bildas vid denna förbränning.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Elbilspropaganda....
Tror både din mobil och din dator har ett litiumbatteri i sig...
Haka inte upp dig på gamla siffror om hur batterier återvinns
Gamla siffror? Från 2022...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.