44 701 läst · 322 svar
45k läst
322 svar
Ska man elda vad som helst i braskaminen
Batteriet är slut långt innan bilen. Men visst är det bra att det går att återvinna. Dock inte till 100% och oavsett kommer man inte ifrån att det måste fram stora mängder metall ändå. Om det är så illa att en bil ska skrotas efter 8-10 år är vi illa ute.A Alexn72 skrev:Batteritillverkning... absolut har den enbart påverkan, men batteriet sitter under bilen.
Den dagen bilen är skrot så kan batteriet agera batterilager. När batteriet sen är slut så kan det återvinnas till nya batteri...
Om vi jämför med en fossilbil så vet jag inte om det finns ett bra sätt att återvinna avgaserna till nytt bränsle...
Hela kedjan ska absolut belysas... de har väl alla fossilabilars co2 redovisning gjort... där räknas väl in att bränslet ska utvinnas, rafinadiseras och slutligen distribueras...
Är du medveten om att en elbil använder mellan hälften till 1/5del av energin som en fossilbil gör för samma arbete...
Logiskt blir det inte energibrist utan energiöverskott om alla går över till el. Tillfälligt dock en ojämn balans över energi i den form som behövs.
Men trots de är de vettigare att bränna olja i kraftverk och få både el och värme än att slösa den i en fossilbil.
Logiken med elöverskottet får jag inte ihop. Idag är elanvändningen ansträngd av olika kända anledningar. Det blir ju inte mer el över för att man kör elbil. Den är ju ytteligare en förbrukare.
Jag bortser inte från fosdilbilens miljöpåverkan men debatten om elbilar tenderar att framställas som frälsningen på våra miljöproblem och det hävdar jag att den inte är. Det finns många praktiska nackdelar med själva bilen.
Dessutom är infrastrukturen så dåligt utbyggd att det är löjligt. Ska andelen elbilar öka så måste detta följa med. Bolund påstår att det måste till 100 000 laddstolpar bara i Sthlm. Känns det realistiskt?
Ska infrastrukturens byggande räknas in blir elbilens miljöpåverkan ännu sämre.
Jag hävdar med en dåres envishet att det finns fler alternativ som är lika bra t.ex metanol gjord på svnsk skogsråvara. Det kan i stort sett alla fossilbilar gå på med bättre verkningsgrad än idag.
Restprodukten vid förbränning är CO2 som återförs till kretsloppet ökar inte på nettoutsläppen utan återgår till naturen.
Men detta har ju intet med braskaminer att göra.
I detta underbara höstväder behövs inte mycket bränsle för att hålla värmen, det fodras knappast torr ekved eller brännolja för att ha en lämplig temperatur denna eftermiddag när solen skiner och utetemperaturen är > 14°, rutten torrgran och möjligtvis en äggkartong att tända i kan räcka till varmvattenbehovet i kvällA Alexn72 skrev:
Men i så fall måste man väl "belysa hela kedjan" även för t.ex. kärnkraften. Allt från brytning av alla ingående metaller, betong, elektronik samt kärnbränslet och dess "slut"- förvaring tusentals år framåt. Finns det något som säger att betongen i vindkraftverk blir utdaterad snabbare än betongen i kärnkraftverk som vissa raljerar om?G Guzzen1 skrev:Den stora nerskitaren är batteritillverkningen.
Det går inte att komma ifrån i dagsläget.
Vad gäller laddningen är väl vår elmix inte ett så stort problem nu, men det kan bli. Om all den elintensiva industri man vill ha realiseras blir det problem och då finns det anledning att tro att elmixen blir sämre än idag.
Dessutom är inte ens vindkraft utsläppsfri.
Det som glöms i debatten eller utelämnas medvetet är utsläpp under tillverkning. Ett vindkraftverk har betydande utsläpp under den delen av sin livstid.
Ska det vara någon mening att diskutera miljövänlighet ska hela kedjan belysas, allt ifrån brytning av de metaller som behövs och transport och tillverkning av produkten.
Laddning på natten är ju bra ända fram till det läget att elbilen blir dominerande och alla vill ladda på natten. Då kan man glömma låga elpriser den tiden.
Tittar man i år på natt priserna åtminstone under sommaren i område 3 så är det inte många timmar som elpriset varit under kronan på natten exkl. nätavgift.
Detta har ju inte med tråden att göra egentligen. En braskamin och en elbil är ju inte jämförbara precis.
Men vem vet. Det kanske blir så i framtiden att elbilar byggs om till braskaminer.
Ursäkta OT.
Nä betongen är inget större problem oavsett produktionsform på elkraften, vind, vatten och kärnkraft kräver stora mängder betong, solceller och vedeldning går ju att klara utan cement.F frasen_36 skrev:
Lokaleldstäder och egen värmeproduktion i hushållet blir nödvändig av ekonomiska skäl får vi nog erfara redan nästa år då cementas brytningstillstånd går ut vid årsskiftet och det inte längre kommer produceras cement i Slite.. Det kommer sänka konjunkturen och vårt välstånd och få folks eldning av enstaka mjölkpaket i braskaminen att framstå som ett icke problem.
Det är därför jag har nytillverkat modulära och stapelbara vedkorgar.
De stora i hemmet och de två mindre till fritidshuset, endast för ved.
Något måste man ju göra mellan inläggen om vad som kan eldas.
Handtag ska fixas till de två små, sågas ur i skivan.
De stora i hemmet och de två mindre till fritidshuset, endast för ved.
Något måste man ju göra mellan inläggen om vad som kan eldas.
Handtag ska fixas till de två små, sågas ur i skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ja, bland annat Elon Musk är (var?) världens rikaste person. Så pengar har dom nog. För Musk blir det väl uppförsbacke efter att han kommit ut som både Ryss och Kinasympatisör samt antidemokrat antar jag.S Strontus skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Vi ska komma ifrån elbilslobbyns propaganda om återvinning. Litiumbatterier kan till viss del (ca 50%) återvinnas i teorin. Men det är verkligheten som gäller. litiumbatterier återvinns inte utan är problemavfall och fullständiga miljökatastrofer.G Guzzen1 skrev:
"Despite the smaller supply of lithium, a study earlier this year in the Journal of the Indian Institute of Science found that less than 1 percent of Lithium-ion batteries get recycled in the US and EU compared to 99 percent of lead-acid batteries"
https://arstechnica.com/science/202...-so-why-arent-we-recycling-lithium-batteries/
Sen ska sägas att just energin från Karlshamn stod för ca 0,02% av Sveriges elproduktion under 2021. Lite mer 2022 så kanske närmar oss 1 promille En parantes är att om vi tar bort reduktionsplikten för fossilbilar så ökar utsläppen med motsvarande 67 Karlshamnsverk (baserat på 2021 års utsläpp).Skumpe skrev:
Vad är en fossilbil? Är det en sådan här?
Och en modern bil, är det en sådan här då?
Eller en sån kanske, lite roligare?
Att kalla konventionella bilar för fossil är ett fånigt effektsökeri för att framställa ägare och användare av dessa för bakåtsträvare eller fattiglappar som minsann ska tryckas ner av noblessen som har råd och visar att de minsann är duktiga miljöhänsynstagare.
Konventionell eller ICE, hybrid och ren el.
Och till topic, tidningspapper eller mjölkkartonger är perfekt att tända med, bäst för dig själv och kaminen är ved, dvs trä oavsett om det kommer från skogen, är spillvirke från bygget eller en engångspall.
Sopor tycker vi inte om när man eldar, fast ännu värre är förstås dessa tomtar som skall elda upp löv, borde vara skottpengar på dessa marodörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en modern bil, är det en sådan här då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller en sån kanske, lite roligare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att kalla konventionella bilar för fossil är ett fånigt effektsökeri för att framställa ägare och användare av dessa för bakåtsträvare eller fattiglappar som minsann ska tryckas ner av noblessen som har råd och visar att de minsann är duktiga miljöhänsynstagare.
Konventionell eller ICE, hybrid och ren el.
Och till topic, tidningspapper eller mjölkkartonger är perfekt att tända med, bäst för dig själv och kaminen är ved, dvs trä oavsett om det kommer från skogen, är spillvirke från bygget eller en engångspall.
Sopor tycker vi inte om när man eldar, fast ännu värre är förstås dessa tomtar som skall elda upp löv, borde vara skottpengar på dessa marodörer.
Elbilspropaganda....F Finndjävel skrev:Vi ska komma ifrån elbilslobbyns propaganda om återvinning. Litiumbatterier kan till viss del (ca 50%) återvinnas i teorin. Men det är verkligheten som gäller. litiumbatterier återvinns inte utan är problemavfall och fullständiga miljökatastrofer.
"Despite the smaller supply of lithium, a study earlier this year in the Journal of the Indian Institute of Science found that less than 1 percent of Lithium-ion batteries get recycled in the US and EU compared to 99 percent of lead-acid batteries"
[länk]
Tror både din mobil och din dator har ett litiumbatteri i sig...
Haka inte upp dig på gamla siffror om hur batterier återvinns
De kan också vara för att vara tydlig.mikethebik skrev:
Fossil= fossiltbränsle i en förbränningsmotor.
El= elmotor driven av ett batteri.
Inte svårare än så.
Fast om man tänker fossil som 'gammalt' så är faktiskt elbilen äldre än förbränningsmotorbilen. Så att gå över till elbilar är egentligen att gå ett steg tillbaka i utvecklingenA Alexn72 skrev:
Jag har arbetat med att bygga formaldehyd fabriker runt om i hela världen. Mängden formaldehyd i slutprodukten är inte mycket mindre nu är tidigare, man är bara bättre på att innesluta formaldehyden i produkten ( de syntetiska hartser ) vid tillverkning. Det du hänvisar till är hur mycket produkten får avge till omgivande miljö…vid en förbränning är nog mängden formaldehyd ungefär densamma. Dock brinner formaldehyd bra så kanske inte hela välden att elda….är dock förbränningen ofullständig och det ryker in i huset är det ganska obra att andas in, då giftiga gasser bildas vid denna förbränning.Tomture61 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg